Anette W
Hej, Det är första gången jag odlat bönor. Jag hade ju sett att de blommade men inte att det gömde sig långsmala bönor där också. Det upptäckte blindstyret igår, wow - långa smala saker, de längsta på ca 12-13 cm. Jag läste att man inte ska låta dem vara för länge för då blir de trådiga men hur långt är för länge. Är det kanske dags att skörda direkt när de uppnått den längd som står på påsen?

Hälsningar Anette
*Stintan*
Är det skärbönor ska dom vara långa och platta och man anar bönorna inuti. Brytbönor är långa och runda. Som hörs på namnet passar skärbönor bra att skära i bitar onnan man kokar dom, brytbönor kokas oftast hela som haricots verts. Jag tycker bönor är godast innan dom växt sig för stora så dina kan du skörda. Får man för mycket går det jättebra att koka dom några minuter och sen frysa in.

För mig är skärbönor min barndoms mat, styvade tillsammans med falukorv är mums biggrin.gif
Anette W
Jag vimsade till det - det ska vara BRYTbönor. blush.gif
*Stintan*
Skörda allteftersom och njut och det kommer nya smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon