livsluft
Hej!
Förra sommaren planterade jag en småblommig klematis ur gruppen Integrifolia och med namnet "Arabella". Den blommar med massor av små ljusblå blommor med en ljuslila rand på kronbladen och är så söt. I sommar har den blommat mycket sparsamt och de blommor som kommer är inte längre ljusblå, utan mörkare lila utan mittenrand på kronbladen.(Se bifogad bild) Vad kan ha hänt med den och varför beter den sig så? Har jag möjlighet att få tillbaka de ljusblå blommorna på den, och kräver det någon särskild åtgärd från min sida. Tacksam för råd! / Karin W
ingrid fuxwall
Mitt spontana svar är att det var en ympad klematis - har själv råkat ut för samma sak med rosor och värst av allt - björnbär, en plåga att få in taggiga bär i trädgården men så går det om man handlar på tveksamma ställen
livsluft
Ändå har jag köpt denna Klematisen på en renommerad Handelsträdgård så den borde ju vara rotäkta tycker jag.
octachoron
'Arabella' har blommor som börjar mörklila och sedan bleks med tiden till ljusblå.
Dock är den väldigt rikblommande så den borde ge många blommor under hela sommaren. Min har både lila och ljusblå blommor samtidigt nu.

Se bilder på:
http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemdetail.cfm?dbkey=110
http://www.helpmefind.com/clematis/l.php?l...0162&tab=36
Bassam
Hej

Blommor byta färgen på grund av :

1 PH värde i jorden .

2 på grund av ålder för att blomor färgen är språk mellan insekter och blomor.

3 Ärv som kommer med olika sorter .

4 Solen blir det mörkare färgen på skugga men de blir ljusare på solen .

5 från ymp sidan kanske , det kommer gren med andra färgen från rötter.

H.Bassam
Finn Klematis
Hej!

Troligtvis två olika klematis planterade i samma kruka.
Alla odlare ympar numera på Vitalbarötter.

Finn
octachoron
CITAT (Finn Klematis @ 11-08-2011, 17:49) *
Alla odlare ympar numera på Vitalbarötter.

Finn

Hej Finn!
Har du märkt hur ofta klematis är ympade nuförtiden?
De äldre tyska böcker som jag läst verkar förutsätta ympning av klematis medan de moderna källorna anser tvärtom.
Av vad jag hört från Japan så är ympade klematis där något ovanligt och värt att kommentera. Japan ska ju också vara bland de bästa på att ta sticklingar.
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 11-08-2011, 23:16) *
Hej Finn!
Har du märkt hur ofta klematis är ympade nuförtiden?
De äldre tyska böcker som jag läst verkar förutsätta ympning av klematis medan de moderna källorna anser tvärtom.
Av vad jag hört från Japan så är ympade klematis där något ovanligt och värt att kommentera. Japan ska ju också vara bland de bästa på att ta sticklingar.

Hej!

Ympade klematis säljs mest på kontinenten. I Sverige säljs numera
nästan bara sticklingar. Ympade klematis har fått dåligt ryckte.
Planteras dom inte tillräckligt djupt fryser dom av.

Finn
octachoron
CITAT (Finn Klematis @ 12-08-2011, 08:10) *
Hej!

Ympade klematis säljs mest på kontinenten. I Sverige säljs numera
nästan bara sticklingar. Ympade klematis har fått dåligt ryckte.
Planteras dom inte tillräckligt djupt fryser dom av.

Finn

Tack för informationen!
livsluft
Tack alla som har försökt hjälpa mig! :-)
Nu sedan någon vecka tillbaka, dvs väldigt sent på säsongen så blommar den för fullt. Den har dock inte de ljusblå blommor den hade förra året när jag köpt den och planterade den.De blir något ljusare när de är på väg att vissna, dock fortfarande väldigt mörka. Jag avvaktar och ser vad som händer nästa sommar. Kanske detta bara är något tillfälligt. Tusen tack igen för hjälpen allihop! :-) / Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon