Full version: Hjlp med ohyra,,
Anneth
Jag har ftt ngt elnde p ngra mina vxter s jag behver lite hjlp med identifieringen, Jag hoppas att bilderna kan vara till ngon hjlp ven om dom inte r utav den allra bsta kvaliten..

Som behandling har jag fr tillfllet sprayat vxterna med vanlig provado, det r vad jag har hemma just nu. Men sedan s har jag ju ven t-rd & spa hemma, kanske jag borde kra med det istllet, eller vad tror ni??
koja72
Svrt att se riktigt bra, men hur ser odjuren ut och bildar de som sm nt ? I s fall r det spinn.
HelnE
Tror det r trips, jttesvra att se men skadorna brukar bli sdr.
Ganska hopplst att bli av med, bst funkar pyrex man blandar ut i vatten och sprejar med blomspruta, i omgngar med 5-6 dagars mellanrum minst 3 gnger. Men jag fick rdet i en bra blomsterhandel fr mnga r sen nr jag ftt detta p varenda vxt inne att enbart koncentrera mig p de vrdefulla vxterna och kasta vrigt som gick ltt att erstta.

Jag gjorde s och det var nog med att behandla de 10 vxter jag beslt att spara.

Heln
Malva15
Problemet med trips r att de flyger frn rum till rum s man fr se upp med ohyran ven i andra fnster. crying.gif Omjliga att ta bort r de inte men man mste vara riktigt ihrdig under en lng tid med Provado Plus som tas upp av bladen och ven ddar nsta generations ohyra.
Anneth
Hejsan!

Tackar s mycket fr svaren, Jag ska till affren snart & kpa provado plus & kra med det ett sedan, Just nu har jag bara vanlig provado hemma, Jag duschade mina vxter med det igr, bttre n ingenting, smile.gif Och idag blev dom alla duschade med spvatten, smile.gif) Sedan fr vi se om ohyran frsvinner & att mina vxter kommer att m s mycket bttre sedan. smile.gif
teo
Skillnaden mellan Provado och ProvadoPlus r att den senare har ett mne som ven tar kl p spinnkvalster (ngorlunda). Basingridiensen r vl densamma i bda fallen. Eftersom trips r insekter (vl?) s borde dessa stryka med lika bra med bda sorterna.
Bassam

Hej

Du kan spraya vxterna med svag splsning, en msk spa till en liter vatten, morgon och kvll.

H.Bassam
theresen
eftersom pyrex r lite dyrt och rcker inte s lngt hr s har jag varit geners med spvatten, har en helt vanlig sprayflaska och fyller den med vatten och tar en stor skvtt med spa sen sprayar jag mycket.
har flera sorters ohyra p balkongen och fast jag inte varit s flitig som jag borde s har det nd minskat, knappt ingen ohyra alls kvar s om man r lite flitigare s frsvinner de nog ganska fort.
har ven vattnat lite med spvatten eftersom trips ven kan flyga s gissar jag att de styrker med nr de satt sig igen.
kanske du ska isolera blommorna och sen gra riktigt rent i fnsterkarmen.
ArvikaChilli
Ser ut som trips ett tips!

Skinnbaggar!

http://nyttodjur.se/produkt/orius-mot-trips.aspx
vanjalarsa
CITAT (theresen @ 22-08-2011, 15:54) *
eftersom pyrex r lite dyrt och rcker inte s lngt hr s har jag varit geners med spvatten, har en helt vanlig sprayflaska och fyller den med vatten och tar en stor skvtt med spa sen sprayar jag mycket.
har flera sorters ohyra p balkongen och fast jag inte varit s flitig som jag borde s har det nd minskat, knappt ingen ohyra alls kvar s om man r lite flitigare s frsvinner de nog ganska fort.
har ven vattnat lite med spvatten eftersom trips ven kan flyga s gissar jag att de styrker med nr de satt sig igen.
kanske du ska isolera blommorna och sen gra riktigt rent i fnsterkarmen.

Pyrex finns i sm flaskor med koncentrat. D r det inte dyrt. Det heter d Pyretal eller just Pyrex. verksamma mnet r detsamma.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon