kolonin
Små svarta prickar i linfröstorlek sitter i spindelnätet på kaprifolen, bladen är ätna på och högst upp på skotten finns inga blad alls kvar. Bilder bifogade. Vad är detta, och hur blir man av med dem?
*Stintan*
verkar vara några larver som varit där och mumsat.
DykUnderYtan
Det ser precis ut som på min eldkrasse... bara för ett par dagar sedan upptäckte jag att den plötsligt blivit helt kal på blad. sad.gif Hittade också 6 st gröna små larver som jobbade sig upp mot de sista bladen... aaaarrrg

Titta noga och se om du kan plocka bort dem. Mina gömde sig väldigt duktigt trots att det knappt fanns något kvar att gömma sig på.
Cilla
Det här var en hungrig en. Brukar vara fjärilslarv eller vecklare, finns många sorter. Jag får också vissa plantor uppätna så här vissa år. Borde kunna vara synlig och bortplockbar vid något läge, dvs någon stund på dagen, morgonen eller kvällen och någon vecka under sommaren då de är särskilt hungriga.

Kaprifol klarar ofta tidig bladförlust väl. Hoppas på färre av denna angripare nästa år och var lite observant när bladen utvecklats fullt ut så upptäcker du den säkert

På krasse får jag också vissa år en mängd angripare. Det hände inte de första åren, men jag är krasse- och ringblommaberoende och gynnar därför deras fiender också genom att plantera år efter år... Kolsvarta löss brukar också kunna skada krassen min ibland.

Jag har de senaste två åren satt krasse senare än förr, i början på juni och senare än så, och därför klarat dem bättre. Vattnar man ordentligt hinner de att blomma efter en månad ändå och in på hösten. Tag en liten krassepaus på våren och försommaren och prova om det hjälper dig med, eller byt plats helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon