|
Tror det där är en mycket tvivelaktig site för scientologerna. Tro inte ett ord som står där.
Edit: Jo det är scientologerna. En mycket farlig sekt byggd på dålig SF.
Jag känner personer med ADHD- och/eller ADD-diagnoser och jag skulle inte kalla det för bluff-diagnoser... De själva beskriver sina upplevelser och sin verklighet på ett sätt som jag tycker skiljer sig lite från mina egna upplevelser.
ADHD och ADD är båda diagnoser på mindre personlighetsstörningar som man får lära sig hantera och leva med. Personer med dessa diagnoser är ofta kreativa.
*Stintan*
08-08-2011, 08:23
Läs inte så mycket skit Silos!
CITAT (Rihane @ 08-08-2011, 09:19)  Tror det där är en mycket tvivelaktig site för scientologerna. Tro inte ett ord som står där. Edit: Jo det är scientologerna. En mycket farlig sekt byggd på dålig SF. Oops!Scientologerna är ju den värsta av sekterna vad jag vet,jag har aldrig läst någonting från dem förrut! Jag måste bättre granska vad jag läser! Men detta nadanför skall jag i alla fall läsa! http://www.kmr.nu/sekel_del_I.pdfSTINTAN!Genom att läsa "skit"har jag kunnat hitta vad rätt är i mångt och mycket och kunnat lämna det dåliga bakom mig och du skall veta att det finns en massa skit i världen som som måste genomskådas så att man inte blir slav under sådant!
Red Top
08-08-2011, 08:32
Silos, Du måste lära dig att allt, som står skrivet (i tryck eller på webben) inte är sant. Utan all information måste granskas med ett kritiskt öga. Den pressrelease du hänvisar till, är skriven av Kommittén för Mänskliga Rättigheter, som i sin tur är grundad av Scientologikyrkan. Och Scientologirörelsen är ju känd för att; liksom de flesta nyreligösa rörelser, Moon t ex)bara vara ute för att lura av folk pengar för att de i ledande ställning ska kunna leva ett liv i lyx. Vill du veta mer om ADHD, rekommenderar jag att du läser mer på Riksförbundet Attentions hemsida: Attention
Red Top
08-08-2011, 08:38
CITAT (silos @ 08-08-2011, 09:31)  Oops!Scientologerna är ju den värsta av sekterna vad jag vet,jag har aldrig läst någonting från dem förrut! Jag måste bättre granska vad jag läser! Men detta nadanför skall jag i alla fall läsa! http://www.kmr.nu/sekel_del_I.pdfSTINTAN!Genom att läsa "skit"har jag kunnat hitta vad rätt är i mångt och mycket och kunnat lämna det dåliga bakom mig och du skall veta att det finns en massa skit i världen som som måste genomskådas så att man inte blir slav under sådant! Snälla Silos! Det är scientologerna/Kommittén för Mänskliga Rättigheter, som ligger bakom den länken också. Du kan se det på adressen www.kmr.nu. Exakt samma som i din första länk.
*Stintan*
08-08-2011, 08:46
CITAT (silos @ 08-08-2011, 09:31)  Oops!Scientologerna är ju den värsta av sekterna vad jag vet,jag har aldrig läst någonting från dem förrut! Jag måste bättre granska vad jag läser! Men detta nadanför skall jag i alla fall läsa! http://www.kmr.nu/sekel_del_I.pdfSTINTAN!Genom att läsa "skit"har jag kunnat hitta vad rätt är i mångt och mycket och kunnat lämna det dåliga bakom mig och du skall veta att det finns en massa skit i världen som som måste genomskådas så att man inte blir slav under sådant! Det är inte alltid man mår bra av att läsa allt. Dessutom är det lätt att missa viktig info. Det går att skriva så att läsaren förfäras eller så förskönar man texten. Man måste alltid kritiskt granska det man läser. Det finns tyvärr människor som tror på allt dom läser.
CITAT (Red Top @ 08-08-2011, 09:32)  Silos, Du måste lära dig att allt, som står skrivet (i tryck eller på webben) inte är sant. Utan all information måste granskas med ett kritiskt öga. Den pressrelease du hänvisar till, är skriven av Kommittén för Mänskliga Rättigheter, som i sin tur är grundad av Scientologikyrkan. Och Scientologirörelsen är ju känd för att; liksom de flesta nyreligösa rörelser, Moon t ex)bara vara ute för att lura av folk pengar för att de i ledande ställning ska kunna leva ett liv i lyx. Vill du veta mer om ADHD, rekommenderar jag att du läser mer på Riksförbundet Attentions hemsida: AttentionJa,det har du så klart rätt i att allt som skrivs på webben är inte sant! Men jag blir djupt sorgsen när jag nu börjat läsa om mentalvården i Tyskland från länken nedanför...där måste det i alla fall finnas en massa sanningar! Om ADHD vet jag mycket sedan tidigare.
