mie009
Jag har en inglasad balkong och har för första gången fyllt den med blommor. Jag är väldigt novis på det här och jag och min man har i flera år lagt ner hela projektet efter att ha stått ovisa och velat i trädgårdsaffärer. Detta år tänkte vi att vi anfaller, köper det vi tycker är fint och lär oss på vägen. (SÅ himla dyrt är det ju inte)
En del av blommorna (bland annat en Nepeta) dog direkt, andra kändes det som att man hade en ständig kamp med. Andra har klarat dig jätte bra. En prästkrage och rödbladig alunrot har stått fina hela sommaren, pelargonerna har vissnat och blommat om vart annat (suck vad mycket skräp...)

Men som sagt, vi var ovisa och tog bara blommorna från affären till balkongen, lät dem vara i sina köpta plastkrukor och ställde dem i några fina ytterkrukor och gjorde inga omplanteringar. (hehe)

Nu har jag gjort ett race till här på sensommaren och denna gång har jag tänkt plantera lite blommor i en balkonglåda. Jag har förstått att det inte är att rekommendera att göra som vi gjorde.

Men då kommer vi till min fråga.

En salvia (inte kryddan utan blomman), en fjärilslavendel och en dalia (rätt stor) som nu ska göras något med. Jag vill ju gärna inte ha för stora krukor. Inte heller gillar jag när det är hål i dem eftersom jag har matta och möbler som inte mår så bra av väta.

Ska jag plantera om blomman i samma innekruka och låta den stå en en ytterkruka eller ska jag plantera blommorna i ytterkrukor utan dräneringshål (med kulor i blotten).

Tacksam för svar.
IreneH
Låt dem helst inte stå i samma kruka, utan plantera om dem i större kruka.
Till vissa krukor, som har hål i botten, så finns det fat till som man kan köpa.
Dahlian kan du vinterförvara, så har du den till nästa år också!!
mie009
Nu har jag planterat i min balkonglåda men jag är lite osäker på om jag gjorde rätt. Jag tycker det finns väldigt lite steg för steg guider hur man ska göra. De flesta verkar utgå ifrån att det är självklart hur hårt man ska packa jorden och hur man ska hantera klumpen som man tar ut innerkrukan i plast.

- Jag löste upp rotklumpen och tog bort den gamla jorden. Var det fel? Min granne sa att man bara ska stoppa ner hela klumpen som den är.

- Hur långt ner ska rötterna sitta och hur mycket jord ska jag fylla på (hur högt upp?) Det känns ju som att jag har dränkt blommorna med jord.

- Har jag packat för hårt eller löst?

- En del av blommorna for ganska illa, hamnade under jorden, gick sönder osv. Hur tåliga/känsliga är de?

- Ska man vattna rejält direkt efter planteringen (han en hammarplast självvattningslåda)?

- 7 blommor i en 80 cm lång låda, var det för mycket?

- Kan man rota bort en blomma som vissnat eller ska man bara låta den va?

Titta hur mycket jag inte vet haha. Jag har sökt på Google i 2 dagar utan att hitta något vettigt svar. Hoppas många av er är sugna på att hjälpa till.

Kram på er
mie009
Ingen som hade något svar på någon av frågorna?
Flemming
CITAT (mie009 @ 14-08-2011, 21:55) *
Ingen som hade något svar på någon av frågorna?

Jag skall göra ett försök...

Rotklumpen skall helst följa med ner i den nya jorden.
Fråga två hade löst sig själv om rotklumpen suttit kvar men just nu är det viktigast att rötterna kommer rejält under jorden.
Detta för att dom inte skall blottas vid regn eller vattning.
Jorden skall vara en liten bit under bladen,för annars ligger dom mot den fuktiga jorden och då kan dom ruttna.
Om du har packat för löst eller hårt kan vi nog inte berätta...
Bättre med lite hård packning än löst,som förmodligen slutar med en kantring av växterna om det blåser eller något annat som kan få dom ur kurs...
Osäker på om du skall vattna rejält när du har självvattnande men annrs är svaret ja,en rejäl rotblöta och naturligvis drännering i botten av lådan.
Hör med en plantskola eller någon annan kunnig när det gäller självvattnande.
Antalet blommor i en låda är helt beroende på hur stora dom blir när dom är "vuxna" men jag sätter 5 st snowflake per låda (80cm) och det känns helt rätt.
Dom flesta sommarblommor växer in i varandra och då gör det inte så mycket men fyra - fem st blir mitt svar...
Om man kan rota en blomma,den frågan hoppar jag på...

Tappa inte suget,bara för att det kanske inte blev helt rätt i år...
Nästa år,då är du på G

Hoppas mina svar kan vara till någon hjälp...

Ett tips: Besök ditt bibliotek,Låt balkongen blomma : ettåriga sommarblommor för lådor, krukor och rabatter / Sjunne Andersson ISBN 91-518-3466-9
Sommarblommor : förnya i rabatter och krukor / Inger Palmstierna ISBN 978-91-1-303043-2
Lägger in en länk och klickar du på bilderna,då får du information om innehållet i respektive bok...
http://malmo.stadsbibliotek.org/search~S7*...mmor%26SORT%3DD
mie009
OJ TACK TACK TACK!! så snällt av dig. Jag ska absolut kolla upp de här böckerna.

Ang rota i blomma, menade jag rota i lådan. Om en blomma dött, kan man gräva bort den?

Men tack så jättemycket för alla svar, det hjälpte.

ps..de lever ju och växer lite fortfarande, trots min misshandel haha.
Rihane
Du kan ta bort döda blommor.

Flemming
CITAT (mie009 @ 19-08-2011, 01:24) *
OJ TACK TACK TACK!! så snällt av dig. Jag ska absolut kolla upp de här böckerna.

Ang rota i blomma, menade jag rota i lådan. Om en blomma dött, kan man gräva bort den?

Men tack så jättemycket för alla svar, det hjälpte.

ps..de lever ju och växer lite fortfarande, trots min misshandel haha.

Det var så lite så...
Om du menar ta bort växter ur blomlådan,då skulle jag nog hellre väntat tills säsongen är över...
Klipp ner den till jordytan för det finns en liten risk att du får med växterna som finns sidan om (rötter som hänger i varandra) och då ger du dig själv mer jobb...
Är det ingen antydan till sjuklighet på den "döda" växten,då finns det ingen anledning till att slita upp den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon