xlxl67
Skall till Öland med syrran o hennes pöjk i 3 dagar i slutet av denna vecka och undrar om nihar några tips på något intressant på Öland ni varit på nyligen? Vi är intresserade av typ allt från varité, trädgård, alvar, skådning, konstutställningar, konsthantverkstäder, antikvariat ex... Inte restauranger eller uteliv.

En riktigt fin öppen trädgård med växter/blommor hade varit väldigt tacksamt att få tips om.
Eller bra badställen med inte för mycket folk...

När jag har varit där de sista 3 åren har det varit 100% skådning så kan inom detta gebit själv rekommendera:
-Halltorps hage
-Jordtorpsåsen
-Tävelrumsåsen
-Skarpa Alby alvar
-Gårdby sandhed
-Pennåsa
-Området kring Tveta...
Peztis
Är uppvuxen med att vara på Öland varje sommar ett par veckor då farmor hade sommarställe där.

Vad gäller kultur och hantverk så är ju Capellagården ett givet ställe!
Och vi badade alltid vid Bläsinge, ligger i Norra Möckleby, bara rakt över i stort sett från bron sett. Det var i N Möckleby hon hade sin lilla stuga.
Hur stranden är nu vet jag inte men då var det en lång fin sandstrand med emellanåt rätt mycket tång på sina ställen. Var i o f s där förra åreet men då badade jag inte men stranden var fortfarande fin! Dock kan vattnet på östra sidan vara kallt om vinden ligger på från fel håll, dvs det ska vara pålandsvind (hoppas jag minns rätt nu!).

Nämen! Titta vad jag hittade! Bläsinge
malcolm
Jag rekommenderar Eketorp, en medeltida borg där man avlat fram grisar och höns så de ser ut som förr och husen ser ut som på vikingatiden.
Anki på Öland
Lugnast och mest "kultur" söder om bron, håller med malcolm, Eketorp är jätteintressant, både för vuxna och barn. Södra udden med Långe Jan är väl ett måste när man är neråt.... Utefter 136:an ner mot udden har du Capellagården som Peztis skrev om, nedanför den har dom också en örtagård som man kan strosa runt i. I Kastlösa finns glashytta, och vid Penåsa är det ju fint att promenera också. Nere i Mörbylånga finns några kostateljéer och även utefter vägen ner mot udden. Finns nog egentligen hur mycket som helst av det ni är intresserade av smile.gif Hoppas ni får toppen!!
sida med info
Peztis
Å jag som tycker att Eketorp är rätt trist... biggrin.gif

Men Långe Jan är definitivt sevärt!
Anki på Öland
Har bara varit där en gång men tyckte det var jättespännande och särskilt museet med allt dom hittat där.
Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2011, 18:09) *
100% skådning

Då behöver jag nog knappast påpeka att man kan boka guidningar på Ottenby fågelstation men jag gör det i alla fall för jag har själv guidat där biggrin.gif
mojan
Ni kan äta lunch/fika på Kackelstugan, kolla deras konstutställning och kanske det är någon kvällsunderhållning som passar.
Länk: http://www.kackelstugan.com/
malcolm
Trollskogen på norra Öland är också värt ett besök med alla sina förvridna och vindpinade träd, sedan kan man fortsätta till Långe Erik och se den norra udden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon