Full version: Astilbe som gulnar?
hs04290
Hej!

Jag har två gamla astilbeplantor, ca 70 cm höga, som så här års får rosa plymer. I år har ungefär halva av den ena plantan gulnat i bladverket, och den delen av växten har hittills fått ljust guloranga plymer.

Vad är det som händer? Angrepp? Bristsjukdom?

Tacksam svar! confused.gif
Bassam
Hej

Du kan se:

1 Om de har insekter.
2 Om det finns mycket vatten i jorden , för att lite vatten lika med Mycket vatten.
3 Du kan ge naturlig gödsel .
4 Titta på rötter .

Obs

Blir bladen missfärgade innan de faller av sen för mycket vatten/rotproblem

Skrumpnar bladen för lite vatten.

blad bara byter färgen det är brist på näring (KVÄV) .

H.Bassam
Bassam
j
hs04290
Hej igen!!
Jag förstår inte riktigt svaret... crying.gif Det ca en tredjedel av en planta som fått gulnat bladverk o annorlunda blommor. Försöker igen få svar!
Gossen Ruda
CITAT (hs04290 @ 10-08-2011, 21:33) *
Hej igen!!
Jag förstår inte riktigt svaret... crying.gif

Du är nog inte ensam om den åsikten. biggrin.gif Jag känner inte till vad som kan ha hänt men eftersom bara en del har förändrats måste det hänt något just där, inte i omgivningen eller något med vatten eller näring. Troligen något skadeangrepp av virus eller svamp. Kan vara sorkangrepp på rötterna också. Jag hade tagit fram spaden och hackat/grävt bort den skadade delen. Min erfarenhet är att astilbe tål det mesta.
Bassam
Hej
Det händer med mig ibland när del av rötter skadad , jag tar borta skadad delar och det blir växter frisk igen.

Obs

När rötter skadad så rötter kan inte ge tillräcklig näring och vatten till hela växter .
H.Bassam
hs04290
OK! Tack!
Verkar som om det är grävardags! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon