pleximaster
Som några av er kanske läst i ett annat inlägg så har vår trädgård drabbats av "buxbomsbödeln" (Box blight) som orsakas av svamparna Volutella buxi och Cylindrocladium buxicola, oftat i kombination. Får man den senare svampen buxicola så är det för privatpersoner (men även Prins Charles i england) ganska kört. Man får gräva bort möget. Inga fungicider kan i dagsläget bota buskarna, bara ta bort symtomen.

Vi hade fram tills nyligen 300 meter buxbom och bollar, spiraler och topiary-djur. Dessa vill jag nu ersätta. Jag har köpt 5 buskar av (japansk järnek) Ilex Crenata Convexa som jag tänkte prova att ta sticklingar från. Jag har hört att de ska vara lite kinkigare är buxboms sticklingar. Är det någon som har tips? Jag letar även efter andra alternativ till buxbom, förslag?

mvh plexi
pleximaster
Jag var på plantskolan som jag köte de smittade plantorna på. De hade nu ett helt rack med tydligt smittade plantor. Se bild! Köp inte buxbom tag sticklingar från eget material!

Nekroser på bladen (bruna till svarta ringar på bladen som sedan hela bladet
Leta efter nedfallna blad.
Eventuella sporbildningar på undesidan av bladen (svagt rosa Volutella vit Buxicola svampen) Kan vara lite svårt att se skillnaden. Testa med att läga en gren ett par dar i en plastpåse med luft och knyt åt så växer svamparna till.)
Svarta streck på stammarna! Endast Buxicola svampen.

mvh plexi

167 small.jpg

ingrids
Funderat på det här med hur man ersätter buxbom. Tydligen har man genom tiderna i Sverige ibland använt lingon. Vaccinium vitis-idaea `Sanna´blir sisådär 30 cm hög och ska enligt uppgift gå att formklippa. Hon vill ju ha lite lägre ph men jag har aldrig förstått om det är skörden eller busken man äventyrar i vanlig trädgårdsjord. Bestämde mig till slut för nävor istället som kantväxt även om formklippta lingon känns coolare.
Deppigt när en kulturväxt drabbas av något som äventyrar dess trädgårdsnärvaro.
Gossen Ruda
CITAT (pleximaster @ 11-08-2011, 15:31) *
Jag var på plantskolan som jag köte de smittade plantorna på. De hade nu ett helt rack med tydligt smittade plantor. Se bild! Köp inte buxbom tag sticklingar från eget material!

Nekroser på bladen (bruna till svarta ringar på bladen som sedan hela bladet
Leta efter nedfallna blad.
Eventuella sporbildningar på undesidan av bladen (svagt rosa Volutella vit Buxicola svampen) Kan vara lite svårt att se skillnaden. Testa med att läga en gren ett par dar i en plastpåse med luft och knyt åt så växer svamparna till.)
Svarta streck på stammarna! Endast Buxicola svampen.

mvh plexi

167 small.jpg

Påpekade du smittan för plantskolan och i så fall vad sa de?
pleximaster
Klart jag sa till, men det var helgpersonal unga tjejer som kanske inte vågar göra som jag sa "bränn skiten". Kanske inte riktigt så jag uttryckte mig men jag sa att man bör elda upp dem och alla löv då svamparna överlever på löven. Har blivit utlovad att jag ska bli uppringd av chefen men har inte blivit det än. Har alltid gillat personalen där och alltid blivit väl bemött.

Vill inte hänga ut plantshoppen i fråga (det är odlarna i Holland och Belgien som sprejar sina plantor med fungicider, tar bort symptomen men botar inte växten.) handlarna köper växter på aktion, ofta på nätet. Det är svårt att veta plantornas kondition. Det som är viktigt är att de inför några månaders karantän innan de säljer plantorna. Utan att säga namnet på affären så ligger den strax utanför Lund, men inte ilundskommun längs 108an. Jag ska säga att jag såg volutella smittade plantor på en annan mycket välkänd plantskola i Skåne. Detta fuktiga väder vi har haft har fått all svamp att frodas.

Mvh plexi
145.jpg

Alexander-VG-zon3
Tror tyvärr att vi fått bägge svamparna på vår plantskola, buxbomen ser förfärlig ut. Tråkigt. Blir till att ta veck buxbom i morgon.
Alexander-VG-zon3
Som ersättare kanske någon av det Städse och vintergröna try kunna fungera, som Odontry, Myrtentry och Lingontry ?.

Isop, Gamander kanske också kan funka ?

Idegran blir ju stora går ju annars klippa hårt.
kerstin z5-6
och småvuxen berberis men tyvärr är den ju urtaggig..
Sarasl
Hade jag bott i ett mildare klimat hade jag haft åtminstone en lavendelhäck smile.gif
Gossen Ruda
Lingonoxbär?
pleximaster
Jag kommer att ersätta buxbomen med olika sorter så man inte står lika handfallen nästa gång en ny sjuka far fram på någon växt. Klippt lavendel runt kryddträdgården, japansk järnek runt rosengården, några högre häckar ersätts med bok och liguster. På några ställen ska jag prova gamander till låga partier och lagerhägg och klippt rododendron på andra. Huvudstommen kommer dock att ersättas med idegran. Nästa lördag kommer 400 krukade idegransplantor. Huga! Det blir till att gräva...

Någon som behöver krukor sen så säg till!

Mvh plexi

Peztis
Tänkte också på lavendel men den är väl inte så lämplig att formklippa, kanske.

Bra tänkt att sprida riskerna och använda olika sorters växter.

Synd att du bor så långt ifrån! Krukor är alltid bra. Lägg annars in en annons på Blocket el liknande. Vill du inte ta betalt så kan du ju i alla fall be om ersättning för annonsen.
pleximaster
Nu är de 400 idegransplantorna nere och bara 120 meter buxbom kvar att gräva upp! (nja, bortsett från kryddträdgården och framsidan på huset som ännu inte visar symptom.) Har en jättehög buxbom nu på en av uteplaterna med uppgrävda plantor, ser absurt ut. Senaste budet från återvinningscentralen är att allt måste läggas i påsar!!! Innan de läggs i kontainer för brännbart. Det går inte så jag måste väl betala för en kontainer som kommer hem. Detta projekt börjar bli fasligt dyrt!

De är dock väldigt skönt att kommit vidare, ett tag kändes det som om jag tappat sugen på trädgård och bara ville asfaltera skiten. Nu när nya plantor börjar komma på plats känna det ljusare igen. Men det är mer som ska planteras! 100 bokplantor, 120 liguster, 200 japanska järnekar (i vår, vill kolla härdigheten, har satt fem på prov) 250 lavendel (hoppas mina sticklingar tar sig). Klot och topiaries får bytas ut med tiden. Så länge de inte ser för anskrämliga ut så får de stå, de gör så mycket för trädgården på vinter.

Nä, nu ska jag ta och vila ryggen!

Mvh plexi
KRT
Herrejisses, vilket jäkla jobb! Förstår att du behöver vila smile.gif
Berätta gärna hur det går med dina japanska järnekar, och hur härdiga de är i Skåne (antar att du bor här i närheten av Lund)? Har funderingar på en låg häck nämligen!
pleximaster
Har tagit lite bilder men kan inte ladda upp dem direkt från iphonen.

Japansk järnek Ilex crenata finns i olika sortnamn. Den jag nu ska testa heter Ilex crenata convexa och är väldigt lik buxbom i bladen. Något ljusare. Växtsättet är lite spretigare än buxbom innan den tätnar av klippning (hoppas du förstår hur jag menar.) den blir med tiden väldigt tät men under tillväxt spretigare. Växer något långsammare än box. På Flyinge tar de (om jag minns rätt) 26 kr (10-12 cm) för di små och 37 kr för de större (20 cm kanske) en hundring för storleken större. De är inte billiga plantor men deras priser är de bästa jag hittat här nere just nu. Det är ännu inte så många som säljer dem i bulk.

Själv ska jag vänta med att sätta ilexen till våren så se inner rota sig innan vintern behöver ju 150 till 200 plantor så jag vill inte att de fryser bort. Det blir mycket pengar men det får gå på renoveringskontot. Renovering av trädgården.

Mvh plexi
KRT
Med tanke på problemen m buxbom, och behovet av att hitta en ersättare så kommer det nog bli vanligare med olika alternativ.... Min enda invändning mot Ilex är att den är så spretig. Jag har en planta och den spretade utav bara den, jag klippte in den och sedan dess har det inte hänt mycket..... Men den kanske tar sig och blir tät o fin vem vet. Tack för tipset m Flyinge, men jag gör nog som du och avvaktar m ev inköp till våren smile.gif

Var nyss i Amsterdam o där såg jag en trädgård med mycket fina låga och täta häckar av idegan. Visste inte ens att det gick att hålla taxus 2-3 dm hög, funderar faktiskt på att testa, antar dock att man får plantera ganska tätt.
ingrids
Det finns idegran som heter "nana" /dvärg, det är nog något sånt du sett i Amsterdam KRT.
KRT
CITAT (ingrids @ 03-10-2011, 21:46) *
Det finns idegran som heter "nana" /dvärg, det är nog något sånt du sett i Amsterdam KRT.

Möjligt, men den verkade inte vara dvärgar, utan bara mycket noga klippt. Men det är ju mycket möjligt att det i grunden var mindre plantor än de där stora monster man planterade på 70-talet och som vi högg ner förra vintern smile.gif
kan man få tag på "nana" i Sverige?
Alexander-VG-zon3
Kollade på våra japanska järnekar (convexa) på jobbet och de är satta till zon 3. Har växt ca 10-15cm i år (står i krukor, men stått i norrläge). Jag gillar inte deras spretighet, större ex som jag har sett har med varit spretiga men kanske inte klippta så bra för att förhindra att dom blir spretiga.
pleximaster
Detta är min uppfattning också, deras spretiga växt sett gör att de tar tid att få dem täta och att det krävs extra klippningar jämfört med buxbom. Jag tror säkert att fler buxboms alternativ kommer dyka upp men inget kommer att vara lika bra som buxbom, de är ju orginalet. Vi får hoppas de hittar en immun sort.

Plexi
KRT
Funderade på en sak - kan man klippa vanliga tujor (antar att man får börja m små plantor då) så att man håller dem på 30 cm höjd? Tåler de det, eller finns det kanske dvärgsorter som fungerar???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon