Full version: Hjälp med ohyra,,
Anneth
Jag har fått ngt elände på några mina växter så jag behöver lite hjälp med identifieringen, Jag hoppas att bilderna kan vara till någon hjälp även om dom inte är utav den allra bästa kvalitéen..

Som behandling har jag för tillfället sprayat växterna med vanlig provado, det är vad jag har hemma just nu. Men sedan så har jag ju även t-röd & såpa hemma, kanske jag borde köra med det istället, eller vad tror ni??
koja72
Svårt att se riktigt bra, men hur ser odjuren ut och bildar de som små nät ? I så fall är det spinn.
HelénE
Tror det är trips, jättesvåra att se men skadorna brukar bli sådär.
Ganska hopplöst att bli av med, bäst funkar pyrex man blandar ut i vatten och sprejar med blomspruta, i omgångar med 5-6 dagars mellanrum minst 3 gånger. Men jag fick rådet i en bra blomsterhandel för många år sen när jag fått detta på varenda växt inne att enbart koncentrera mig på de värdefulla växterna och kasta övrigt som gick lätt att ersätta.

Jag gjorde så och det var nog med att behandla de 10 växter jag beslöt att spara.

Helén
Malva15
Problemet med trips är att de flyger från rum till rum så man får se upp med ohyran även i andra fönster. crying.gif Omöjliga att ta bort är de inte men man måste vara riktigt ihärdig under en lång tid med Provado Plus som tas upp av bladen och även dödar nästa generations ohyra.
Anneth
Hejsan!

Tackar så mycket för svaren, Jag ska till affären snart & köpa provado plus & köra med det ett sedan, Just nu har jag bara vanlig provado hemma, Jag duschade mina växter med det igår, bättre än ingenting, smile.gif Och idag blev dom alla duschade med såpvatten, smile.gif) Sedan får vi se om ohyran försvinner & att mina växter kommer att må så mycket bättre sedan. smile.gif
teo
Skillnaden mellan Provado och ProvadoPlus är att den senare har ett ämne som även tar kål på spinnkvalster (någorlunda). Basingridiensen är väl densamma i båda fallen. Eftersom trips är insekter (väl?) så borde dessa stryka med lika bra med båda sorterna.
Bassam

Hej

Du kan spraya växterna med svag såplösning, en msk såpa till en liter vatten, morgon och kväll.

H.Bassam
theresen
eftersom pyrex är lite dyrt och räcker inte så långt här så har jag varit generös med såpvatten, har en helt vanlig sprayflaska och fyller den med vatten och tar en stor skvätt med såpa sen sprayar jag mycket.
har flera sorters ohyra på balkongen och fast jag inte varit så flitig som jag borde så har det ändå minskat, knappt ingen ohyra alls kvar så om man är lite flitigare så försvinner de nog ganska fort.
har även vattnat lite med såpvatten eftersom trips även kan flyga så gissar jag att de styrker med när de satt sig igen.
kanske du ska isolera blommorna och sen göra riktigt rent i fönsterkarmen.
ArvikaChilli
Ser ut som trips ett tips!

Skinnbaggar!

http://nyttodjur.se/produkt/orius-mot-trips.aspx
vanjalarsa
CITAT (theresen @ 22-08-2011, 15:54) *
eftersom pyrex är lite dyrt och räcker inte så långt här så har jag varit generös med såpvatten, har en helt vanlig sprayflaska och fyller den med vatten och tar en stor skvätt med såpa sen sprayar jag mycket.
har flera sorters ohyra på balkongen och fast jag inte varit så flitig som jag borde så har det ändå minskat, knappt ingen ohyra alls kvar så om man är lite flitigare så försvinner de nog ganska fort.
har även vattnat lite med såpvatten eftersom trips även kan flyga så gissar jag att de styrker med när de satt sig igen.
kanske du ska isolera blommorna och sen göra riktigt rent i fönsterkarmen.

Pyrex finns i små flaskor med koncentrat. Då är det inte dyrt. Det heter då Pyretal eller just Pyrex. verksamma ämnet är detsamma.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon