Full version: Blandad häck?
Azur
Vi har en 30 meter lång sträcka som vi i flera år planerat-men-aldrig-kommit-till-skott att plantera häck.

Häcken kommer att vara friväxande och avses bli ca 3 meter hög.

Grundtanken har varit att sätta bondsyrén, som jag älskar, men det vore trevligt att sträcka ut blomning och väldoft så jag funderade på om det går att blanda 50/50 med Doftschersmin? Eller ser det fånigt ut?
Går det kanske rentav att klämma in några sorter till, och vad är i så fall lämpligt?
MissLeia
Jag skulle absolut hellre göra en blandhäck! Ska den vara friväxande kan jag inte för mitt liv förstå varför man skulle nöja sig med en form av sort.
ingrids
Varför inte jobba med en lite friare form än en häck, om det nu finns plats. Det jag tänker mig är att ha grupper av schersmin och t.ex. rosor lite framför grupper av syrén. Schersminen är ju en bit lägre än syrénen och då kan det vara idé att nästan understryka skillnaderna i höjd med skillnader position i djupled. Grupperna tänker jag mig inte spikrakt placerade.
Aqvakul
CITAT (ingrids @ 09-08-2011, 19:11) *
Varför inte jobba med en lite friare form än en häck, om det nu finns plats. Det jag tänker mig är att ha grupper av schersmin och t.ex. rosor lite framför grupper av syrén. Schersminen är ju en bit lägre än syrénen och då kan det vara idé att nästan understryka skillnaderna i höjd med skillnader position i djupled. Grupperna tänker jag mig inte spikrakt placerade.

Tycker jag med. Det blir inte så stramt... Tre och tre, lite omlott, brukar bli fint...
fvd
Jag kom på nägra till med tanke på blomning över hela säsongen. Forsytia, hägg, fläder, rosentry, horensia perukbuske. Upplägget med placeringen av buskarna är suveränt , jag kan se framför mig hur vackert det blir när det har växt till sig.
Cilla
Blandade häckar är enormt fina, särskilt nrä de är friväxande!

Du har fått bra tips här av fvd och andra. Kolla storlekarna lite och sätt t ex fläder där du vill ha lite högre och tätare, och forsythia där du vill ha lite lägre. Fläder och rosenrips är förresten urvackra tätt ihopslingrande och blommar samtidigt i skrällande gult och rött.

Perukbuske som inslag som fvd föreslår blir suveränt också. Det finns åtminstone ett par sorter i handeln, kolla så att du får den storväxande.

Någon storväxande häggmisplar i grupp och ett par buskväxande rönnar blir också fina inslag. Sätter man in ett par blomstrande och fruktbärande träd i häcken också med buskar runt ser träden också ut som buskar, t ex prydnadsapel, surkörsbär.

Hade jag ett område som var "tomt" och planteringsbart själv skulle jag satsa på att få in så många sorter som möjligt!
Whiskuchi
Jag har satt en blandad häck på en bit av tomten, syrener (både vita och lila), schersmin, finlands vita ros (som redan stod där), kornell, forsythia och syrenhortensia. Hoppas den blir lika bra i verkligheten som i mitt huvud! wink.gif
Betty
Mästarrabatten 2007 var en bra inspirationskälla när jag skulle välja häck/insynsskydd för några år sedan. Jag har blandat schersmin, bärhäggmispel, gullribs, ett par höga rosor och bukettapel.
Azur
Det låter ju bra det här - fast jag kan tyvärr inte breda ut mig så mycket, utan det blir en rak häck.

Nån som har foton av blandad häck? Allra helst med syren och schersmin. Jag är ju inte ensam om projektet och måste sälja in idén att man kan ha mer än en sorts buske i en häck utan att det ser konstigt ut...

Jag tittade på Mästarrabatten 2007, och det var väldigt intressant. Han har inte blandat buskarna, utan satt dem i grupper. Det funkar i ett kort hörn, men jag undrar hur det ser ut på en lång raka.

Jag insåg också att jag absolut vill ha några bukettaplar. För närvarande är min tanke häck med 50% syren, 50% schersmin, samt 2-3 bukettaplar vid den soligaste änden av häcken.

Andra änden av häcken är permanent skuggad av höga träd, finns det några höga blommande buskar som klarar (eller rentav trivs) i skugga?
ingrids
Tror faktiskt att grupper blir bäst, många buskar gör sig liksom bättre i grupper om tre eller fem. Som säljargument kan man ju säga att i större grupper blir intrycket av en blandad häck inte plottrigt vilket kan hända om man har varannan. För att liva upp ett skuggigt hör skulle jag nog satsa på variegerade blad snarare än blommor, vitrandiga eller vitfläckiga blad både behöver skugga och lyser i den.
Krolliljan
Där jag bodde innan hade vi en bit brudspirea på ca 3,5 m, sen rödbladig smällspirea, en brudspire-bit till på två buskar, sen en syren , smultronschersmin och rödbladig till och en smultromschersmin till igen.
Jag var rätt nöjd med det. Smällspireorna var vackra med smultronschersminen och de lite sammanhängade bitarna av brudspirea "höll ihop det". "grupperna" behöver inte vara breda.
Hittar ingen bild på det nu. Får leta sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon