|
netaave
08-08-2011, 15:01
Sitter och försöker komma underfund med portionsstorlek på bufféportioner, googlar och får upp allt mellan 50 och 150 gr, jag förstår väl att det beror på hur mkt saker man har på buffén men det är ändå så luddigt. På ett ställe stod det att man skulle ha 450-550 g mat/pers + ost o bröd, det tycker jag låter väldigt mycket. Jag ska ha fläskfilé och kycklingspett, potatisgratäng, 1 skål med räkor, rotfruktssallad, oliver, minimozzarella, majs, physallis, ost o bröd. Vi blir ca 80 pers. Delar kycklingfiléerna på 3, och ungefär 75 g kött/pers, färdiglagat. 150 g pot.gratäng och räkor???? 4 kg totalt borde väl räcka?
På ett ställe stod att man skulle räkna ½ fl vin/pers men på systemets sida står det 10 pers på 1 kartong, det går ju liksom inte hop.
Någon som haft en liknande fest? Hur mkt gick det isf åt?
merlin68
14-08-2011, 18:04
CITAT (netaave @ 08-08-2011, 16:01)  Sitter och försöker komma underfund med portionsstorlek på bufféportioner, googlar och får upp allt mellan 50 och 150 gr, jag förstår väl att det beror på hur mkt saker man har på buffén men det är ändå så luddigt. På ett ställe stod det att man skulle ha 450-550 g mat/pers + ost o bröd, det tycker jag låter väldigt mycket. Jag ska ha fläskfilé och kycklingspett, potatisgratäng, 1 skål med räkor, rotfruktssallad, oliver, minimozzarella, majs, physallis, ost o bröd. Vi blir ca 80 pers. Delar kycklingfiléerna på 3, och ungefär 75 g kött/pers, färdiglagat. 150 g pot.gratäng och räkor???? 4 kg totalt borde väl räcka?
På ett ställe stod att man skulle räkna ½ fl vin/pers men på systemets sida står det 10 pers på 1 kartong, det går ju liksom inte hop.
Någon som haft en liknande fest? Hur mkt gick det isf åt? Jag skulle räkna med 200g kött per person och lika mycket potatisgratäng (minst). Sedan ska du ha bröd till kanske en mängd som motsvarar 2 små kuvertbröd/person. 1/2 flaska vin tycker jag är rimligt. Var på kalas förra sommaren där buffematen som serverades var alldeles för snålt beräknad. Väldigt obehagligt för oss gäster...
Anna-Karin Lundberg
15-08-2011, 07:22
Det går åt mer än man tror! Det är gott, det är kalas, man sitter länge och äter därför mer än vad man gör "hemma till middag". Jag hade kalas och köpte aldeles för lite vin, för jag dricker det inte själv. Gästerna började rätt tidigt hojta efter mer vin, det var lite trist. Man kan köpa vin och lämna tillbaks det som blir över, spara kvittot och håll flaskorna fina så är det inget problem! En halv flaska per person gäller nog bara till själva måltiden, men många vill nog sippa ända till slutet på kalaset. Maten var jättegod, det fanns massor, var flera olika rätter, grillat, sallader, potatis, såser och röror, bröd och ost osv. Alla ville äta av allt, så plötsligt var faten toma. De som bara åt vegetariskt höll på att bli utan, för köttätarna åt även av deras mat (vilket ju egentligen var bra, men det blev bara lite kvar för de som inte åt av allt). Ha ett trevligt kalas!
millaan
17-08-2011, 18:09
Jag gjorde tvärtom jämfört med Anna-Karin Lundberg. Jag hade planerat både mat och dryck för minst det dubbla. Men jag har bloggat om det här och skrivit hur mycket som gick åt (inte hur mycket jag gjorde). Kanske kan vara en vägledning. http://www.saltpeppar.se/blog/?p=7287
Eva i Skåne
17-08-2011, 18:44
Jag hade ett par stora fester för några år sedan. Det jag observerade var att det som är vanligt på uppvaktningar o d, typ rostbiff, kalkon, potatissallad går det minst av, men spett, varmrökt lax, vegetariska rätter, potatisgratäng tar folk mycket av. Jag hade mycket mer lax än vad som butiken beräknade till buffé, men fick bara smårester, spetten tog slut och det vegetariska fick vi flytta till egen plats för att det skulle räcka till vegetarianerna. Folk tar gärna av det som är lite mer spännande än skivat kallskuret som visserligen är gott, men har varit på faten i många år.
ingrid fuxwall
17-08-2011, 19:33
CITAT (Eva i Skåne @ 17-08-2011, 19:44)  Jag hade ett par stora fester för några år sedan. Det jag observerade var att det som är vanligt på uppvaktningar o d, typ rostbiff, kalkon, potatissallad går det minst av, men spett, varmrökt lax, vegetariska rätter, potatisgratäng tar folk mycket av. Jag hade mycket mer lax än vad som butiken beräknade till buffé, men fick bara smårester, spetten tog slut och det vegetariska fick vi flytta till egen plats för att det skulle räcka till vegetarianerna. Folk tar gärna av det som är lite mer spännande än skivat kallskuret som visserligen är gott, men har varit på faten i många år. Har precis samma erfarenhet - skinkan och osten kom nästan tillbaka orörd, salladen ska vi inte tala om! Laxen och pajerna hade större åtgång och även melonen gick åt
netaave
14-10-2011, 18:15
Har gjort i ordning 210 kycklinginnerfiléer och 7.5 kg fläskytterfilé i dag  potatisgratängerna gör vi på stället samma dag. Känns som att har jag bara gjort brödet så är jag i land med det som går att förbereda. Kvällen före ska 5 kg minimozzarella marineras i olivolja, vit balsamvinäger, lite röd chili och timjan. Vi har provgjort och det blev så himla gott. Lika exprimenterade vi med morötter, gjorde "bandstrimlor" med potatisskalaren och marinerade i olivolja, äppelcidervinäger och gräslök, salt o sv.peppar förstås. Blev också otroligt gott med den kombon, syra o fruktigheten från vinägern o det lilla bettet som blev av gräslöken. Dom kan ju göras samma dag. Ska sen ha torr strimlad sallad i 2 färger så det blir lite höstigt rödbrun-grönt. Majs, minitomater, oliver bröd, kex och ostar är ju bara sätta fram. Detta brödet för då behöver man inte hålla på med smör, är godast som det är. Ostbröd med färska örter Bra buffé eller utflyktsbröd 30 bitar 50 g jäst 5 dl vatten 37 gr 3 tsk salt ½ dl rapsolja 11-12 dl vetemjöl 150 g riven ost 1 dl färska hackade örter, ex. timjan, rosmarin eller oregano 2 msk rapsolja 1 tsk flingsalt Lägg jästen i en bunke, häll på vatten, salt och olja Arbeta in mjölet lite i taget och arbeta degen 5-8 min Jäs 30 min under duk Kavla ut degen och lägg den på mjölad plåt Sätt ugnen på 200 gr Jäs ytterligare 30 min Strö över ost och örter Ringla över olja och strö över flingsalt Grädda mitt i ugnen ca 30 min Låt svalna på galler Skär i rutor. Är inte så långt kvar nu, bara 2 veckor och det ska bli så himla kul, 72 st blir vi.
tummeliten
24-10-2011, 06:14
Vad det låter spännande med marinerade morötter ,skulle bli jätteglad om du ville dela med dej av receptet för övrigt önskar jag alla en bra dag
Oj vilket jobb du lägger ner Hoppas ni får en jätterolig fest!! Det tror jag
Måste beundra dig för dit engagemang :)själv hade jag nog valt en enklare väg typ Kälknöl med potatisgrattäng sallad hembakad Baugeth med ost ;)Har haft många stora fester men då har jag valt catering för att slippa stå vid spisen hela tiden.Önskar dig lycka till menyn låter supergod
netaave
30-10-2011, 23:56
CITAT (tummeliten @ 24-10-2011, 06:14)  Vad det låter spännande med marinerade morötter ,skulle bli jätteglad om du ville dela med dej av receptet för övrigt önskar jag alla en bra dag  Nu gjorde jag på 30 morötter och tog då både orange, gula, lila, vita och röda som jag skalade och sen fortsatte jag och drog breda remsor med potatisskalaren så det blev som "bandpasta" blev läckert med alla färger. Om jag gör om receptet till 4 stora morötter så ska du ha 1 msk olivolja, ½ msk äppelcidervinäger, 1-2 msk hackad gräslök, salt, sv.peppar och när du blandat det strör du på lite granatäpplekärnor. Det som blev kvar på moroten när det inte gick o dra med skalaren längre skar jag i bitar o la i en skål till alla barn, dom tyckte det var kul med de olika färgerna också  Festen blev kanon men det var nog min sista stora fest jag gjorde själv,  i fortsättningen blir det utlandsresor  Fick iaf mkt kredit för maten men massor av rester hur nu det går ihop
CITAT (Eva i Skåne @ 17-08-2011, 18:44)  men fick bara smårester, spetten tog slut och det vegetariska fick vi flytta till egen plats för att det skulle räcka till vegetarianerna. Som vegetarian känner jag igen det! Man får bevaka sin rätt annars äter köttätarna upp den.
Hittade för några år sedan "portions och buffeguiden", tror det var Scan som hade den, ser att den inte finns kvar i min dator måste ramlat bort när vi bytte i vintras. http://www.scan.se/sitebase/scan/allt-om-k...tionsguide.aspx, hittade den på Google. Jag har haft stor nytta av denna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|