Full version: Ogräs, eller?!
Sarasl
När man fått fyllmassor från alla möjliga olika håll hittar man överaskningar växande här och där. Som praktspireor i slänten, humle som började växa ut under jättestora stenblock, tulpaner som tittat fram under andra, mindre stenblock, små malvor som börjat spira från frön som plötsligt börjar gro osv, osv. Nu har jag hittat två växter som jag tror är ogräs (men det trodde jag om humlen också tills den fick kottar...) men vad för något? Någon som kan hjälpa till med identifiering? Har inte sett några blommor. De avlånga bladen här och där på översta fotot är ganska små liljekonvaljer (så får ni en storleksjämförelse). Nedre växten är ca 15 cm hög.

[attachment=63813:augusti_11_1143.jpg][attachment=63814:augusti_11_1035.jpg]
HelénE
Jag kan ha fel, men sista bilden ser ut som mina körsbärsskott ser ut när de ploppar upp lite här och var i gräsmattan.

Helén
Jultorpet
Ja, andra bilden ser ut som något vedartat, rotskott från något träd eller buske.
Bladen på första bilden känner jag igen men just nu kan jag inte placera dom riktigt!? Får känsla av smörblomma men när jag tittar i floran så tycker jag inte det stämmer?
Sarasl
Ja! Smörblomma är det! Åkersmörblomma enligt bild på University of Missouri hemsida, det tog ett tag att hitta en bild på de där bladen wink.gif Enligt Den virtuella floran är Ranunculus arvensis sällsynt och finns endast på Öland och Gotland så det var väl inte det första jag tänkte på när jag såg den i min trädgård utanför Umeå wink.gif Förklaringen är att liljekonvaljerna är en gåva från väns trädgård på Öland. Tack så mycket Jultorpet (och HelénE också för den delen. Vore trevligt om det är körsbär men tror inte jag har sån tur...)!

Tycker också att den undre växten ser ut att tillhöra något vedartat men jag har som en känsla att jag sett sådana där något tidigare år och blivit lurad, att det inte var vedartat i alla fall... Det syns inte så bra på bilden men det översta bladet som ännu är ihoprullat har liksom långa mjuka "taggar" som sticker ut från bladkanterna (ser ut lite som på venus flugfälla fast mjuka då), när bladen vuxit ut ordentligt är de fint sågtandade.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon