|
Gossen Ruda
07-08-2011, 17:19
Fick avlägsna den första lusflugan idag. Nu börjar den skiten också, tack vare alla rådjur. Hörde förresten en viltforskare i TV för någon vecka sen. Han menade att skall vi få ner antalet fästingar och fästingburna sjukdomar måste rådjuren minska. Han ansåg att decimering till en tiondel av dagens antal 500 000 - 1 miljon ner till 50-100 000 var nödvändigt. Visserligen går fästingarna på alla djur men en råbock som fälls på höstjakten kan ha 2000 fästingar på sig. Samtidigt skulle nog lusflugan och påflugna rådjur i trädgårdarna minska.
Christa
07-08-2011, 17:28
Ja det vore en välgärning om vi kan minska på fästingplågan. Jag undrade just det i svamptråden om det verkligen beror på klimatförändringen och inte på den stora mängden rådjur.
Myosotis
07-08-2011, 17:39
Jag trodde att de lusflugorna satt mest på älgar. Men det finns ju olika arter. Jag fick på mig en massa när jag tog hand om en skadad taltrast för ett tag sen. Av de fåglar jag hanterat har nog gröngölingar och hussvalor haft flest lusflugor. Det finns arter som är endemiska på en viss art av t.ex. fladdermöss. En art som inte kan flyga parasiterar på tornseglare och svalor. Så nog får man på sig lusflugor ändå även om rådjursstammen skulle minska. CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2011, 18:19)  ...en råbock som fälls på höstjakten kan ha 2000 fästingar på sig...
mamamaggan
07-08-2011, 17:50
2000 fästingar ?????
Vi har massor med rådjur vid stugan så inte undra på att vi får fästingar på oss bara vi går 5 meter på gräsmattan !!!!
Allihop verkar bära på borrelia , jag har haft det 6 gånger , min man 2 gånger och sonen fick det nu i år .
Ser flera rådjur varje gång vi åker ut till stugan och fram på höstkanten kan man bli väckt av dem . De kommer in i trägården och äter floxen när den nästan blommat färdigt. De hörs , de brukar stånga på väggarna , så man vaknar och tror att kåken håller på att ramla ihop.
Meriona
07-08-2011, 18:33
Jaså är det eländet här nu.  BLÄÄÄÄÄÄ!
Nu är ju det faktiskt fåglar, räv, sork och möss som är mest fästingburna. Och, älgflugorna, eller lusflugorna, finns ju överallt där vi också har gott om gran (vilket det är här) men så är det ju också den tiden just nu
Gossen Ruda
07-08-2011, 20:34
CITAT (CillaM @ 07-08-2011, 20:51)  Nu är ju det faktiskt fåglar, räv, sork och möss som är mest fästingburna. Och, älgflugorna, eller lusflugorna, finns ju överallt där vi också har gott om gran (vilket det är här) men så är det ju också den tiden just nu Jag forskar inte själv så jag kan bara vidarebefordra vad andra säger. Men jag förstår inte riktigt kopplingen lusfluga och gran?
Skruttis
08-08-2011, 07:55
Jaså är det så de heter, de äckliga små krypen. Fick två på mig på skogspromenaden häromdagen. Usch, jag ryser....
Myosotis
08-08-2011, 09:53
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2011, 21:34)  Men jag förstår inte riktigt kopplingen lusfluga och gran? Inte jag heller. Berätta, Cilla! Verkar intressant.
Meriona
09-08-2011, 15:09
Kopplingen fattar inte jag heller, men det är ju där de är. Gran eller blandskog med gran. Immer und always som jag vet iallafall.  Otäcka saker. Värsta anfallet jag fått av dem var en höst på Hunneberg när jag skulle kolla nya svampmarker. Jag fick FLY! Det var hundratals älgflugor som bombade mig på samma gång ,det har jag aldrig nånsin sett nån annan stans. Jag har aldrig gått tillbaka dit, inte ens på våren - usch!  Alltså till just det stället, på Hunneberg är vi mest hela tiden.
kerstinbern
09-08-2011, 17:53
I säda Sverige finns det ju dessutom 150 000 vildsvin som jägarna roat sig med att plantera ut, de kommer snart att bli 600 000.
Meriona
09-08-2011, 17:57
Vad i himlens namn har det med älglusflugorna att göra?  Dessutom tror jag inte att de är alltigenom utplanterade faktiskt.
Överbölingen
09-08-2011, 18:37
Här finns varianten renstyng. Gormen eller cormen heter de visst på sämie. De attackerar som störtbombare.
Meriona
09-08-2011, 18:51
Usch är de de som lägger ägg i ögonen?
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2011, 21:34)  Jag forskar inte själv så jag kan bara vidarebefordra vad andra säger. Men jag förstår inte riktigt kopplingen lusfluga och gran? Har missat att svara i tråden därav mitt sena svar. Jag fick lära mig för många år sedan av en god vän som är utbildad inom skogsbruk att älglusen/älgflugan och alla de namn den har, trivs jättebra i granskog men även bland ungtallar, just där älgen vandrar. Därför får man nästan alltid älglusen på sig i halshöjd eller på huvudet. De sitter i granarnas grenar och när man tex är ute och plockar svamp så brukar man få dom på sig. Glömmer aldrig när jag upptäckte en älglus sittande på mig i hårfästet bakom vänster öra. Fasen vilken panik jag fick när jag inte lyckades få fatt på krypet och såg hur den började springa. O att ha ihjäl den då, det enda som dög var en shampooflaska. De har vingar och flyger till närmaste byte o efter att ha landat, eller etablerat sig så biter de tydligen av vingarna. Jäkla tur att man inte är en gran, eller en älg
Myosotis
12-08-2011, 11:47
Jaha okej, då menas främst mindre granskog verkar det som. Ska tänka på det i år. Mitt första möte med dem glömmer jag aldrig, det var under en liten bok i en ekblandskog och de överföll mig i flock (8-10 stycken?) när jag kissade. Panik!!
CITAT (Myosotis @ 12-08-2011, 12:47)  Jaha okej, då menas främst mindre granskog verkar det som. Ska tänka på det i år. Mitt första möte med dem glömmer jag aldrig, det var under en liten bok i en ekblandskog och de överföll mig i flock (8-10 stycken?) när jag kissade. Panik!! Usch o tvi! 10 stycken för mycket för att det ska vara trevligt, brr! De skogar jag gått i när jag fått dessa monster på mig har varit riktiga skogar, med stora träd så det där kan nog variera väldigt mycket.
Orkidétjuven
12-08-2011, 21:55
Första gången jag hör talas om lusfluga, älgfluga. Konstigt att jag aldrig har stött på dem trots uppvuxen i skogen. Intressant.
Piccante
12-08-2011, 22:25
Intressant samband. De gånger jag har fått älgfluga på mig så har det vid flera tillfällen hänt på stigen i skogen hemma under stora granar.
Myosotis
13-08-2011, 18:10
CITAT (Orkidétjuven @ 12-08-2011, 22:55)  Första gången jag hör talas om lusfluga, älgfluga. Konstigt att jag aldrig har stött på dem trots uppvuxen i skogen. Intressant. Den kommentaren har jag hört ofta. Det verkar som om de gillar vissa personer väldigt mycket men de flesta inte alls.
Meriona
13-08-2011, 18:36
Sen har nog det ökat/spridit sig också. Fanns inga när jag var liten härom kring, först när jag var vuxen fick jag stifta bekantskap med de otäckingarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|