Söttok06
09-08-2011, 11:07
Jag har förodlat Dahlior hemma och planterat ut sen i större krukor. Men bara en av dessa har fått blommknoppar och blommat. De andra har bara bladmassa, fast de bara ska bli 50 cm höga. Vad kan det bero på?
Hej
Den jord har mycket ( kväv ) som kväv ger mycket grönskar, och som du vet växter som står på skugga ger lite blommor och mycket grönskar .
H.Bassam
Söttok06
10-08-2011, 20:50
Men jag har inte Dahliorna i skugga. De står på ungefär samma ställe i varsin kruka med likadan jord och gödning. Men bara i en av krukorna har den blivit 1 meter hög MED blomknoppar och blommor, inte de andra.
Eva i Skåne
11-08-2011, 07:06
Mina förgrodda dahlior har blommat en tid, men de jag satte direkt i jorden har precis börjat med enstaka blommor.
Dahlian är ju en sensommarblomma, tyvärr, så jag tror du kommer få blommor. Ge inte upp hoppet!
Försök skydda dom när första nattfrosten kommer. Om inte frosten tar dom kan dom blomma länge på hösten
kerstinh
01-09-2011, 14:51
Har precis samma problem som du. Det är bara en som har blommat med en enda blomma. Vi får väl hålla tummarna att de kommer om ett tag, även om jag inte tycker att det ser så lovande ut på mina... Tycker det är konstigt, för växterna ser väldigt bra ut annars.
Ezereht
02-09-2011, 00:55
Har samma problem. Flera står med knoppar och någon har just börjat öppna sig. Hoppas dom hinner blomma =/ Jag hade fått fröna så jag var ju jättenyfiken på hur dom skulle bli.
Jag tror jag skulle drivit dom med extraljus tidigare, och kanske försökt täcka med fiberduk i början innan ordentliga värmen kom efter jag planterat ut dem. Dom fick ganska bra med näring så tror inte det är felet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.