*Stintan*
08-08-2011, 08:50
CITAT (silos @ 08-08-2011, 09:47)  Ja,det har du så klart rätt i att allt som skrivs på webben är inte sant!
Men jag blir djupt sorgsen när jag nu börjat läsa om mentalvården i Tyskland från länken nedanför...där måste det i alla fall finnas en massa sanningar!
Om ADHD vet jag mycket sedan tidigare. Silos varför håller du på och rotar fram sånt där på nätet? Du mår inte bra av det ju!
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 09:50)  Silos varför håller du på och rotar fram sånt där på nätet? Du mår inte bra av det ju! Nej Stintan,jag rotade inte utan detta fanns inne på en blog som jag besöker.Eftersom jag själv har en bipolär syndrom så vill jag läsa om saker om mentalvården och gärna från förritiden. Jag har sett människor inom vården vilka var lobotomerade och många tungt medicinerade,till.ex.gamlingar som fick så mycket mediciner att de hade blivit senila av dessa och detta händer NUTIDEN! Dessutom är jag intresserad av tider runt andra världkrig.Jag mår inte dåligt av det så till vida att jag skulle hamna i deppression,MEN blir mycket sorgsen och ledsen när jag läser hur myndigheter har behandlat och behandlar oss människor!Du kan känna dig lycklig om du aldrig har drabbats av sådant! Jag är tacksam för att du bryr dig om mig!
*Stintan*
08-08-2011, 09:12
CITAT (silos @ 08-08-2011, 09:59)  Nej Stintan,jag rotade inte utan detta fanns inne på en blog som jag besöker.Eftersom jag själv har en bipolär syndrom så vill jag läsa om saker om mentalvården och gärna från förritiden. Jag har sett människor inom vården vilka var lobotomerade och många tungt medicinerade,till.ex.gamlingar som fick så mycket mediciner att de hade blivit senila av dessa och detta händer NUTIDEN! Dessutom är jag intresserad av tider runt andra världkrig.Jag mår inte dåligt av det så till vida att jag skulle hamna i deppression,MEN blir mycket sorgsen och ledsen när jag läser hur myndigheter har behandlat och behandlar oss människor!Du kan känna dig lycklig om du aldrig har drabbats av sådant! Jag är tacksam för att du bryr dig om mig!  Vore det inte bättre att läsa om sånt du blir glad av istället för sånt du blir sorgsen och ledsen av? Jag tror inte det är nyttigt att frossa i elände nämligen.
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 10:12)  Vore det inte bättre att läsa om sånt du blir glad av istället för sånt du blir sorgsen och ledsen av? Jag tror inte det är nyttigt att frossa i elände nämligen.  Till viss led har du alldeles rätt och jag har mycket mycket i mitt liv som jag blir glad av:mina barnbarn,hundarna,lilla trädgården,mitt hem,mina handarbeten,konst,skogen, och framför allt Jesus som ni alla vid det här laget vet  AQtt frossa är skadligt,men jag frossa inte utan försöker ta reda på saker och ting i världen,eftersom jag inte klarar av att umgås så mycket med mina medmänniskor,endast med mina nära och kära så internett är en guldgruva för mig som har stor kunskaps törst!
Undvik Scientologerna dom är farliga.
ängsvädd
08-08-2011, 10:19
CITAT (silos @ 08-08-2011, 09:59)  Nej Stintan,jag rotade inte utan detta fanns inne på en blog som jag besöker.Eftersom jag själv har en bipolär syndrom så vill jag läsa om saker om mentalvården och gärna från förritiden. Jag har sett människor inom vården vilka var lobotomerade och många tungt medicinerade,till.ex.gamlingar som fick så mycket mediciner att de hade blivit senila av dessa och detta händer NUTIDEN! Dessutom är jag intresserad av tider runt andra världkrig.Jag mår inte dåligt av det så till vida att jag skulle hamna i deppression,MEN blir mycket sorgsen och ledsen när jag läser hur myndigheter har behandlat och behandlar oss människor!Du kan känna dig lycklig om du aldrig har drabbats av sådant! Jag är tacksam för att du bryr dig om mig!  Du vet själv vad du mår bäst av att läsa. Och har man en mental diagnos så är man ofta mycket intresserad av mentalvården och andra mentala diagnoser. Men scientologikyrkan är ingen tillförlitlig källa - håller med de andra.
herkules
08-08-2011, 11:27
det är ett neuropsykiatriskt funktionshinder/nedsättning. så här skrivs det på wiki: Neuropsykiatri är ett begrepp som internationellt syftar på studiet av somatiska sjukdomar och genetiska förändringar som orsakar psykiatriska symptom. Det kan exempelvis röra sig om genetiskt betingade hjärnskador. Neuropsykiatrin bygger på antagandet att varje psykiskt tillstånd har sin fysiska motsvarighet i hjärnan. Även Minnesrelaterade sjukdomar, framförallt demens räknas till detta område inom medicinsk vetenskap. I Sverige används begreppet neuropsykiatri framförallt om psykiatri inriktad mot en grupp diagnoser som vanligen ställs under barndomsåren, exempelvis ADHD, autism och Aspergers syndrom. Dessa diagnoser kallas i Sverige ofta för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. så på sätt och vis kan man ju kalla det en sjukdom om man vill.
CITAT (Rihane @ 08-08-2011, 11:12)  Undvik Scientologerna dom är farliga. JA,det är de absolut!!! Tack ängsvädd och herkules för era svar!
Hur hittar du alla dessa länkar Silos? Läste lite i pdf-dokumentet om Peter Anstrin och den här "psykiatriexperten" Thomas Szasz som i dokumentet skriver bl a: "Ungefär samtidigt som kvinnan kontaktade mig hade jag läst en bok om psykiatrikernas roll under andra världskriget. Författaren menade att judeutrotningen inte skulle ha ägt rum om inte psykiatrikerna drivit rashygienen så hårt. Vidare forskning bekräftade för mig att så var fallet." Jag blir mörkrädd!
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2011, 15:19)  Hur hittar du alla dessa länkar Silos? Läste lite i pdf-dokumentet om Peter Anstrin och den här "psykiatriexperten" Thomas Szasz som i dokumentet skriver bl a: "Ungefär samtidigt som kvinnan kontaktade mig hade jag läst en bok om psykiatrikernas roll under andra världskriget. Författaren menade att judeutrotningen inte skulle ha ägt rum om inte psykiatrikerna drivit rashygienen så hårt. Vidare forskning bekräftade för mig att så var fallet." Jag blir mörkrädd!  Så var det!
*Stintan*
08-08-2011, 14:55
CITAT (silos @ 08-08-2011, 15:46)  Så var det! 
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2011, 15:19)  Hur hittar du alla dessa länkar Silos? Läste lite i pdf-dokumentet om Peter Anstrin och den här "psykiatriexperten" Thomas Szasz som i dokumentet skriver bl a: "Ungefär samtidigt som kvinnan kontaktade mig hade jag läst en bok om psykiatrikernas roll under andra världskriget. Författaren menade att judeutrotningen inte skulle ha ägt rum om inte psykiatrikerna drivit rashygienen så hårt. Vidare forskning bekräftade för mig att så var fallet." Jag blir mörkrädd!  Alltså innehållet i pdf-dokumentet och Szasz/Anstrins teorier är helt galet/uppåt väggarna/dravel/goja/nonsens/rappakalja så att ingen missuppfattar
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 15:55)  Psykiatrikerna drev rashygienen mycket hårt.
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2011, 17:26)  Alltså innehållet i pdf-dokumentet och Szasz/Anstrins teorier är helt galet/uppåt väggarna/dravel/goja/nonsens/rappakalja så att ingen missuppfattar  Menar du att det inte skulle ha hänt? Här finns från Sverige: http://www.student.nada.kth.se/~d95-nwa/Här finns mera att läsa: http://www.eaec.org/svenska/Johansen/rasis...redje-riket.htm
Jag misstänker att psykiatrikerna och personalen inom mentalvården under 1800-och långt inpå 1900talet var faktiskt sjukare än patienterna med tanke på vilka metoder som användes på den tiden! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/var-sjat...tomi_223223.svdhttp://www.2000taletsvetenskap.nu/special/elchock.htm
*Stintan*
08-08-2011, 18:12
CITAT (silos @ 08-08-2011, 18:26)  Psykiatrikerna drev rashygienen mycket hårt. Jaha nu tror du på scientologerna  Vad blir bättre för att du sitter och gottar dig i gammalt elände?
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 19:12)  Jaha nu tror du på scientologerna  Vad blir bättre för att du sitter och gottar dig i gammalt elände? NEJ!!!men du kan vara säker på att det hände vidrigheter i Tyskland under kriget! Sådant får vi inte glömma!!!
