Full version: Artbestämning ogräs
e96eg
Hej! Någon som känner igen detta ogräs?

Revande och sprider sig längs med marken under gräsmattan. Låg växande, rotsystemet syns på bilden.

[attachment=63785:IMG_8156_s.jpg]

Azur
Det ser ut som nån fibbla av nåt slag. Vilken art vete 17, fast rent spontant påminner bladen och den glesa behåringen om Rödfibbla. I så fall är den lätt att identifiera när den blommar - enda fibblan med knallorange blommor!
e96eg
Fibbla är säkert möjligt.
Kan inte komma ihåg vilken färg blommorna hade. De växer i en gräsmatta som klipps regelbundet så svårt att bestämma höjden på blommande & fritt växande exemplar. Bladen växer aldrig på höjden utan breder ut sig precis ovanför gräsets toppskickt.

Någon som vet en bra sida för att hitta bilder på ogräs?. De jag hittat har en massa ogräs men inte något som liknar mitt... Sorten borde vara vanligt förekommande. Får kanske vänta tills det blommar igen.
Piccante
gråfibbla eller nära släktingen mattfibbla
Anders zon 1
Som Markus säger är det med största sannolikhet grå- eller mattfibbla. Brukar inte anses som ett ogräs. Den trivs bäst i ganska näringsfattiga, torra miljöer och brukar sällan finnas i gräsmattor. Tror inte att den tål särskilt mycket gödsling utan att konkurreras ut av gräset.

Är du förresten säker på att det är en gräsmatta du har och inte en gammal betesmark eller liknande som numera klipps på samma sätt som en gräsmatta? I så fall tycker jag att du ska behålla den som den är och inte försöka göra en "gräsöken" av det. Med rätt skötsel skulle du kunna få en blomsteräng istället. Det är inte särskilt mycket arbete. Bara att slå den en gång om året när de flesta blommor blommat över någon gång i slutet av juli-augusti. Och vara noga med att ta bort höet sedan (fast låt det gärna ligga några dagar och torka först så att frön kan spridas). Desstuom är det mycket viktigt att komma ihåg att en slåtteräng inte ska gödslas! Är det ont om blommor kan man förbättra genom att så in ängsväxter med ängsfröblandningar (görs bäst på hösten). Ännu enklare skötsel är att bränna ängen tidigt på våren istället. Då behöver man inte slå den alls. Fast nackdelen med det är att en oslagen äng nog kan uppfattas som skräpig fram på eftersommaren när blommor och gräs vissnat.
Azur
CITAT (Anders zon 1 @ 22-08-2011, 02:09) *
Fast nackdelen med det är att en oslagen äng nog kan uppfattas som skräpig fram på eftersommaren när blommor och gräs vissnat.

Gräset blir högt också (om det inte är en torrbacke), vilket påverkar användningen juni - augusti. Och det är ett j-vla jobb att bära bort allt hö. Det är mycket tyngre jobb med en äng än en gräsmatta, och omgivningen blir inte nödvändigtvis imponerad av hur den ser ut, men man får väldigt mycket fler intressanta växter och djur.
e96eg
Hej!

Ogräset är utan tvekan en gråfibbla, tack för hjälpen!
Några få exemplar blommar faktiskt (gula). Såg inte det när jag när jag tog bilden och skickade in. Hade nog varit lättare att känna igen den då.

Intressant att detta utvecklade sig till en ängsdiskussion! smile.gif Gillar tanken men platsen lämpar sig inte, skuggig mitt framför husets entré och ganska fuktig och näringsrik. Gräsmattan där har tidigare varit den bästa på hela tomten. Tjock och tät och mörkt grön. Därför irriterade mig fibblan en smula.

Gråfibblan skulle säkert konkurrera ut gräset om jag inte mekaniskt tar bort den, göda ihjäl den skulle säkert vara en möjlighet. Gråfibblan växer talrikt i omgivningen så jag kommer inte att ha ihjäl något bestånd, den kommer med all säkerhet finnas kvar.

Anders zon 1
CITAT (Azur @ 22-08-2011, 11:37) *
Gräset blir högt också (om det inte är en torrbacke), vilket påverkar användningen juni - augusti. Och det är ett j-vla jobb att bära bort allt hö. Det är mycket tyngre jobb med en äng än en gräsmatta, och omgivningen blir inte nödvändigtvis imponerad av hur den ser ut, men man får väldigt mycket fler intressanta växter och djur.

Jo visst är det en del arbete med höet, men det är ju en engångsinsats och så beror det naturligtvis på hur stor ängen är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon