lisamoller
Jag har flyttat från en bostad med balkong i söderläge=enkelt odlingsklimat till en innergård utan sol.
Jag vill förstås fortsätta odla som förr men jag vet inte alls vilka blommor och grönsaker och kryddor som kan överleva. Det är hyfsat ljust men ingen sol överhudvudtaget.

Väldigt tacksam för era tips!
Jag skulle vilja odla färgglada väldoftande blommor,
kryddor och lite ätbara saker.

Vänligaste hälsningar
Lisa biggrin.gif
solkatten
På min altan kommer solen sent på dagen till hörnan där jag hade bönorna.
Se de två sista bilderna i mitt album Min Altan.

Och det gick bra. Hur det blir om man inte har någon sol beror på kanske hur ljust det är i skuggan :-)
lisamoller
japp det är just det jag undrar. Vilka växter klarar sig utan solljus på en relativt ljus men solfri innergård.
GrönAnna
Har en stor balkong i norrläge, ingen sol men ljust och öppet (och blåsigt!). Under årens lopp har jag hittat några "säkra kort" som trivs och växer bra. Ettåringar: Penséer, rabatteternell, tobaksplanta, flitiga lisa, lobelia, margueriter, tagetes.
Perenner: jättedaggkåpa, kaprifol (både färgglada "Dropmore Scarlet" och doftande äkta kaprifol), Clematis alpina, myskmadra (doften!), ormbunkar, skuggröna, akleja, vinca, murgöna, klätterhortensia, sköldpaddsört, penningblad.
Har prövat en del kryddor, men det har inte gått nåt vidare. Smultron har jag också, det blir inte så många men de är desto godare... Lycka till!
GrönAnna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon