issa.83
Någon som vet vad detta är för en vecker blomma som slagit ut nu i dagarna? Närmast marken är bladen ganska stora och breda de längre upp är mycke smalare som man kan se på bilden. Vet att denna växt har mycke djupt rotsystem. Kanske pålrot tom för när jag grävde upp rabatten i maj så var det hopplöst att få upp dessa. Så de sitter kvar där de sitter trots en riktigt brysk behandling smile.gif
ingrids
Ser ut som ett vitblommande kungsljus av någon sort. Fin var den i alla fall smile.gif
kerstin z5-6
Violkungsljus har de där lite glesare blomkolvarna och något större blom än kungsljuset.
issa.83
Åh tack för era svar! Som jag har googlat för att få veta vad det är utan att lyckas! Men nu vet jag smile.gif
Vi tog över gården efter min mans mormor förra hösten och hon älskar dessa men har inte vetat vad det är. Jag försökte som sagt gräva upp och omplantera dem men pålroten gjorde det hopplöst så de får stå kvar smile.gif

Om jag vill ha fler. Hur gör jag då tro? De återkommer enligt makens mormor snällt år ut och år in men blir inte fler.
kerstin z5-6
De är mkt lätta att så
Låt fröna mogna på plantan
förvara i kaffefilter o så dem ung när du sår sommarblommor , i sen mars början april
skola om i småkrukor o plantera ut dem efter avhärdning-de gror varmt o behöver ingen kylperiod
issa.83
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2011, 20:22) *
De är mkt lätta att så
Låt fröna mogna på plantan
förvara i kaffefilter o så dem ung när du sår sommarblommor , i sen mars början april
skola om i småkrukor o plantera ut dem efter avhärdning-de gror varmt o behöver ingen kylperiod

Tack då ska jag prova det smile.gif
mojan
Har den i violett färg (som väl är vanligast?). Den har självsått sig bredvid den ursprungliga. Söt liten blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon