tina_larsson84
Hallå alla privatexperter!

Jag har ganska nyligen fått ett ökat intresse för blommor, planteringar, örter, osv, osv, så jag är inte så värst insatt ännu. Har iår flyttat till ny bostadsrätt på markplan och iår har jag odlat en massa på min altan med god framgång. Jag har fått ett växande intresse för allt som går att äta och på min altan har jag iår planterat tomater, chili, paprika, gräslök, mynta, basilika, kruspersilja, timjan och oregano, som allt har växt jättebra. Allt är planterat i krukor/korgar.

Nu undrar jag om vilket utav dessa man kan plantera ner i marken så att de kommer åter nästa år? Har nämligen möjlighet att göra lite rabatter utanför mig (nu är det bara gräs).

Det pratas även mycket här om olika zooner. Hur vet jag vilken zoon det är där jag bor?

Bor i Karlstad och har altanen och de kommande rabatterna i söderläge.

Tacksam för lite svar och hjälp! smile.gif
// Tina
ingrids
Om jag hoppar över zontrasslet, som egentligen inte gäller perenner, så kan jag säga att här i Umeå övervintrar gräslök och oregano garanterat i en rabatt. De flesta myntor funkar bra (de med brokiga blad kan kinka) och timjan om den står bra till (din rabatt låter bra, viktigt att det inte blir för blött bara). Persilja brukar man så ny varje år, har fattat att den blir bättre då. Tomater, chili, paprika och basilika vill nog helst mysa på en skyddad balkong.
tina_larsson84
Tack för svar! smile.gif
Eva i Västerås
Man kan plantera ut persilja. Med lite tur kommer den på våren, så har man färsk persilja tills årets börjar komma. När persiljan går i blom blir smaken sämre och bladen strävare. Då har man förstås vårsådden såpass på väg att man kan ta bort den gamla och börja använda den nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon