Finns det något sätt att reducera vitklöver i gräsmattan ? Klövern blir bara mer och mer, på bekostnad av gräset. Kan klövern kväva gräset ? Gräset ser ut att gulna och klövern blir grön och fin.
Har hört att Stroller Combi tar flerbladiga växter (typ maskros, klöver) men inte gräs.
Någon som har erfarenhet i frågan. Det finns fruktträd och prydnadsträd på gräs(klöver)mattan.
varghem
09-08-2011, 12:47
Har hört några gånger här att stroller skadar planteringar (frukt och prydnadsträd, växter du vill ha kvar)
vår vitklöver har lugnat sig med ständig klippning
KatteLatte
09-08-2011, 13:12
Stroller Kombi och träd i gräsmattan är inte helt lyckat som kombination, det håller jag med om.
Enklaste sättet att hålla vitklövern i schack är nog att klippa OFTA (typ varannan dag; håller på så själv) så den inte går i blom/frö. Gösla gräset med vanlig gödning för att göra det mera konkurrenskraftigt. Och insatser med hjälp av ogräsjärn på våren, men då krävs både tid och tålamod.
Gossen Ruda
09-08-2011, 13:19
Jag har använt Stroller combi mot vitklöver och det har fungerat, ibland har jag fått upprepa behandlingen. Jag har inga träd som kan skadas så jag vet inte hur det fungerar där. Vitklövern kan mycket väl ta död på gräset, första gången när jag strollade bort klövern var det inte mycket gräs sen klövern försvunnit.
Hej
stroller är bra om man vet hur kan använda den , stroller kan skada andra växter rötter så kan man borta stroller från andra växter så det är bättre om man läsa noga vad står på packning om man följer den informationen och händer skador så man kan tillbaka till säljare och klaga , för att företaget som gjorde stroller har ansvar på den.
H.Bassam
Tackar för tipsen. Jag satsar på Stroller och håller en meter runt träd och buskar fritt.
Ideligen klippning fungerar sådär, för gräset blir klenare ändå.
Vi är borta då och då under den ljusa årstiden (husvagnsresor) så det blir dåligt med kontinuerlig klippning.
zaaritha
12-08-2011, 23:58
Jag är väl "onormal", men jag gillar att ha klöver o brunört
i gräsmattan!
Piccante
13-08-2011, 11:12
CITAT (zaaritha @ 13-08-2011, 00:58)

i gräsmattan!
du är inte ensam! klöver i gräsmattan sparar mkt blå korn eller annan gödning dessutom är det torktåligt.
*Stintan*
13-08-2011, 11:19

i gräsmattan!
Här är en till!
varghem
13-08-2011, 13:09
säller mig till dom "onormala"
Aqvakul
13-08-2011, 14:04
Me too!
Gunilla T
13-08-2011, 14:28
...och jag
Fågelvägen
13-08-2011, 18:07
Vitklöver är också bra för humlor och bin. Ger jättegod ljus honung med härlig doft.

i gräsmattan!

Samma sak med mig! Viktigt att ha klöver för våra små surrande insekter, och brunörten tycker jag inte är störande heller.
Gossen Ruda
15-08-2011, 19:46
Så skönt att alla är lyckliga med sitt ogräs. Jag har allt möjligt i mina vildpartier inklusive vitklöver, i gräsmattan har jag gräs för annars hade det inte varit en
gräsmatta.
Klöver är fäldigt saftigt, så därför blir det mycket klumpar efter klippning. Jag har en Klippo Multiklippare, för att finfördela och återanvända klippet direkt. Och detta fungerar utmärkt med gräs, mindre bra med saftig klöver.
Sällar mej till klöverälskarna, har njutit av harklöver halva sommaren. De såg så härligt luddiga å kul ut i ....mattan. Ogräsmatta? Klövermatta?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.