Full version: Vårlökar
Klint
Jaha nu gäller det att motstå! Här har vi gjort en liten rabatt runt den nya parkeringen och det är enda platsen med öppen jord Det fanns mycket jag vill ha nu men kanske ändå g.gif Vi har en kulle där som brunnen är, skulle man inte kunna sätta krokusar där och kanske pärlhyacinter rätt i gräset och sen klippa som vanligt Hmm..
Fågelvägen
...inte klippa som vanligt!
Ifall du inte börjar klippa gräset väldigt sent? Smålökarnas blad måste få samla näring för följande vår, annars har du snabbt utrotat dem.
Klint
Ok då sket det sej också!! Planera först, gräv sen, köp sen ,planera först, gräv sen, köp sen, planera först.........Tänk att det ska va så svårt att få in
ingrids
En bra regel som för mig ofta faller på vackra bilder. Fast nu har jag faktiskt ritat en rabattplan där lökarna är inlagda i rätt antal på rätt ställen. Bortsett från att rabatten då inte är helt klar ...
kerstin z5-6
[attachment=63804:DSC02536.jpg]

Fast en ny rabatt tar ju inte lång tid att göra crazy.gif
Tror denna inclusive plantering(som ska kompletteras bla med vårlök- och utökas till det dubbla i vår i storlek) tog 2 timmar och jag har inte grävt ett spadtag smile.gif Det slutade jag med för lääänge sen smile.gif
Klint
Jag säjer som Harald Treuteger OKEEJ men den borde kanske göras ändå innan man beställer Fast 2tim har man väl alltid?
Kan ju bara nämna i förbigående att jag köpte 3st höstastrar för plantering förra tors alltså snart 14dar sen de står kvar i sina krukor.....
Fågelvägen
Sorry, Klint! Men kanske gräsklipparen kan ställas på högt läge då?

Kerstin, inte ett spadtag? Låter ju jättebra! Hur gör du? Något finns väl i ditt exempel UNDER den fina svarta jorden och de nyplanterade perennerna? Eller har du en familjemedlem som älskar att gräva?

Hos oss, på platsen för vår nästa perennrabatt: sprängsten, krossat glas, krossat porslin, elledningsstumpar, metallgrunkor av odefinierat slag, gamla medicinflaskor, klädnypor av plast... Här har människor bott sedan 1922 - vadå återvinningsstation? Dessutom finns hallonrötter, åkervinda no.gif , trädgårdsnattviol, löktrav, kvickrot och dedär små fröplantorna av euphorbia som dyker upp i tusental. Allt blandat med fin, svart, lagom lerblandad och lättarbetad trädgårdsjord, idealisk för perenner. Suck.
kerstin z5-6
Nej jag bor numera ensam, jättestor trädgård o orkar inte gräva av olika hälsoskäl
Jag lägger ut dubbla kartonger sparar alla o nu har jag köpt massor -från spisar till sängar så jag har multum av dem
Direkt på gräs och ev ogräs,på med 8 säckar jord i detta fall-minst 40 cm-plantera!
Trätrallarna ligger även de på kartong
Nästa år i juni är underlaget rent kartongerna rätt multna- och buskar , rosor eller saker med djupare rötter än småperenner kan planteras.Trallarna kan flyttas o ny jord kan läggas där de låg med
Gör samma sak i igenväxta rabatter-på med kartong sen jord bara hål för de växter jag vill behålla o rensar ev tar upp o rensar bara dem, innan jag återplanterar igen.Fungerar utmärkt...
Upphöjda rabatter är dessutom bättre ur klimatzon i min landsända
Ålgryte
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-08-2011, 19:59) *
Gör samma sak i igenväxta rabatter-på med kartong sen jord bara hål för de växter jag vill behålla o rensar ev tar upp o rensar bara dem, innan jag återplanterar igen.Fungerar utmärkt...
Upphöjda rabatter är dessutom bättre ur klimatzon i min landsända

Fantastiskt Kerstin! tummenupp.gif
Tror du din metod funkar i mitt kirskålsland? Om jag lägger kartong och jord över nu, kan jag plantera lökar i höst då? idea.gif
kerstin z5-6
Ja, fast med kers skulle jag ta både kartonger dubbla o ett tjockt lager tidningar + 40 cm jord
la lökar på marken i fjol, täckte med vad jag hade , kattlådepellets,smile.gif jord, med mera
de blommade fint i våras smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon