emmsing75
Jag har en vinranka som växer utomhus (nån baltisk sort) som ger bra skörd och är tålig. Min syster vill veta namnet på den för att kunna köpa en likadan men jag kommer inte ihåg det så jag tänkte att jag kunde ta sticklingar från min istället men hur gör man det och när gör man det? Sen så undrar jag om man kan klippa rankan lite närsom om det är så att man vill bli av med vissa grenar som växer där de inte borde? Om man inte kan ta sticklingar, kan nån rekomendera en bra sort som man kan ha utomhus i Gävle trakten, dvs zon 4 och som helst växer upp ganska snabbt.
octachoron
Den härdigaste vindruvan är nog Zilga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zilga

Sedan finns det några andra labruscadruvor som kanske går i Gävletrakten.
KatteLatte
Jag har både estnisk staketdruva (Zilga) och röda labruscadruvor. Zon 3, rätt blåsigt.

Zilgan står något mer skyddad än vad mina Labruscor gör. Ingen eftertanke bakom detta, det bara blev så.

Labruscan har jag lyckats sticklingsföröka i vatten; tyvärr år min omplaceringshund upp skotten efter de bildat rötter.

Jag provade litet olika varianter; både i jord sommarstid (funkade inte), i vatten sommarstid (funkade inte, men kanske var packade för tätt), fuktig sand vinterstid (funkade inte) och vinterstid i vatten i en sylthink där jag gjort hål i locket för att stadga upp skotten (funkade!).

Båda varianterna växer rätt kraftigt då de väl etablerat sig och jag behöver hålla efter ffa Labruscan ca varannan vecka så den inte skall ta stryptag på en....

Nedan några bilder på Zilgan:
[attachment=63789:druvor_1.jpg]
[attachment=63790:druvor_2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon