Whiskuchi
10-08-2011, 16:11
Vi lät gräva bort ett område med gamla vinbärsbuskar i våras och nu över sommaren har det kommit upp hallonskott ÖVERALLT där. Går det att rensa upp i hallonkaos och bara spara rader eller är det lika bra att (försöka) gräva bort allt och börja om från början (alt. så igen det med gräs)?
merlin68
10-08-2011, 18:50
Försök skapa rader av dina hallonskott. Lägger du plattor mellan raderna (tät så inget ogräs kommer igenom eller med markduk under) får du snabbt ordning i kaoset. Hallon är ju så jättegoda så mitt råd är att spara småplantorna:)
Whiskuchi
11-08-2011, 09:52
Smart idé att lägga plattor mellan raderna! Ja, det är väldigt goda hallon, de har vuxit lite här och var tidigare (bl.a. i häcken, det var väl därifrån de smet in när vi grävde bort vinbären) så jag vet att de kommer ätas upp i rasande takt sen
Jag gjorde precis så för några år sedan och det funkar jättefint. Fast det ingick i ett större projekt som mina söner hjälpte till med och de grävde bort allt 30 cm djupt - rötter jord mm. Sedan lade vi svart markduk fyllde med sand. Jag lade plattor som gångar men även rejäla kanter så att det blev lätt att hålla jorden på plats. Sedan stod ju hallonplantorna och vinglade och då satte jag 1,60 hög stör i var ända på varje rad med tre tvärslåar på varje och spände tråd från dessa. Funkade inget vidare oreda hit och dit med plantorna tyckte jag, så jag bytte ut trådarna mot 4m slåar där också sedan band jag fast plantorna med osynlig nylontråd. Sedan gick det något år och jag tänkte det här går faktiskt att förbättra. Då köpte jag grönt hönsnät och satte fast med rostfria mälor som tak på konstruktionen. Det funkade också bra för då kunde jag binda upp plantorna rakt från marken och upp i nätet. Plantorna växte så det knakade med hjälp av min kompost och då blev jag bekymrad en vår att de skulle stryka i vårtorkan. Här i södern där jag bor får vi jämt bevattningsförbud när vi är som mest nödiga om vattnet. Då tänkte jag släng er i väggen Ernst & Co jag kan väl också uppfinna saker, jag bygger ett bevattningssystem. Jag letade upp en massa gamla slangstumpar (gröna) klippte till dem och borrade massor av hål i dem., Därefter borrade jag hål i konstruktionen och trädde igenom slangen och trädde den igenom och satt en snabbkoppling i varje ände. Det är faktiskt det bästa jag gjort någonsin ute. Jag kopplar på slangen med lagom flöde och vattnar två timmar varje gång när det är stekhett så håller det sig fuktigt länge. Om det är långvarig torka lägger jag jag en grön presenning över alltihop så länge det behövs. Sedan tyckte jag ju att det var lite synd att det bara var grönt när hallonen var avplockade så jag sätter massor med slingerkrasse i kanterna som också klättrar på trådarna. på trådarna. Det blir också plats några gurkor, squach och tomater. Jag har sex sådana här ställningar. Inte ett ogräs har jag heller. Vad livet kan vara härligt . Jag har ett grönt trädgårdsmöblemang i närheten där jag sitter och tar hand om mina grönsaker och äpplen. Jag kör äpplena i råsaftcentrifugen ute och slänger det som blir över direkt i komposten. Så det blir ingen köksstädning heller men mycket frisk luft.
Skogsbrynet
29-11-2011, 13:52
Hej, du har fått många tips, som kanske ger dig en massa jobb, om du inte är säker på vad som är fröplantor av hallon eller äkta.Du har ju inte angett att det var ett hallonland utan vinbärsbuskar du tog bort, inlägget kanske inte är aktuellt så här i slutet av november.
kerstinbern
30-11-2011, 12:22
Frågan är väl vart hallonskotten kommer från? Är det vilda eller tama hallon?
Whiskuchi
26-12-2011, 19:47
Det var tama hallon som hållit till i häcken sen vi tog bort gamla hallonlandet. Skotten fick gå samma väg till sist, det blev inget hallonland alls utan gräsmatta (så vi kan köra ner skotten med klipparen). Får se om jag vågar mig på att göra ett hallonland någon annanstans senare, jag är lite tveksam över så invasiva växter...
Hoppas att du har något skott kvar av dina goda hallon!
Vet du om att man kan odla hallon i hinkar? Såg ett program om det, en gubbe som odlade hundratals plantor på detta sättet.
Det kan ha varit Nils Åkerstedt, vill minnas att han odlade i sand, nämligen. Och det kan ha varit på Gröna Rum-tiden.
I alla fall... Om du odlar dem i en stor kruka (med dräneringshål, så klart) så kan du ju gräva ned hela krukan i jorden om du inte vill se den. Och rötterna bör ju då stanna kvar i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.