*Stintan*
08-08-2011, 18:25
CITAT (silos @ 08-08-2011, 19:15)  NEJ!!!men du kan vara säker på att det hände vidrigheter i Tyskland under kriget! Sådant får vi inte glömma!!! Nej finns inte en chans att man glömmer det!!!!! Inte bara i Tyskland dessutom!!!! Tror knappast du behöver tala om det för någon här på Odla! Men vad har det med ADHD att göra?
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 19:25)  Nej finns inte en chans att man glömmer det!!!!! Inte bara i Tyskland dessutom!!!! Tror knappast du behöver tala om det för någon här på Odla!
Men vad har det med ADHD att göra? Det har ingenting att göra med ADHD,det bara blev att jag började skriva om detta sådant händer ju i många trådar så vitt jag vet! Och varför skulle jag inte få ta upp saker som alla vet? VARFÖR skall du tala om för mig vad jag skall göra?
CITAT (silos @ 08-08-2011, 18:40)  Vilket menar jag inte skulle ha hänt? Såhär står det bla i början av texten: "Författaren menade att judeutrotningen inte skulle ha ägt rum om inte psykiatrikerna drivit rashygienen så hårt." Författaren och Szasz har en uppfattning om vad Psykiatri är som få andra experter inom området håller med om. Det är bara att läsa många källor och bilda sig en uppfattning. Det räcker inte med en länk eler ngt Youtube-klipp. Man kan bli lurad då. Var källkritiskt - det finns oftast jättemånga människor som har inblick och vet saker i ett ämne. Det är ett hån mot offer/anhöriga att beskylla psykiatrin för judeutrotningen på ca 6 miljoner människor. Det var en sjuk politik som var orsaken. Det är härligt att du är så nyfiken men var källkritiskt!
*Stintan*
08-08-2011, 18:45
CITAT (silos @ 08-08-2011, 19:32)  Det har ingenting att göra med ADHD,det bara blev att jag började skriva om detta sådant händer ju i många trådar så vitt jag vet! Och varför skulle jag inte få ta upp saker som alla vet? VARFÖR skall du tala om för mig vad jag skall göra? När du skriver som om du tror att vi inte är tänkande människor då reagerar jag. Skriv du vad du vill, jag trodde bara att du ville något med huvudrubriken för det var jag mer intresserad av än vad sekter sprider för dynga på nätet. /Kliver av här/
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2011, 19:45)  När du skriver som om du tror att vi inte är tänkande människor då reagerar jag. Skriv du vad du vill, jag trodde bara att du ville något med huvudrubriken för det var jag mer intresserad av än vad sekter sprider för dynga på nätet.
/Kliver av här/ Vadå som om andra här inte vore tänkande människor och varför skriver du VI,det är ju DU som svarar mig! Det är ju väldigt lätt att komma från huvudämnet..... Men som sagt du behöver ju inte läsa och bli störd! CITAT (xlxl67 @ 08-08-2011, 19:42)  Vilket menar jag inte skulle ha hänt? Såhär står det bla i början av texten: "Författaren menade att judeutrotningen inte skulle ha ägt rum om inte psykiatrikerna drivit rashygienen så hårt." Författaren och Szasz har en uppfattning om vad Psykiatri är som få andra experter inom området håller med om. Det är bara att läsa många källor och bilda sig en uppfattning. Det räcker inte med en länk eler ngt Youtube-klipp. Man kan bli lurad då. Var källkritiskt - det finns oftast jättemånga människor som har inblick och vet saker i ett ämne. Det är ett hån mot offer/anhöriga att beskylla psykiatrin för judeutrotningen på ca 6 miljoner människor. Det var en sjuk politik som var orsaken. Det är härligt att du är så nyfiken men var källkritiskt!  Tydligen var det politiker som tog efter psykiater i det fallet!?Och visst skall man inte endast skylla på psykiatrin,det vore ju fel,det håller jag med om!
Överbölingen
08-08-2011, 21:15
Vem på detta forum är nollställd till bokstäver? Själv har jag inte klassats men nog har jag halva alfabetet. Jfr pridetråden. Bögar, Flator, Transingar och desom inte kan Bestämma sig. Än sen då? Alfabetet är gemensamt och vi måste hjälpas åt. Alla är vi folk...
Jag blev intresserad när jag läste rubriken på tråden och vill gärna dela med mig av det jag vet om ADHD. Den korrekta benämningen är att det är ett funktionshinder som någon skrev i ett tidigare inlägg. En av mina söner har ADHD och fick diagnosen som vuxen. ADHD handlar om kemisk obalans i hjärnan är störande på olika funktioner och det finns alla möjliga kombinationer av problem med det, Svårigheterna med att ha ADHD skiftar mycket från person till person precis som med andra funktionshinder och sjukdomar. Jag själv t ex är reumatiker men mina symptom kan vara väldigt olika en annan reumatikers. Min son som idag är 31 år hade som alla barn med funktionshinder en jobbig uppväxt. Som mamma fick jag tackla detta så gott jag kunde men det fanns ingen direkt hjälp att få på den tiden annat än ritalin en substans liknande amfetamin. Eftersom det inte fanns några specifika diagnoser då kom det aldrig på tal. Hans symptom var sömnsvårigheter, minnesstörning, överaktivitet och migrän. Han hade inga inlärningssvårigheter men i skolan lärde han sig inte så mycket det ordnade han själv. Rätt som det var när han var fyra år satt han plötslig och läste DN och man kunde fråga honom om allt möjligt som han snappade upp. Han tittade på barnprogram som andra barn men frågade jämt när filmkrönikan och plus började. Han hade alltid svårt att somna på kvällarna om han blundade blev han yr i huvudet och om han tittade så kom väggarna emot honom. På morgonen var han trött redan innan skolan började. Skolan såg hans problem och upp till sexan fick han sina betyg även om han presterade ojämnt. Lärarna var inte så många och avgöra hans kunskapsnivå ändå spådde att han kunde gå långt. PÅ högstadiet blev det värre och han orkade inte vara i skolan mer än halva tiden. Vi tog hem skolarbetet och överinlärde i stor sett allting så att han kunde komma upp i treor. Det var ju långt under vad han var värd men han var van så han accepterade. För sju år sedan fick han ADHD diagnosen och medicin (Concerta ett amfetamin liknande preparat) som inte hjälpte upp varken koncentration eller minne men reglerade dygnsrytmen något. Efter några år slutade han med medicinen eftersom nyttan inte uppvägde biverkningarna. Han har boendestöd från kommunen som kommer och väcker honom på morgnarna och lite hjälp med att strukturera sin vardag så det finns hopp om livet. Han vill gärna studera men har inte listat ut hur det skall gå till ännu. Han säger "jag kan lära mig allting men hur fan skall jag komma ihåg det? Diagnosen visar att han är högbegåvad men har ett katastrofalt dålig minne. Det som syns utanpå honom är hur tröttande det är när energinivån går upp och ner hela tiden inom fem minuter kan variera upp och ner flera gånger. Jag orkar inte skriva mer nu men återkommer senare. Jag vill gärna höra mer om hur du tänker Silos jag träffat personer med bipolär sjukdom också under årens lopp och vet hur jobbigt det är. Om jag har förstått dig rätt så vill du hämta in mer kunskap och komma vidare i ditt liv.
skånepåg
09-08-2011, 07:42
Jag har själv Asperger och Autism men sjukdom skulle jag inte kalla det  Finns hur mycket som helst att läsa om det som denna killen som min styvmamma och några andra brukar hyra in för att föreläsa http://www.tonyattwood.com.au/Min styvmamma jobbade lite med Attention http://www.attention-riks.se/ Men håller mest på med Cortex numera http://www.cortexutbildning.se/Jag har gått på en hel del föreläsningar och lärt mig hur mycket som helst, finns en hel del kul runt om i sverige här http://www.medalgon.se/ Och Lotta Abrahamsson har jag tipsat om i en annan tråd till dig, hon föreläser ju också om det en hel del och har själv Asperger
*Stintan*
09-08-2011, 08:08
CITAT (Överbölingen @ 08-08-2011, 22:15)  Vem på detta forum är nollställd till bokstäver? Själv har jag inte klassats men nog har jag halva alfabetet. Jfr pridetråden. Bögar, Flator, Transingar och desom inte kan Bestämma sig. Än sen då? Alfabetet är gemensamt och vi måste hjälpas åt. Alla är vi folk... Sånt där snack gör mig ganska upprörd  Vet du hur många som känner en oerhörd lättnad när de äntligen i vuxen ålder får en diagnos som säger ADHD, ett erkännande av problemen, och vad det betyder för de drabbade?
skånepåg
09-08-2011, 13:23
Lotta ska föreläsa en hel del över halva sverige i höst, ta ett besök ^^ http://www.medalgon.se/sokning/?multisok=L...amp;sokfl=S%F6k
Visst är det bra att man idag kan ställa diagnoser på ett helt annat sätt än bara för några decennier sedan. Förr (inte nu förhoppningsvis) satte man ofta "dumspämpel" på en elev som hade läs, skriv eller koncentrationsproblem. För ADHD är väl knappast någon ny sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|