Full version: Ikea Bambu
Filip
Hej!
jag köpte 3st bambu från Ikea och jag satt dom i en vas med vatten och de hat suttit där i några år nu. Skotten på dom har blivit ca 1m långa, men ska man göra något med bambun? Ska man låta den vara bara eller ska man plantera den?

Tack på förhand Filip.
KatteLatte
Utan att vilja vara kaxig så är det där väl snarare en Dracena än en Bambu; Ikea är inte helt att lita på i dessa sammanhang. Men sak samma....

Frågan är litet vad du VILL göra. Den ser ut som om det inte skulle var fel med litet mer ljus och näring så du kan ju sätta om den till jord. Eller behålla den som den är; ser ju fin ut och behålla den så länge den håller.
andersen
Jag hadde nog kortat av stammen på någon och satt i vatten, när det sedan kommer rötter så hadde jag satt dom i jord, och ja det är inte bambu som du har smile.gif utan det ser ut som Dracena som KatteLatte säjer.
johanlotta
Börja med att sätta dom i såjord -inte blomjord. Annars blir näringstillförslen lite för kraftig. Har en kompis som satte i blomjord, och dom kolade på ett par veckor. Nu har han provat såjord i stället -och dom lever. Det är ju en rättså stor omställning ifrån endast vatten till kraftig mylla. Lycka till!
Filip
Okej tack för all hjälp, jag ska nog sätta om dom i jord och låta dom växa.
//filip
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon