Killensomvillhagrönafingrar
Jag har just bytt till mig ett växthus, skall hämta det så fort tjälen går ur marken.biggrin.gif
Efter att ha kollat runt på lite olika hemsidor har jag förstått att det kan vara lämpligt att lägga sten i botten på växthuset.
Om jag inte tänker helt fel borde det bli lättare att sköta växterna då pga mindre ogräs.

Då jag vet hur pass stora mina ideer är och hur lite tid jag har över har jag tänkt mig dra vatten till växthuset och se till att det blir automatisk bevattning.

(trädgården blir mer och mer planerad, underbart wub.gif )
Ingrid på Västkusten
Golv - Um ja och ja :-) man kan ha golv även om man odlar i jrodbäddar man kan ha golv om man odlar i krukor. Golv är snyggt och golv är praktiskt och lättstädat.

Hälsar Ingrid
Nu sitter jag med följande litteratur i knät:
Växthus och drivbänkar, L-E samuelsson och U Schenkmanis
Växthusboken, G Alm och I Palmstierna
Ekologiska Växthus, S Stickland

Så nu skall jag se vad som skall göras för att få ett fungerande växthus rolleyes.gif

Ingrid på Västkusten: imponerande snabba svar du ger biggrin.gif
Det låter klart mest praktiskt att ha ett golv i växthuset, känns lite mer lyxigt med.
Får nog bli en gjuten platta med lämpligt mönster.
uno
Om Du skall gjuta får Du väl som grundarbete gräva grusa och isolera.
När Du har gjort detta grundarbete kanske du tycker det är snyggare med
trädgårdplattor. Själv valde jag plattor 40x40 terrakotta. Snyggt.
Om du drar in vatten kanske även ett eluttag underlättar tillvaron.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Själv har jag ingen gjuten platta utan grund på lecablock och så är grunden urgrävd till cirka en halvmeter och så har jag golv av tryckt virke med springor. OBS det är alltså tomt under golvet till ca en halvmeter, det är ju där man sopar 'böset' ifrån golvet - det som man inte får upp med skyffel.
Vi valde så grovt virke att det var bara å lägga ;-)

Hälsar Ingrid
Tirre
Det som är det bästa med att ha golv i växthuset, tycker jag, är, att om du lägger sten av något slag, så hjälper det till att hålla värmen på nätterna på våren och hösten. Då kan det ju annars bli ganska stor skillnad på antalet grader dag/natt under glaset ifall solen står på under dagen.
Kan vara till hjälp även om man har ett växthus med uppvärmning, för det spar ju faktiskt en nätt summa i elkostnader att inte behöva slå på värmen onödigt många timmar om året!
ulfjohan
Hej,
jag gjöt en 19cm sarg och grävde ur inuti, så man 'går ner' i växthuset ca 30cm där det ligger ett trallgolv på tunn lekasten, så vår man lite högre inuti. Snart ska det bli både el och vatten.
MRLINDELL
Allt kan bli hur hysteriskt som helst i ett växthus. Förslaget om att lägga sten anser jag vara toppen, har själv plattor och det är hur enkelt som helst. SKITBRA!
Visserligen kommer fukten, tjälen och kylan att tränga sig på och folk tror att man kan isolera bort den i ett växthus genom att ha hur mycket murbruk, dränering och isolering som helst.
Men på hösten kommer värmen underifrån och den vill man ha kvar, inte isolera bort.
Nu är det bara så att ett växthus är ett riktigt "Hotell Tvärdrag" typ och den värme som ventileras bort via glasytorna är den vesäntliga. De stora glasytorna kyler växthuset på vintern och kan inte på något sätt kompenseras med sanslösa grundkonstruktioner. Värme i växthuset på vintern stannar lämpligast kvar längre genom att lägga bubbelplast eller annan isolering på insidan av glaset.
Ofta blandar man ihop växthuset med ett riktigt hus till sin konstruktion.
Värmen stiger, man bör cirkulera den med en fläkt av många skäl.
Tack för alla svar laugh.gif

Jag har nu varit och försökt flytta på växthuset, men med tanke på tjälen sköt jag upp det hela lite.

Då huset var en bra bit mindre än vad jag trodde och dessutom inte någon fantastisk kvalite har jag bestämt mig för följande.

Jag plattar till matjorden ordentligt och lägger på geotextil. Ovanpå detta en 5 cm sand.
För att få upp huset lite så att det känns lite större och man får mer luftvolym lägger jag lättcement block runt som en ram för huset att stå på. Dessa kommer jag lägga bruk mellan så att inte huset ger sig ut på en flygtur.

Som inredning har jag tänkt mig upphöjda bäddar så det får bli 10 cm frigolit som jordsäckarna ligger på och en ram som håller säckarna och frigoliten på plats snyggt.
I mitten blir det plattor och en rad runt huset så att det inte stänker jord på rutorna när det regnar.

Och sedan drar jag in vatten, men då den bara kommer vara kopplad på sommaren så är den inte nergrävd så djupt.

Så lite halvseriöst antar jag att det blir.
*lite besviken på växthusets kvalite sad.gif *

Då huset är uppbyggt av glas och clips så är det inte såpass tätt att det är någon ide att bygga in ventilation i grunden som jag tänkt mig från början.

Dessutom är glaset inte klarglas, synd av bara sjutton.
Visserligen så är det nog lagom storlek med tanke på att vi har ett nybyggt hus, en baby och en trädgård som skall byggas upp.

Men min tro som obildad amatör rolleyes.gif är att det är lättare att sköta ett större växthus.
Om man sätter in automatik på bevattning och ventilationborde man kunna åka på semester en vecka eller två?

Jaja hur som helst kommer det bli fint att sätta lite småsaker i, 2x2 meter får man trots allt plats med lite på.
Det dumma är bara att jag hade sett mitt fina växthus framför mig med plats för både meloner och en vinranka.
Ingrid på Västkusten
Vi åker alltid bort minst ett par veckor på sommaren och det går så bra så bra så!

Hälsar Ingrid
uno
CITAT (MRLINDELL @ 09-03-2004, 17:43)
Allt kan bli hur hysteriskt som helst i ett växthus. Förslaget om att lägga sten anser jag vara toppen, har själv plattor och det är hur enkelt som helst. SKITBRA!
Visserligen kommer fukten, tjälen och kylan att tränga sig på och folk tror att man kan isolera bort den i ett växthus genom att ha hur mycket murbruk, dränering och isolering som helst.
Men på hösten kommer värmen underifrån och den vill man ha kvar, inte isolera bort.
Nu är det bara så att ett växthus är ett riktigt "Hotell Tvärdrag" typ och den värme som ventileras bort via glasytorna är den vesäntliga. De stora glasytorna kyler växthuset på vintern och kan inte på något sätt kompenseras med sanslösa grundkonstruktioner. Värme i växthuset på vintern stannar lämpligast kvar längre genom att lägga bubbelplast eller annan isolering på insidan av glaset.
Ofta blandar man ihop växthuset med ett riktigt hus till sin konstruktion.
Värmen stiger, man bör cirkulera den med en fläkt av många skäl.

kan ju tänkas att man isolerar under och en bit runtom växthuset för att undvika tjälförskjutningar. sleep.gif
MRLINDELL
Att ha en bra sockel väl förankrad är inte helt fel. Lägger man plattor på typ 3-4 cm sand ovanpå duk med lite 1-2-3 dm dränering & duk så kommer plattorna inte att röra sin mycket.
Salvia
Om du ska odla i krukor så är det snyggt och praktiskt med nån form av plattor som golv.Men lägg dom i stenflis (sånt man "sandar"med på vintern)
annars är det risk för att MYROR flyttar in!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon