Annana
Hej!

Vi köpte hus för ett år sedan och i ett hörn på tomten fanns en stor rosenbuske som inte blivit skött på flera år. Den var ett stort hav av ris och hade bara ettfåtal levande delar längst ut. I våras klippte jag ner den totalt, rensade rumt om osv. Nu har den tagit sig jättefint! Har fullt av friska skott (dock inga blommor/knoppar, antar att det kommer nästa år på fjolårsskotten då?). Men, jag tycker den blir alldeles för hög. Jag vill ha den runt 1½ meter, men flera av skotten nu är närmare 2 meter och växer hela tiden. Det är svårt att staga upp den där den står fritt, men hur gör jag för att hålla den lägre? Ska jag ta bort de längsta skotten nästa år igen, eller redan nu? Kan man själv "välja höjd" eller är det så att vissa sorter blir högre och aldrig kommer acceptera att hållas korta?

Nu har jag vanliga blomsterstöd/pionstöd runtom den, när alla skotten är så sköra. Finns det andra bra rosstag eller liknande att hålla ihop den med så att den inte knäcks av sig själv?

Tackar för svar om någon vet! smile.gif
kerstin z5-6
Med tanke på växtsättet har du troligen en klätterros.Klipper du ner den för mkt får du aldrig se några blommor.
De blommar dessutom ganska ofta på gammal ved, dvs de grenar som växt sig långa i år kommer att blomma nästa år.
Hur ser bladen ut är de matta eller blanka, taggar?
Det finns många ros stöd tex tripoder /en pyramidal form eller väggfasta stöd du kan använda för att hålla den mer samlad
Annana
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-08-2011, 14:25) *
Med tanke på växtsättet har du troligen en klätterros.Klipper du ner den för mkt får du aldrig se några blommor.
De blommar dessutom ganska ofta på gammal ved, dvs de grenar som växt sig långa i år kommer att blomma nästa år.
Hur ser bladen ut är de matta eller blanka, taggar?
Det finns många ros stöd tex tripoder /en pyramidal form eller väggfasta stöd du kan använda för att hålla den mer samlad

Grenarna är taggiga som sjutton, men bladen är släta, glansiga gröna utan taggar vad jag kan se. Men de är ju naggade i kanten...
Bifogar två bilder på den hur den såg ut förra sommaren innan jag klippte ner den. Om det tar några år innan vi får blommor gör inte så mycket, men hur ska jag underhålla den så länge? Kan man klippa ner en del grenar då och då? Vill inte att den ska bli för yvig heller utan samlad och som en växt inte en hel rishög.
De stagen du skrev, är de bra för klätterrosor då? Behöver de hjälp att hållas uppe eller klarar de att klättra och hålla sig fast själv?

*många frågor* smile.gif
kerstin z5-6
Klätterrosor klättrar inte, som humle eller clematis-de klänger och sänder långa skott uppåt, som får bindas upp med olika hjälpmedel.Tycker def att du ska skaffa ett klätterstöd som stagar din magnifika klätterros!
Om det är den på bilden längst ner hade jag huggit av mej tummen för att få en sådan ros -och bara klippt försiktigt i döda torra grenar ..jiiiiiiiiiiissus:)

Gallra bort torra , döda grenar på våren, då kan du även skära av grenar som är äldre än 2 år nere vid marken,och på så sätt glesa ut den något, fäst grenarna vid stöden eftersom de växer,när många grenar är stagade behövs inte så mkt hjälp.Njut av blommorna,glöm ej att - Gödsla och vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon