sofiaq
Hej,

Tänkte höra om det fanns intresse av att starta fröbyte av tomat? Antingen kan man lägga upp en lista över vad man har, och så kan folk anmäla intresse, eller den klassiska kedjan att man tar emot ett kuvert med fröer, väljer det man vill ha och lägger i några nya sorter och sen skickar till nästa person på listan.

Vad säger ni, är det någon annan som gillar tomater och vill testa nya sorter? Jag har själv ett 30-tal skulle jag tro, om inte fler.

Vänliga hälsningar,

Sofia
Jordgubbe
Jag är alltid intresserad av att prova nya tomatsorter och har massa frön över sedan tidigare byten. Någon frökedja för just tomater har jag inte sett här tidigare på odla.nu, men ett alternativ kan ju vara att berätta vad man har att erbjuda och sedan kontakta varandra privat.

Har man tomater kvar är det smartaste sättet att dela en färsk tomat nu och ta frö utav, ju större tomat desto mer frö.
Iren
Ja jag tycker också det kan vara kul! Har också en massa fröer över och har skrivit lite om hur dom varit mm.
DykUnderYtan
Jag har inte så många sorter längre men kan mycket väl tänka mig att byta lite av det lilla jag har. smile.gif
ingrid fuxwall
Dessa skator!
Har varit väldigt noga med att sätta namnlappar på alla tomater/sallads sorter och annat men de - skatorna, har som sport att plocka bort så nu har jag ingen aning om vad det är för sort men självfallet är jag gärna med och byter
sofiaq
Vad kul!

jag tänkte sammanställa en lista över vilka sorter jag har att byta med, men det dröjer nog någon vecka till, för jag har mina tomater på friland. Tyvärr har det inte varit alltför varmt senaste veckorna, så jag har bara haft nöjet att äta en mogen tomat hittills.

Hoppas att inte allt regn gör att mina tomater blir dåliga, som förra sommaren..

Jag uppdaterar tråden om någon vecka. Om fler är intresserade får ni gärna PM:a eller skriva här smile.gif
tantGröön
Sofia - jag vill naturligtvis vara med. Mina tomater är inte mogna än, men när de är det tar jag frön.
Jordgubbe
CITAT (sofiaq @ 10-08-2011, 21:16) *
jag tänkte sammanställa en lista över vilka sorter jag har att byta med,

Ska man byta sinsemellan kan det ju vara en fördel med en lista, men blir det en fröbytarkedja är det ju mer spännande om man inte vet vilka sorter som finns med.
Tiana
Jag vill ju gärna ha fler sorter, men har ju bara inköpta frön, som jag inte vet något om egentligen... Kanske duger det ändå?
IreneH
Det låter jättekul!!
Har ju inte jättemånga sorter att byta med, men nåt kul finns det väl förhoppningsvis..
sofiaq
CITAT (Jordgubbe @ 11-08-2011, 17:10) *
Ska man byta sinsemellan kan det ju vara en fördel med en lista, men blir det en fröbytarkedja är det ju mer spännande om man inte vet vilka sorter som finns med.

Javisst, Jordgubbe, du har rätt! Jag tycker att vi kör en fröbytarkedja rakt av. Om det är någon som hellre vill byta sinsemellan kan de skicka PM smile.gif

CITAT (Tiana @ 12-08-2011, 10:18) *
Jag vill ju gärna ha fler sorter, men har ju bara inköpta frön, som jag inte vet något om egentligen... Kanske duger det ändå?

Tiana, jag tycker att alla frö duger, och att alla som vill vara med ska vara med!

Om ett par veckor har det nog mognat hos mig och jag har kunnat samla in och sammanställa vilka sorter jag har, och då tycker jag att vi kör igång.

CITAT (tantGröön @ 11-08-2011, 12:47) *
Sofia - jag vill naturligtvis vara med. Mina tomater är inte mogna än, men när de är det tar jag frön.

Klart du ska vara med tantGröön smile.gif
Jultorpet
Tänker ni på att det finns hybrider och om ni har en massa olika sorter, är de öppet pollinerade?

Läs mer om att ta egna frön från tomater:

http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomatfro.html
sofiaq
CITAT (Jultorpet @ 12-08-2011, 12:36) *
Tänker ni på att det finns hybrider och om ni har en massa olika sorter, är de öppet pollinerade?

Det får var och en svara på, tycker jag. Jag kommer att ange det på de fröer som jag tagit av egenodlade tomater, men jag har även köpta fröer jag kan tänka mig att byta bort.
Iren
CITAT (sofiaq @ 12-08-2011, 13:15) *
Det får var och en svara på, tycker jag. Jag kommer att ange det på de fröer som jag tagit av egenodlade tomater, men jag har även köpta fröer jag kan tänka mig att byta bort.

Håller med! Det viktiga är ju att man anger hur/vad det är för frön man byter.... Kan säga att jag provade Prolyco F2 i år och den var helt värdelös så sånt skickar jag inte vidare!!!
tulle
Jag är gärna med på att byta tomatfrö, men vi behöver väl inte ha så bråttom. Vi kan väl låta alla hinna med att ta fröer från årets skörd, alla tomatsorter mognar ju inte lika tidigt. Vi skall ju ändå inte så dem förrän till våren.
sofiaq
CITAT (tulle @ 12-08-2011, 15:44) *
Jag är gärna med på att byta tomatfrö, men vi behöver väl inte ha så bråttom. Vi kan väl låta alla hinna med att ta fröer från årets skörd, alla tomatsorter mognar ju inte lika tidigt. Vi skall ju ändå inte så dem förrän till våren.

Jag är glad att så många har visat intresse, och vi ska absolut inte stressa. Du har så rätt!
Vi avvaktar, och så får vi se om fler visar intresse fram över.

Trevlig helg alla tomat-fantaster!
Jultorpet
CITAT (sofiaq @ 12-08-2011, 13:15) *

Ja, ni får göra hur ni vill för mig! Ville bara påpeka att det kan bli vad som helst om man tar egna frön och ingen verkade ha funderat på det alls.
sofiaq
CITAT (Jultorpet @ 12-08-2011, 22:17) *
Ja, ni får göra hur ni vill för mig! Ville bara påpeka att det kan bli vad som helst om man tar egna frön och ingen verkade ha funderat på det alls.

Jag har funderat på det, men precis som du skriver, det kan bli precis hur som helst. Katastrof, eller helt ljuuuuvligt! bravo.gif

De som kan lite om fröer och hybrider samt öppet pollinerade frukter kanske inte vill vara med, men för egen del tycker jag att det ska bli kul oavsett, även om jag kan lite. Det var bra att du nämnde det, och om någon annan har frågor om det får ni gärna ställa dem här i forumet! Odlas forum är det bästa för att få svar på frågorna smile.gif
Ally
Jag hade tänkte skriva en fråga om "open pollinated", men såg att ni hann innan! 000.gif
www.angelfire.com sidan och listan över "open pollinated" sorter var jättebra, hittade fyra av mina (15) sorter där!
www.tomatsidan.se har en kort beskrivning och bilder på blommor (klicka på "odlingsråd", och sök på delen "Spara eget frö"), men ingen förklaring över vad bilderna betyder (är alla bilder på "inte öppenpollinerande" ???)

Jag vill också vara med nämligen yes.gif
Om vi kör förbytarkedja variant ... ska vi ha med egna fröer av F1 och open pollinated sorter i alla fall?
och markera förstås på påsarna, utifall att nån vill prova?
Jag vill själv inte chansa, utrymmen i växthuset är dyrbar biggrin.gif
Jordgubbe
Skickar man med frö som är taget från en F.1 (hybrid) ska det stå F.2 på påsen. Vet man inte är det ju enkelt att kolla upp det genom en enkel sökning.

Tycker inte att det behöver begränsa sig till enbart äkta frö (heirloom) då en del hybrider kan vara ganska dyra att köpa. Dock får man räkna med att slutresultatet kanske inte alltid blir detsamma som med orginal.

En sak som jag som har mycket frö funderar på är hur många frö som ska ligga i varje påse ?, och om man byter påse mot påse eller antal frö mot lika många frö i utbyte ?. Det sistnämda gör ju att man kan prova lite av varje både i växthus och på friland.
Ally
Om jag kan få önska.....

Kan vi få byta frö mot frö istället för påse mot påse?
Jag brukar så bara ett par frö per sort, för att kunna prova många sorter....

Och ang. antal frö.... Om det är egna skördat frö, då kan det bli rätt många från en enda mogen tomat.
Köpt frö ofta är inte så många att börja med (ca. 20 stycken kanske)
mjateznik
Hej!

Mina gröna fingrar är ganska nya och jag har iår bara en tomatplanta (som jag fått av en bekant). Men om jag får så är jag gärna med för det låter kul å testa olika sorter och lära av varandra!
Jordgubbe
Ett förslag kanske är att sätta ett slutdatum för att vara med i fröbytarkedjan och därefter bestämma (beroende på antalet som är med) hur mycket frö som varje påse ska innehålla.
tulle
Ett exempel på frösådd tomat av egna fröer tagna ur odlad tomat. Det är andra året jag odlar denna, fröerna kommer ursprungligen från fröer av tomat från Kalabrien, Italien. Första tomaten av denna skördad idag. Inte dåligt till att vara odlad i Sverige. I Italien kan den bli flera gånger större.
DykUnderYtan
CITAT (tulle @ 15-08-2011, 18:35) *
Ett exempel på frösådd tomat av egna fröer tagna ur odlad tomat. Det är andra året jag odlar denna, fröerna kommer ursprungligen från fröer av tomat från Kalabrien, Italien. Första tomaten av denna skördad idag. Inte dåligt till att vara odlad i Sverige. I Italien kan den bli flera gånger större.

Oj wow, vilken tomat! Sån skulle jag gärna odla. smile.gif
Lina och Olav
CITAT (Jultorpet @ 12-08-2011, 12:36) *

Jag har överhuvudtaget inte funderat över detta innan. Jag har gjort ett försök att förstå listan. Stämmer det att jag kan ta fröer från "Stupice"-tomaten och få "stupice"-plantor av den men "Gardener's Delight" som då är open pollinated enligt listan kan ge korsningar om jag tar fröer från den?
torhyttan
Låter intressant har några ryska sorter som har gått bra i växthuset.
Mina är inte öppet pollinerade.
mimella
Jag vill också vara med, men jag är nybörjare och har bara 6 sorter i år. Räkna med mig om det är ok!

Ska läsa på om dessa F1 ni skriver om...

Suz
Tulle, några sådana fröer är jag helt klart intresserad av!! Berätta mer om plantan! Blir den hög ex?

Jag är gärna med men har bara två sorter i år, Bloody Butcher och Tiny tims busk röda.
sofiaq
Äsch, förlåt alla för att jag startade denna tråden förra året!

Det blev inget av mitt fröbytarprojekt, eftersom jag knappt fick en enda tomat förra året. Allt ruttnade bort! För mycket regn, eller potatisbladmögel, eller jag vet inte vad. Hur som helst blev det inte något, och i min stora sorg glömde jag att underrätta er.

Jag hoppas på ett fantastiskt tomatår i år, och min förhoppning är att jag ska kunna köra igång byte senare i höst, efter skörden smile.gif

Än en gång, förlåt!
Jordgubbe
Det kommer ju möjlighet att byta frösorter efter sommaren kanske. Själv är jag på jakt efter värmtåliga tomatsorter, men det verkar inte bättre än att jag får beställa ifrån USA eftersom utbudet i Sverige är begränsat och mitt klimat i växthus är lite varmare.
sofiaq
Om du inte redan känner till sidan, kan jag varmt rekommendera http://tomatofest.com/. Jag har handlat därifrån, och tyckte det var jättebra. Bra fröer, snabb leveranstid, stort sortiment.
duo2010
CITAT (Jordgubbe @ 23-04-2012, 21:41) *
Det kommer ju möjlighet att byta frösorter efter sommaren kanske. Själv är jag på jakt efter värmtåliga tomatsorter, men det verkar inte bättre än att jag får beställa ifrån USA eftersom utbudet i Sverige är begränsat och mitt klimat i växthus är lite varmare.

Hej
har du provat Åke Truedsson Tomatklubben i Skåne? Av hans ca 600 sorter borde det nog finnas ngt även för dig. Jag är mckt nöjd med vad jag fått därifrån.
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon