emmsing75
I ett ganska torrt hör av tomten har vi som ett "woodland" om jag förstått innebörden rätt, vandrande skugga under en del ganska höga träd och där finns också mycket stenbumlingar och inte så djup och fuktig jord utan mer magert och torrt. Jag vill att det ska vara som glimtar av "ängar" mellan stenarna (tidigare bara sly, nu finns lite längre gräs o fåtal blommor där) men är lite osäker på vilka växter som skulle passa och funka. Får inte se planterat och prydligt ut utan mer "vilt". Läget är som sagt vandrande skugga i zon 3-4 och generellt ganska torrt där även om jag stödvattnar ibland. Några tips? Vad har ni andra i era Woodland
Gunilla T
Ett woodland är en miljö där solen aldrig kan bränna på annat än tidig vår, ljuset silas genom trädens kronor. Typiska woodlandväxter är därför sådana som blommar tidig vår innan träden börjar skugga med sina kronor. I ett woodland är temperaturen sval och skön och marken fuktig och träden och buskarna skyddar mot uttorkande vindar. Många woodlandväxter trivs/kräver en jordmån med lägre pH värde. Woodland växter har ofta stora bladskivor som kan fånga det minimala ljuset.

Ett woodland skall aldrig städas utan i princip vara självförsörjande genom den förna som bildas av nedfallet organiskt material och som skyddar växterna under vintern och håller fukt och tillför näring när det bryts ner.

Det krävs mycket arbete och noggrann markberedning för att skapa ett fungerande woodland.

Växter som trivs i woodlandmiljöer är olika former av sippor, trillium, ormbunkar, rhododendron, en del saxifragor och primulor, hundtandliljor, hostor, cyklamen, sockblommor etc...
fvd
Jag har ett woodland trodde jag men det kanske inte är det fullt ut. Jag har jättegranar, höga enar och rododendron men ute kanterna kommer solen åt. Det är där jag skall bygga igelkottarnas hus under en rododendron. Ute i kanterna däremot växer det lite annat men inget som riktigt tar sig. Silverarv, taklök, sedum och liknande funkar.l Jag har tänkt att när jag får tid skall jag gå ut i skogen och titta hur det ser ut där. Det skulle passa bättre och växa bättre med sådant som vill växa där.
Gunilla T
CITAT (fvd @ 09-08-2011, 10:26) *
Jag har ett woodland trodde jag men det kanske inte är det fullt ut. Jag har jättegranar, höga enar och rododendron men ute kanterna kommer solen åt. Det är där jag skall bygga igelkottarnas hus under en rododendron. Ute i kanterna däremot växer det lite annat men inget som riktigt tar sig. Silverarv, taklök, sedum och liknande funkar.l Jag har tänkt att när jag får tid skall jag gå ut i skogen och titta hur det ser ut där. Det skulle passa bättre och växa bättre med sådant som vill växa där.

Vilken lycklig igelkott du sedan får tummenupp.gif

Ett riktigt woodland är nog bland det svåraste man kan ge sig på, blomsterängar är svåra men woodland är ännu svårare. Klokt att titta på vad som naturligt växer!

Jag är vädigt intresserad av woodlandväxter och har anlagt en stor trädgård i skogen. En woodland liknande miljö skulle jag kanske våga kalla det men inte fullt ut ännu i varje fall. Det är ett tungt förarbete eftersom vi forslar bort all den gamla jorden med allt ogräs och trädrötter, därtill är hela marken full med sten. Jorden är ersatt med torv, grus och kompost och är utmärkt att odla surjords- och fuktighetsälskande växter i . Allt ogräs är tabu i ett woodland så det kräver enormt mycket förarbete. En ständig kamp är det för att försöka minimera konkurrensen med trädrötterna.

I ett riktigt woodland använder man sig också av mycket marktäckande växter för att behålla fukten i jorden och då krävs att det är ogräsfritt under. Jag är inte förtjust i marktäckare för jag vill att växterna skall få växa i ensamt majestät och utvecklas utan konkurrens av andra så något riktigt woodland blir det inte men en bra miljö för de växter jag vill odla, inklusive mina mossodlingar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon