Full version: inte tistel
evaisa
För några år sedan gav jag min pappa en växt som vi sedan dess kallat för tistel. Den blommar nu och är 70 - 80 cm hög. Den har ljusa nästan silvriga stora blad som är väldigt vassa. Blommorna ser inte ut som tistlar eller martorn.

Det är en stor o kraftig planta.

Jag har sökt runt efter alla namn jag kan komma på, så nu hoppas jag att någon har något uppslag!

Eva
mojan
Har du kollat på Mariatistel?
evaisa
Tack Mojan, nu har jag kollat Mariatistel. Men så ser den inte ut.

De stora vildsinta bladen fick oss att kalla den tistel men den har inga tistelblommor så den ,måste vara något annat. Det sitter flera orkideliknande blommor i toppen av plantan. Blekrosa.

GRT
Har du ingen bild?
evaisa
[attachment=63842:mammas_tistel.jpg]

Så här ser den ut!
Iren
Svårt att se men kan det vara en Muskatellsalvia kanske... men så har dom ju inte flikiga blad... nä det var det nog inte;-(
Azur
bilden är väldigt liten, men det ser ut som en Akantus. Tagg-akantus (Acanthus spinosus), kanske.

En bild till på Tagg-akantus.
evaisa
Azur!

Jag tror du kan ha hittat rätt. De bilder jag hittat liknar pappas planta. Bladen är djävulska, man vill inte ens känna på dom.

Tack för alla tips!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon