Full version: sjuk lind?
emlan0
Vi har en lind på vår innergård i Stockholm. Jag har under flera år oroat mig för att den är för stor och för att livsbetingelserna för den är inte är bra. Anser nog att den bör tas ner. Den har sett frodig ut tidigare och arborist har konstaterat för 2 år sen att den då var frisk. Nu ser den rätt trist ut (juli/aug) och gula blad faller. Bladen har svarta prickar. Till saken hör att den har en rätt liten yta för rotsystemet. Gården har två avsatser med en höjdskillnad på ca 90 cm. Linden står på den övre avsatsen och ytan är väl 12*6 m. Jag är rädd för att trädets rötter har börjat tränga ut muren som nu frostsprängs varje vinter... Vad kan det vara för fel och vad bör vi göra? Bilder finns i mitt album
Huggorm
Det har varit väldigt torrt i Stockholm i sommar, och en sådan växtplats blir ännu torrare. Om du inte har vattnat mycket så är nog torka problemet.

Bilden i albumet får jag dock inte att fungera.
Shabbadang
Ja, det har bara regnat en gång i sommar (strax efter midsommar vad jag kan minnas) förutom det som kommit de senaste dagarna. Ni bör nog ha en strategi för vattning under torra somrar, som denna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon