lavendel
Det är tydligen jag enligt vakterna på T-banan(vet inte vilket bolag det var..blev alldeles för chockad)!!
Så här var det....jag visade min remsa för biljettkillen...den gällde fortfarande så han skulle inte stämpla nåt mer...och smällde in i spärrdörren som han inte hade öppnat....då sa jag men snälla den gäller ju och höll den närmare så han skulle se ordentligt...han öppnade dörren och så skyndade jag iväg för att hinna med tåget.
Då tornar två grabbar från ett vaktbolag upp sej framför mej...och kräver en förklaring till mitt beteende....att jag skulle akta mej för att trakassera Connexpersonal....riktigt hotfullt...för att slippa därifrån säger jag nåt om att jag kanske varit lite otålig...det har varit en stressig dag....och får en ny skopa förmaningar och dom släpper inte förbi mej...sen vet jag inte vad jag sa...lyckas iallafall ta mej förbi dom...det verkade som den ene följde efter mej ett tag...men dom kanske hittade ett annat offer...så jag lyckades ta mej ombord på tåget...det kändes riktigt otäckt!!!
Nu är jag en medelålders tant som sällan råkar ut för sånt här...och jag är definitivt inte den som är snorkig mot folk...det kan jag lova!
En gång tidigare har jag råkat ut för vakter...det var när dom trakasserade en kille som kanske var en aning rund under fötterna...men definitivt inte störande...jag påpekade för vakterna att jag tyckte det var onödigt att gå på honom...och fick höra att jag skulle akta mej jävligt noga för att säga nåt..kände samma hotfulla stämning då!
Det är inte alls svårt att förstå att människor som råkar ut för dom här trakasserierna ofta blir hatiska mot vakt bolagen!
Kände i stundens hetta att skulle nån av dom här killarna bli anfallen...och jag kunde hjälpa...så skulle jag inte lyfta ett finger...fast det skulle jag naturligtvis!
Lavendel
Virgo
Anställningsvillkor för Vakter (Dörrvakter , T-banevakter):

Mindervärdskomplex
Minimal IQ
Uppsvällda muskler pga intag av anabola steroider.
Eva i Skåne
Tyvärr så känns det som Virgo har rätt. sad.gif

Jag förstår att du kände dig liten Lavendel.
Posse
Det finns förstås en bakgrund till att stränga vakter ibland syns vid spärrarna:

CITAT
SL förlorar ungefär 200 miljoner kronor om året i intäkter för att resenärer inte betalar för sig

Från artikeln SL tar strid för höjd straffavgift
lavendel
Tack Virgo och Eva för era inlägg!
Och du Posse...att synas vid spärrarna är väl en helt annan sak än att följa efter betalande resenärer...hade dom misstänkt att jag smitit så hade dom väl kunnat be om att få se min remsa då...men det handlade inte om det...dom behövde bara nån att trakassera för att känna att dom betydde nåt...det är sorgligt egentligen...men att jag kan förstå hur såna här beteenden kan uppstå som ett sätt att kompensera mindervärdeskänslor betyder inte att jag accepterar beteendet i sig!
Har inte funderat över det här på länge...men jag kommer ihåg på den tiden...slutet av 70 och början av 80 talet när jag var mycket ute på kvällarna...det var då vakterna började dyka upp...och det var Alltid[B]dom som provocerade fram bråk!!!
Lavendel...som aldrig har smitit från betalning
andersen
Jo Posse jag undrar hur mycke SL skulle spara om dom ej hadde vakter vid spärrarna, jag är övertygad om att det blir billigare om vi ej hadde någon avgift på kollektivtrafiken, utan att vi skulle behöva betala mera skatt en vi gör i dag, glömmer ej varför vi skulle privatisera tunnelbanan, blev det bättre eller billigare? NEJ.
Gunvor Nilsson
Jag tycker inte att det är särskilt intelligent handlat av SL att höja priserna som dom nyligen gjort, nu kommer ju ännu fler att planka! Om dom sänkte priserna istället så skulle ju fler ha råd och villighet att betala biljetterna. Stor orättvisa är det också. Det kostar 3 "klipp" på en kupongremsa att åka över Johanneshovsbron som tar 5 minuter att gå över (och det gör man ju inte om det störtregnar) men jag kan åka tunnelbana+buss+buss 10 mil upp till Vätö för 5 "klipp"! Och så har det varit i många herrans år men nu har dom visst upptäckt att det är lite galet så det lär ska bli tillrättat så småningom.
/Gunvor
lavendel
Hej!
Jo det finns mycket att ifrågasätta vad gäller SL(Connex)och deras sätt att sköta kollektivtrafiken....det är värt en diskussion i sig!
Det som triggade igång mej....även om jag lugnat ner mej nu...och varför jag skrev mitt inlägg.....är den vidriga känslan av maktlöshet som jag kände idag...där jag kände att det finns inget jag kan säga eller göra...inga argument biter....jag är utlämnad till deras godtycke...det var otäckt!
Om till och med jag som är en så skötsam medborgare kan råka ut för det här....vart är vi då på väg!
Nu åker jag till datorlöst land på en vecka.så jag kan tyvärr inte fortsätta diskussionen just nu....men återkommer!
Lavendel
Gunvor Nilsson
Lavendel, du har min sympati! Hoppas du kan koppla av den här veckan för tyvärr är det ju inte så mycket man kan göra mot dumhet.

Jag har alltid undrat hur mycket såna här dumheter som föregår "oprovocerat våld" - kanske nån hånfull och spydig kommentar eller nåt i den vägen.

/Gunvor
Posse
CITAT (andersen @ 02-03-2004, 16:53)
Jo Posse jag undrar hur mycke SL skulle spara om dom ej hadde vakter vid spärrarna, jag är övertygad om att det blir billigare om vi ej hadde någon avgift på kollektivtrafiken, utan att vi skulle behöva betala mera skatt en vi gör i dag, glömmer ej varför vi skulle privatisera tunnelbanan, blev det bättre eller billigare? NEJ.

Jo, jag tycker tanken att kollektivtrafiken skulle vara avgiftsfri är vacker, men jag tar för givet att det i tunnelbanan skulle leda till att det behövdes betydligt fler väktare...
pejori
CITAT (Virgo @ 02-03-2004, 16:01)

Mindervärdskomplex
Minimal IQ

lägg dessutom till, att dom inte platsade på polishögskolan, så är du rätt.
( har varit gift med en) biggrin.gif biggrin.gif
Posse
CITAT (pejori @ 03-03-2004, 15:05)
CITAT (Virgo @ 02-03-2004, 16:01)

Mindervärdskomplex
Minimal IQ

lägg dessutom till, att dom inte platsade på polishögskolan, så är du rätt.
( har varit gift med en) biggrin.gif biggrin.gif

Väktaren i tv-serien Skeppsholmen verkar "bara" kroniskt opålitlig och smått kriminell....
kryddan
Nu kanske inte tv-serier är rätta forumet för att få trovärdig info wacko.gif

Vill inte på något vis ursäkta t-banevakternas beteende mot lavendel - men jag tycker inte det känns schysst att dra en hel yrkeskår över en kam. Det finns gott om väktare som varken har minimal IQ eller uppsvällda muskler.
Ninni
Jag vill inte på något sätt strö rosor över vare sig Connex eller enskilda väktare, men jag har själv jobbat hos Connex i fem år som tunnelbaneförare. Och TYVÄRR kan jag förstå att såna här saker händer. Om man står vid spärrarna en halvtimme och tittar hur folk faktiskt beter sig så är det nog svårt ibland att avgöra vilka som ska betraktas som "smitare" eller inte (även om jag innerst inne önskar att alla människor ska behandlas med lika värdighet). Och på Connex arbetar både trevliga väktare och mindre trevliga väktare ;-)
Eva i Skåne
CITAT (Ninni @ 03-03-2004, 16:39)
Och på Connex arbetar både trevliga väktare och mindre trevliga väktare ;-)

Det är väl så det är på alla arbetsplatser och inom alla yrkeskategorier från väktare och poliser till städare och affärsbiträden.
Blomstersmurfen
Vill verkligen hålla med Ninni.

Jag har själv arbetat som väktare i Stockholm i många år, och om ni skulle se hur mycket "vanliga hederliga" människor det är som plankar och hur de sedan beter sig bl a mot väktare, så skulle förståelsen för väktarna och övrig personal öka hos er alla.

En kollega fick ansiktet söndersparkat för en herrans massa år sedan då väktarna försökte stoppa en misshandel (mellan resenärer). Inte ens hans flickvän kunde känna igen honom efteråt. Vanliga resenärer som ena stunden beter sig som vanligt blir i verkligheten plötsligt helt förbytta, och sparkar på liggande personer bl a. Killen är fortfarande inte färdigopererad på långa vägar och killen som gjorde det fick villkorligt, dvs inte någonting alls i straffpåföljd.

Samma väktare är också de som först anländer till alla dessa tillfällen då folk hoppar framför tunnelbanan eller går in i tunnlarna, något som Connex inte gärna pratar om att det händer och hur ófta (och det enda resenärerna brukar märka är stillastående tåg en stund).

Det är fråga om en arbetsmiljö som "inte är sann", och därför orkar inte många väktare vara kvar så många år vid samma tjänst. Vänd på steken istället! Det är beundransvärt att de oftast orkar vara trevliga och serviceinriktade mot resenärerna, med tanke på hur dessa beter sig!
Blomstersmurfen
Vill bara tillägga att jag

Inte har mindervärdskomplex
Inte har lågt IQ
Aldrig har tagit anabola eller haft svällande muskler
Jag har aldrig sökt till polishögskolan (för att jag inte vill göra det)

Lite slängd i käften är jag däremot, har hög servicekänsla och jag jobbar inte själv i tunnebanan!

Det finns massor av trevliga väktare, precis som det finns trevliga poliser eller för den delen, blomsterfolk!!!

Samhällets fiende nr 1... ÄR RESPEKTLÖSHET! Samhällsklimatet och våldet som bara ökar...
Posse
CITAT (Ninni @ 03-03-2004, 16:39)
Jag vill inte på något sätt strö rosor över vare sig Connex eller enskilda väktare, men jag har själv jobbat hos Connex i fem år som tunnelbaneförare. Och TYVÄRR kan jag förstå att såna här saker händer. Om man står vid spärrarna en halvtimme och tittar hur folk faktiskt beter sig så är det nog svårt ibland att avgöra vilka som ska betraktas som "smitare" eller inte (även om jag innerst inne önskar att alla människor ska behandlas med lika värdighet). Och på Connex arbetar både trevliga väktare och mindre trevliga väktare ;-)

Ja, vad jag tror uppfattade vakterna/väktarna (vilken benämning är korrekt?) det som att "lavendel" krånglade med spärrvakten. Dessa förväntar sig säkert att man ska avvakta till att de gett klartecken för färdbeviset innan man försöker ta sig in.

Jag tror att det kan vara ett mycket otrevligt jobb många gånger när stöddiga personer propsar på att få komma igenom utan att vilja göra rätt för sig. Visserligen sitter ju spärrvakten något skyddad just för tillfället, men måste ju gå ut någon gång och då kanske busen/busarna dyker upp...

I dessa tider när dörrvakter som bara gör sitt jobb beskjuts titt som tätt, kan nog tyvärr även pliktrogna spärrvakter i tunnelbanan råka illa ut.
vihemma
Jo dom flesta är nog väldans trevliga, dock är det dom som beter sig illa som får en hel yrkeskår att se ut som ett gäng flåbusar.
Tyvärr så gäller det inom alla yrkesområden.

Dock har jag hittat en bra sak och säga åt/om en del:

"Vore din IQ lite lägre, skulle man behöva vattna dig."
- Alan B'Astard i New Statesman.

tongue.gif

Vet dock inte om jag skulle tordas säga det åt en del men dock en rolig sak att kunna säga. laugh.gif
lavendel
CITAT (Posse @ 04-03-2004, 12:59)
Ja, vad jag tror uppfattade vakterna/väktarna (vilken benämning är korrekt?) det som att "lavendel" krånglade med spärrvakten. Dessa förväntar sig säkert att man ska avvakta till att de gett klartecken för färdbeviset innan man försöker ta sig in.

[QUOTE]
Du Posse: Att jag "krånglade med spärrvakten"(dvs att jag uppfattade det som att spärrvakten hade sett min remsa och därför fortsatte gå)är det verkligen skäl för att bli behandlad som världens avskum!
Bara ett enkelt missförstånd...och som jag tidigare sagt...dom kunde ha bett om att få se min remsa...och så hade saken varit ur världen!
Jag tycker inte det är okey att bli förnedrad och hotad bara för det!
Och att det är okey att trakassera människor bara för att att man får hantera svåra situationer i siitt arbete köper jag inte!
Jag har jobbat en hel del inom psykiatrin...och varit tvungen att hantera våld och blod och död och alla former av trakasserier....och det finns dom av personalen som förfaller till det här maktutövandet som dom här väktarna gjorde...MEN DET ÄR INTE OKEY!
Vad man gör är att ta ut sin frustration på personer som man känner att man kan rå på...människor som gjort minimala saker får maximala reaktioner över sig!
Och precis som jag reagerar när dom här biffarna inom psykiatrin beter sej maktfullkomligt mot patienterna..så reagerar jag när jag råkar ut för samma sak!
Ska man arbeta med människor så måste man hitta sätt att hantera dom känslor det väcker....man kan prata av dej ,skriva måla,motionera,vad som helst som hjälper en att hantera sina upplevelser!
Men att behandla andra illa för att man själv är rädd för att bli eller har blivit illa behandlad är inte acceptabelt....då ska man byta yrke!
Lavendel
Posse
Här finns en ruskig historia att läsa: "Väktarna slog mig blodig"
lavendel
Hej Posse!
Ja,det är för djävligt...och säkert händer såna här saker ständigt!
Lavendel
evarina
Det som retar mig är att det inte på vilkorsvis går att prata med väktarna/vakterna. Även om man är lugn, nykter och försöker med sakliga argument så lyssnarde inte/vill inte lyssna.

T ex så stod jag en gång i en kö till ett uteställe. Folk bakifrån trängde på och vakterna försökte lösa det hela genom att trycka de som stod främst bakåt. Jag blev klämd av detta och försökte be dem att säga till folk längre bak att backa först eftersom vi helt enkelt inte kunde backa, det fanns ingen plats. Jag skulle bara hålla käft och göra som de sa, de lyssnade inte förrän jag fick svårt att andas pga av trycket och de var tvugna att lyfta mig och andra därifrån. Vid detta tillfälle var jag helnykter och inte skrikig eller gapig eller respektlös.

Jag kan förstå om de måste ta i med hårdhandskarna om folk är våldsamma etc, men vad sägs om att åtminstone försöka den mjuka vägen först om inte personen uppfattas som extremt störande...

I ditt fall Lavendel hade det ju varit väldigt enkelt för dem att be att få se remsan och tacka för sig om den var giltig. Alternativt bara talat om att spärrvakten upplevde situationen på ett otrevligt vis och försök ta det lugnare nästa gång. End of story! Eller?

/E
lavendel
Funderar lite Evarina...varför det hände just där....och kom ihåg att just den spärrvakten har tidigare stämplat om remsan fast den var giltig...på ett arrogant sätt ...då orkade jag inte bry mej...men kanske är det så att han har fått en massa reaktioner på såna här tilltag och därför alarmerat väktarna om fara för"hot mot tjänsteman"!
Det är en förklaring..men ingen ursäkt!
Men...jag vill säga att min kritik gäller vaktbolagen...enligt min erfarenhet så brukar Sl:s spärrvakter vara hur trevliga som helst....med ett undantag då....så låt ingen skugga falla över dom!
Funderar vidare...Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon