kolmask
Jag har satt två olika sorts squash och på båda sorterna kommer massvis med blommor men jag har inte sett röken av en enda frukt än. Vad är det för fel?
Anette Nordlund
När jag slängt på en giva nässelvatten eller annan näring (ekologisk) så brukar jag belönas med frukter snabbt... Annars har problemet för mig närmast varit att hinna skörda innan de når gigantisk storlek.

Har de tillräckligt med plats? Når solen fram ordentligt... ?
Första året jag odlar squash så jag kanske bara har haft tur.

Nettan på Lott 62
kolmask
Ska testa att gödsla lite då. Potatisar som blivit kvar i marken från förra året har fått härja vilt i landet så det har kanske varit lite mycket konkurrens om plats, men nu har jag precis röjt upp.

Hinner frukterna bli färdiga innan hösten om jag nu skulle lyckas få mina plantor att samarbeta? Jag har satt både sommar- och vintersquasch.
Ally
Sitter blommorna på en tunn stängel (han blomma), eller på en liten mini squash (hon blomma)?
Du måste ha båda blommande samtidigt för att få squash.
Annars kan du pollinera för hand, om du har en hon blomma i full blom, genom att "öppna upp" en överblommade han blomma och "dutta".... hoppas att du förstår vad jag menar....
Christine D
Du kan som Ally sade pollinera honblommorna när de väl blommar. Och ja, du borde hinna åtminstone få sommarsquashen smile.gif Det tar bara ett par veckor från blomma till en stor squash. Har ingen erfarenhet av vintersquash..
Garden bliss
När en honblomma väl blivit befruktad så går det snabbt att få skördefärdiga frukter. Tar någon vecka eller två.
kolmask
Nu har jag varit ute och inspekterat igen. Det verkar som om det mest är hanblommor på plantorna. En enda honblomma lyckades jag se. Vad beror det på tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon