Söttok06
har planterat en häck med Smultronschersmin och Smällspirea 'Diabolo' resp. 'Red baron'. Alla plantorna satte jag för 3 år sen med ca 1, 30 cm mellanrum, men ser att det blir för glest. Vill att de ska växa ihop - som en häck. Pratade med trädgårdsmästarn på Ullriksdal som inte tyckte att jag skulle gräva upp och sätta tätare, utan sätta nya plantor emellan. Det har jag gjort med Smällspireorna. Men inte Smultronschersminerna. Tänkte att de kanske växer ihop upptill i alla fall om några år.
Planterade Brunnäva inteill och Röd sockblomma framför mot insidan av häcken. På yttersidan som är solläge vet jag inte vad jag ska ha. Har satt ner Jättedaggkåpa framför de rödbladiga buskarna, men vill ha någon slags kantväxt framför Smultronschersminerna också.

Vad kan man ha där? Alunrot 'Palace Purple', Mer Jättedaggkopa, Vit brunnäva, Eller vit Flocknäva, Koreansk plymspirea eller förslag på något som täcker nederdelen av Smultronschersminen. Kan säga att det sorten 'Mont blanc'.
ingrids
Gillar flocknäva - blir det torrt för den får den röda teckningar på bladen men också förtjust i Palace Purple som frösår sig villigt hos mig. Skulle nog rösta på Palace Purple, den blommar ju lite senare när daggkåpan börjar se trist ut och många nävor blommat klart.
Krolliljan
Ville bara tala om att jag själv har flyttat några gånger och flyttat med mig både röd smällspirea och smultronschersminbuskar. Då har jag gjort det när de var i vila under förvåren.Det har gått jättebra. Den ena scersminen flyttade vi t o m mitt i sommaren och den busken var över tre år gammal. Vattnade dock rejält i två år efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon