sarhe1
Nu skall jag ställa en fråga, som jag förstår är svår att ta till sig utan bilder - men det har jag inte just nu. Jag prövar ändå:

tänk er en rosbåge med kaprifoler på. Den leder in till en upptrampad gräsgång , ca 6 meter, som leder fram till de tre komposterna. På bägge sidor av gången är äng, och bakom skog. En asp växer också till vänster. Jag har placerat ut fyra störar med ca en meters mellanrum, längs gången på vänster sida. Jag vill gärna ha som en "rumsmarkör", ut mot ängen. (Vi har ganska mycket öppna ytor på tomten.) Gången, störarna och komposterna ligger i västerläge, delvis skuggade av aspen alltså.

Nu undrar jag om någon har en idé om hur man kan vidareutveckla stör-projektet. Jag kan tänka mig att låta de stå som de är (= tämligen tråkigt), spänna t.ex. ståltråd emellan dem och låta något klättra eller kanske låta något klättra upp för varje stör (ca. 170 cm.) Eller något annat. Det jag vill åt är alltså känslan av avskärmning, samt gärna blomning som kontrast till allt grönt i skogen runt. Zon 4-5.

Tack för hjälp!! /Sara

ingrids
Har svårt att komma på något lagom långt och stort.

Du skulle kunna gräva bort grässvålen i cirklar runt störarna och sedan fästa grova snören i marken med typ tältpinnar runt om, en fem sex stycken per stolpe. Sedan planterar du plantor av slingeväxt som slingrar sig längs snörena. Gunnel Carlsson gjorde om en trädgård här i trakten och gjorde så med stolpe och snören, planterade slingerstormhatt som garanterat är härdig hos dig. Själv skulle jag nog satsa på luktärt.
sarhe1
Hej Ingrid!
Tack för förslag. Jag lyckades bra med luktärter på ett annat ställe i trädgården i år, men jag hade nog tänkt mig något mer perennt. Förresten, stämmer det att man inte bör odla luktärter två år i rad på samma ställe?
Finn Klematis
Hej!

Jag föreslår klematis Diversifolia. Dom som kommer från Ukraina,bör klara
sig utan några problem.
Förslag. Varannan Aljonushka varannan Pamjatj Serdtza.
Obs. Dom klättrar inte. Du måste sätta stöd till dom.
Sätt 4 2m. höga bambu eller plast stavar i fyrkant ca. 35cm.
sätt nät med ca.40cm.höjdvariation i stavarna. Klematisarna kommer då att
växa genom nätet och få stöd.

Finn.
fvd
Det är ganska lätt att förstå på din beskrivning va du vill åt. Jag gör ett par reflektioner. Spänn trådar mellan störarna som tak också det skapar rumskänsla och växterna kan bestämma lite själva också. Se till att plantera växter som avlöser varandra i blomning inte en sort som blommar en och sedan är det över.
octachoron
Personligen tycker jag att luktärt kan vara riktigt svår vissa år att få att växa (och blomma) så det skulle jag nog inte rekommendera som huvudsakliga klätterväxten på en så pass stor plantering. T o m den perenna "luktärten" dvs rosenvial kan trilskas, i a f hos mig.
sarhe1
Oj så spännande slingerstormhatt ser ut! Hade aldrig sett den förut!
sarhe1
Tack förresten, Finn, för rekommendationen av Paul Farges tidigare i somras. Jag har planterat två stycken nu. Tänkte dock inte på att klippa ned dem i samband med plantering - tycker du att jag skall göra det så här 3 veckor efteråt?
Finn Klematis
CITAT (sarhe1 @ 08-08-2011, 20:38) *
Tack förresten, Finn, för rekommendationen av Paul Farges tidigare i somras. Jag har planterat två stycken nu. Tänkte dock inte på att klippa ned dem i samband med plantering - tycker du att jag skall göra det så här 3 veckor efteråt?

Hej!

Beror på hur mcket dom växer. Växer dom mycket klipp ner
till ca 50 cm. Klipp i vår till 15 cm.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon