Jag tror att det är en Oncideum jag har som fått små svartbruna prickar ini själva bladen, bladen är släta. Jag har klippt av alla blad med dessa prickar.
Jag har inte sett något djur od på den men däremot har min ananassalvia fått spinn och hade blad som var hål i som om det var något djur som ätit på dem. Den stod en bit ifrån orkidén.
Tyuvärr så får jag inte in bilden fast jag förminskar den mycket
Jubbe063
09-08-2011, 18:16
Ja, utan bild är det ju svårt att svara.
men generellt så är Oncidium kända för att få brunsvarta små prickar på bladen. Tvistas lite om vad det beror på, men allt lutar mot att det är för mycket näring... alltså inte för mycket totalt sett utan för hög koncentration med näring vid vattningstillfället, då fäller de ut överskottet i vissa bladceller som blir bruna och fula.
En annan teori som framförs är att det kan bero på ljus och fuktighet.
Men oavsett vad det beror på så är det inte farligt, ingen sjukdom eller skadeinsekt eller så.
Men som sagt. utan bild är det ju svårt att ge ett klart svar. Brukar för det mesta vara ofanliga prickar när man talar om Oncidium, men kan ju vara odjur med som ställer till det.
Så är det de ofarliga fläckarna så är det ju synd att du klippt bort bladen, de behöver ju sina blad för att växa bra.
Hej
Om du vattna den mycket det kommer Svamp attackerar dem och ger fläckar som sen fläckar torkat och ramla, Du kan ser på rötter .
H.Bassam
Tack för upplysningen och det snabba svaret, Jag tror inte det är svamp eftersom fläckarna sitter inibladet och kan inte rammla ut. Det är nog för mycket näring i vattnet de gånger jag göder. Nu är den i alla fall full med knopp och ser ut att må bra trots att jag klippte i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.