Full version: Flytta rosor
HelenaLJ
Jag vill flytta mina två år gamla Claude Monet-rosor eftersom de både denna sommar och förra fått så mycket svartfläckssjuka och ser tråkiga ut där de står vid ingången till trädgården. Där de står nu ska jag i stället plantera andra rosor (Easy Going som redan nu står bredvid Claude Monet och inte har haft problem med sjukdomar).

Jag har hört att man måste byta jorden först om man planterar rosor där andra rosor har stått förut. Måste jag göra det när det bara vuxit rosor där i två år eller gäller det om det är en plats där det vuxit rosor i många år? Vad kan hända om man inte byter jord?
Ezereht
De är oftast om det stått rosor där många år. Det finns nematoder och svamp-sporer som är ros-art specifika och bara går på rosor, och om det stått en ros där många år kan det bli mycket av dem i värsta fall. Så då rekommenderar man att byta ut en del av jorden eller ta jord från annat ställe i trädgården. Det kallas jordtrötthet, ungefär som man inte ska odla jordgubbar flera år på samma ställe.

Man kan motverka jordtrötthet genom att plantera växter runt rosorna som nematoderna ogillar, ex tagetes, men finns flera. Man kan plocka bort blad med svartfläck eller rost-svamp som ramlat ner på marken och bränna//kasta annorstädes så det inte akkumuleras på marken.

Men på två år skulle jag inte brytt mig, särskilt om rosen du ska plantera dit inte verkar mottaglig för svartfläck.
HelenaLJ
Jag tycker inte heller att jorden borde ha blivit rostrött efter två år, så jag hoppar över det tråkiga momentet med att byta jord.

Jag plockar bort alla dåliga blad så jag tror nog att den andra sorten ska klara sig där. Den står ju nu intill de med svartfläckssjuka utan att påverkas.
Kajsa
Byter sällan jorden även om det stått rosor där länge men jag förbättrar med kompostjord eller lite ny rosjord närmast rosen och så några nävar benmjöl, det brukar gå bra.
Flyttade en ros igår när vi nu äntligen fått regn och då slängde jag i en liten spann med bananskal, kaffefilter, äggskal i botten det blir lite krut på sikt.
HelenaLJ
Tack för tipset om lite bananskal, kaffesump och äggskal i gropen. Det ska jag tänka på vid flytten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon