Piccante
Jordens vänner i Tjeckien kämpar för att rädda landets störst sammanhängande skogsområde som ingår i Natura 2000 från kalhuggning sedan den nya parkchefen har bestämt att kalhugga skogen för att förhindra barkborre och för att bygga skidliftar i nationalparken!

CITAT
Beautiful habitats of ancient mountain forests will be lost. The official reason for this is bark beetle gradation – the majority of the trees to be cut are said to be infected by bark beetle. However, bark beetle is a key species in mountain and waterlogged spruce forests and natural processes should be strictly protected in central parts of national parks. Environmental groups believe the beetle is simply an excuse to cede to logging interests who continually lobby politicians for new concessions.

Jan Strasky, the park director, is a former politician and a long-time critic of modern nature conservation. He famously said: "[b]Nature is the enemy and therefore one must fight it. If it wasn't for my ancestors who fought various animals I would not be here today[/b]”.

He has also announced plans for various projects such as, a ski lift, the enlargement of the road to the Austrian border to support the construction of new private buildings, and even the establishment of new municipalities inside the national park.

Klicka på länken för att se hur du kan hjälpa till!

http://www.foei.org/en/get-involved/take-a...-czech-republic
Myosotis
CITAT
Nature is the enemy and therefore one must fight it. If it wasn't for my ancestors who fought various animals I would not be here today...

duh.gif Vilken idiot.

Har skrivit på.
batski
Skrivit och delat på Facebook
Piccante
CITAT (batski @ 09-08-2011, 10:45) *
Skrivit och delat på Facebook

tummenupp.gif tack!
batski
Tack själv tummenupp.gif
Azur
Vet inte hur mycket nytta det gör - Tjeckien har en högerextrem president som hatar bögar, hatar EU, säger att den globala uppvärmningen är bluff, och vars närmaste rådgivare är en kreationist som hävdar att Osama bin Laden aldrig har existerat.

Nå, i alla fall, jag har skrivit på.
Huggorm
Jag blev glad när jag läste rubriken, och var nästan beredd att för ovanlighetens skull skriva under en protestlista. Men så får jag se att det handlar om en granskog, en av europas artfattigaste och vanligaste naturtyper. Visserligen inte planterad, men ändå. Våtmarkerna är väll mer skyddsvärda, men så länge man inte börjar dika ur så klarar de sig nog. De kanske till och med gynnas av att man sågar ner granskogen.
Azur
Jag tror på nåt vis inte att skidbackar, nya vägar, och privatägda hus i nationalparken kommer att gynna våtmarkerna nämnvärt.
Piccante
Gran är ju trots allt dominerande naturliga trädslaget på vissa markslag och i vissa regioner. Av djurlivet att döma så hyser skogen en del arter knutna till barrskog och geografiskt hänger det ihop med ett skogsområde i södra Tyskland. Området blev förmodligen inte nationalpark och Natura 2000 för intet för i Natura 2000 skyddas bara biotoper som är representativa för regionens flora och fauna.
I Centraleuropa är ju omvänt förhållande mot norden att ek och blandskog dominerar och barrskog är mindre förekommande.
Anders zon 1
CITAT (Huggorm @ 09-08-2011, 16:51) *
Jag blev glad när jag läste rubriken, och var nästan beredd att för ovanlighetens skull skriva under en protestlista. Men så får jag se att det handlar om en granskog, en av europas artfattigaste och vanligaste naturtyper. Visserligen inte planterad, men ändå. Våtmarkerna är väll mer skyddsvärda, men så länge man inte börjar dika ur så klarar de sig nog. De kanske till och med gynnas av att man sågar ner granskogen.

En naturskog med gran är inte artfattig. Har du bara sett trista granplanteringar på gamla åkrar eller...? I en naturskog myllrar det av liv som är knutet till träden och beroende av lång trädkontinuitet, framför allt mängder av lavar, mossor, insekter och svampar, varav ett stort antal är hotade av modernt skogsbruk och andra mänskliga aktiviteter. Det är lätt att tro att det är artfattigt bara för att man inte ser särskilt mycket däggdjur, fåglar, blomväxter och dylika välkända arter som är lätta att se. I Sverige är det faktiskt just skogar som är den typ av natur som har flest rödlistade arterna knutna till sig (när man räknat på detta inkluderar det dock alla typer av skogar och inte bara granskogar). Antar att situationen kan vara liknande i Tjeckien. Naturskogar är ju ännu ovanligare där än i Sverige - i synnerhet barrskogar. Så det finns all anledning att skriva på.

Naturliga våtmarker har man för övrigt i princip helt dikat bort från stora delar av Centraleuropa så visst är de få som finns kvar mycket skyddsvärda, men det förringar ju inte värdet av andra typer av natur, t ex granskog. För att ha fungerande ekosystem på regionnivå i Europa räcker det inte att man bara har en massa värdefulla våtmarker kvar - andra naturtyper behövs också. Olika typer av natur (t ex granskog, våtmarker, sjöar, betesmarker, hav etc.) består inte av isolerade enheter utan är kommunicerande kärl där de olika ekosystemen på lokal nivå flätas samman till allt större och komplexare system som omfattar regioner, kontinenter och slutligen hela vår planet.
Orkidétjuven
Done och vidare skickat!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon