Full version: Identifiera krukväxt
Christine D
Hej, skulle ni kunna hjälpa mig att ta reda på vilken växt det här är? Stjälkarna är ljust brun-gula och är ca. 30 cm långa. Bladen är stora och "hjärtformade". Dem är mörkt gröna med ljusa strimmor eller streck på. Den blommar med ljusa och oansenliga blommor som sedan får gröna "frukter" eller kapslar. Skulle någon kunna hjälpa mig?

Tack på förhand! thanks.gif
Azur
Det är en Alocasia. Jag vet inte det svenska namnet. Väldigt trevlig krukväxt, tyvärr känslig för spinn.

Det råder tydligen förvirring vad växten egentligen ska heta. Den kallas ofta Alocasia amazonica, men en site hävdar bestämt att Amazonica är ett sortnamn, och växten en hybrid mellan två arter av Alocasia. Nystar man vidare visar det sig att den ena föräldra-arten, Alocasia watsoniana, anses vara en synonym till den andra, och den andra arten, Alocasia sanderiana, ser ut exakt som Alocasia amazonica.

Dvs växten är antingen Alocasia sanderiana eller en hybrid vid namn Alocasia "Amazonica". Längre än så kom jag inte.
Alexander-VG-zon3
Skud nämner den som Alocasia × amazonica, tror det är en sådan har för mig att den är vanligare. Alocasia longiloba (syn Alocasia watsoniana enligt skud) har runda blad, medan sanderiana har kantigare/spetsigare blad.
Jubbe063
Den kallas hemma hos oss för vikingasköld eftersom blomaffären kallade den så. Om det är vedertaget svenskat namn vet jag inte. Men de är fina hur som helst
Azur
Om inte jag alldeles minns fel nu var Vikingasköld ursprungligen en annan, mycket större, art, Alocasia macrorrhizos, med rundade gläsande bronsfärgade blad, som var poppis kring sekelskiftet men som jag aldrig sett odlad. SKUD kallar den Purpursköld.

Ett snabbsök på nätet antyder att Alocasia 'Amazonica'/Alocasia sanderiana vanligen kallas Skelettblad. SKUD har döpt den till Skelettsköld.
Christine D
Okej, tack så mycket för svaren allihopa! thanks.gif
mojan
Skelettblomma brukar den också kallas. Gissar att det är pga sitt utseende, den har ju ett vita nerver på bladen som ett skelett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon