Killensomvillhagrönafingrar
10-03-2004, 10:05
Tack för alla svar
Jag har nu varit och försökt flytta på växthuset, men med tanke på tjälen sköt jag upp det hela lite.
Då huset var en bra bit mindre än vad jag trodde och dessutom inte någon fantastisk kvalite har jag bestämt mig för följande.
Jag plattar till matjorden ordentligt och lägger på geotextil. Ovanpå detta en 5 cm sand.
För att få upp huset lite så att det känns lite större och man får mer luftvolym lägger jag lättcement block runt som en ram för huset att stå på. Dessa kommer jag lägga bruk mellan så att inte huset ger sig ut på en flygtur.
Som inredning har jag tänkt mig upphöjda bäddar så det får bli 10 cm frigolit som jordsäckarna ligger på och en ram som håller säckarna och frigoliten på plats snyggt.
I mitten blir det plattor och en rad runt huset så att det inte stänker jord på rutorna när det regnar.
Och sedan drar jag in vatten, men då den bara kommer vara kopplad på sommaren så är den inte nergrävd så djupt.
Så lite halvseriöst antar jag att det blir.
*lite besviken på växthusets kvalite

*
Då huset är uppbyggt av glas och clips så är det inte såpass tätt att det är någon ide att bygga in ventilation i grunden som jag tänkt mig från början.
Dessutom är glaset inte klarglas, synd av bara sjutton.