Christine D
Hej, jag har två stycken stora krukor med jordgubbsplantor i, 2 st i varje. Dessutom har jag också 3 småplantor som jag tagit från revor och har fler på gång. Min fråga är, kan jag fortsätta ha jordgubbarna på balkongen nu i vinter? Kanske man ska täcka plantorna med väv/tidningar... Har inte så mycket plats förutom där. Och kommer småplantorna blomma nästa år? Ska plantorna klippas ner?

Tack på förhand, Christine

Edit; Stavfel
HelénE
Risken är att krukorna fryser i vinter om du förvarar dem på balkongen.

När jag bodde i lägenhet så grävde jag ner hela krukorna i jorden vid buskarna som växte utanför vårt hus, sen grävde jag upp dem på våren. Det fungerade.

Har du inte möjlighet att göra så kanske du han nån vän med trädgård där du kan få gräva ner dem under vintern.

Helén
ingrids
Det är egentligen inget problem att de fryser, problemet är stora temperatursvängningar där krukorna ömsom tinar ömsom fryser. Jag packade in mina balkongkrukor i en säck med tidningspapper, öppen upptill så att det inte blev för tätt men med ett tidningslager överst. Men som Helén skriver, gräva ner i jorden är egentligen bäst.
Ålgryte
Förra sommaren försökte jag mig på jordgubbsodling i kruka.
I en 30 cm plastkruka satte jag Honeye och Sara. Jag fick några bär och planterade även revorna i krukan. I vintras förvarade jag den ute i landet men inte nergrävd. Den klarade vintern trots all snö och lång kyla yahoo.gif

I en balkonglåda planterade jag Sonata och alla dess revor. Lådan förvarade jag halvliggande (så att ev vatten inte blev stående) intill husväggen. De plantorna klarade sig inte...

Jag också haft en kruka på balkongen som klarat flera vintrar, men dock inte den senaste. Den har aldrig varit "köldskyddad" på ngt sätt whistling.gif
Kanske olika sorter klarar vintern olika trots snarlika förhållanden ?
Christine D
Okej, det är det att halva våran tomt är fylld av grus och sånt efter poolbygge. Vi har alltså en ganska stor trädgård men ingen stans att gräva just nu. Resten är gräsmatta och där kan man ju inte gräva wink.gif Ska försöka göra som ingrids.. Ska man klippa bort bladen innan det blir vinter eller?
ingrids
Nej, du behöver inte klippa bort bladen fast det finns risk att några blad möglar även om andra blad kan övervintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon