mia71
kan det verkligen finnas någon som är lika kantarell blind som jag?
har varit ute i skogen ett antal ggr men icke...
Mina vänner o bekanta säger, åhh jag hittade flera liter......idag med. morr o fräs
Huggorm
Det finns ju så mycket kantareller nu att man inte ens behöver gå in i skogen, det är bara att köra bilen längs grusvägarna och spana in bland träden så hittar man mängder wink.gif
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 10-08-2011, 19:02) *
Det finns ju så mycket kantareller nu att man inte ens behöver gå in i skogen, det är bara att köra bilen längs grusvägarna och spana in bland träden så hittar man mängder wink.gif

Då åker jag en runda med dig rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Plockade tre stora korgar igår- håller nästan med huggorm
nällan
Det är faktiskt ett bra förslag... att gå med någon som hittar. De behöver inte vara oroliga för att du "snor" deras ställe för de hittar ändå så många fler än du, de första åren...
Leta strax innan skymmning eller tidigt på morgonen när solen ännu står lågt, kantarellerna skimmrar självlysande då. Hittar du EN så avsöka området runtom noggrant, det finns säkert fler....Gå flera gånger över samma yta fast från flera olika håll, sänk kroppen ibland för att se ur fler vinklar. Ibland växer de under löv, gräs på sluttningar och kan vara svåra att upptäcka för ett otränat öga.
Lycka till!!!
Huggorm
Hittar man bara den första, så brukar man hitta massor sedan. Det är något speciellt med den där första, och det gäller nästan trattkantareller ännu mer
Blomstertanten
Ta med en unge ut i skogen så ska du se att ni hittar kantareller tongue.gif
För ett tag sedan åkte jag till skogen med mina två barnbarn. Äldsta grabben, som är 11 snart, var väldigt motsträvig och ville inte alls gå i skogen utan hellre stanna hemma och spela dataspel. Gissa vem som hittade flest kantareller biggrin.gif Han hade jätteroligt, men tror nån att han ville erkänna det? Nääädå! giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 10-08-2011, 19:07) *
Då åker jag en runda med dig rolleyes.gif

Jaa hämta upp mig också! flirting.gif
andersen
Nej det har varit för torrt, men nu har det ju rengnat så dom är nog på gång.
Cacki
Annars kan man göra som jag gjorde häromdagen. Vi var ute och åkte bil på småvägar långt ute på vischan och jag blev så fruktansvärt kissnödig så vi var tvugna att stanna så att jag kunde kila in i skogen och lätta på trycket. När jag satt där på huk och såg mej lite omkring fick jag se att herr kantarell stod där och tjuvtittade på mej. Naturligtvis var jag tvungen att kolla om han var ensam eller om han möjligtvis hade hela tjocka slaäkten med sej, och se det hade han minsan! Vi fick ihop 6 liter på en ca 50 kvm stor plätt.
Vi hade lite bråttom så vi han inte stanna och leta mera men åkte tillbaka till samma ställe dagen efter och hittade ung. lika mycket till. Blir någon vända dit igen när "knapparna" vuxit till sej lite mer och när tiden räcker till för en lite längre promenad.

Så gott folk, ut och kissa i det fria om ni är sugna på kantareller! I alla fall så här års.
ninnisky
I mitt kök ligger 6 kg kantareller som väntar på rensning...
*Stintan*
CITAT (ninnisky @ 10-08-2011, 21:33) *
I mitt kök ligger 6 kg kantareller som väntar på rensning...

Jag kan hjälpa dig om du skickar hit dom giggle.gif
gnon49
Nu är väl trattisarna på gång och dom är alltid säkra kort om gulingarna sviker. Har sett en del kantareller vid tomtgränsen så visst finns dom. En bekant berättade att utländska svampplockare är i skogarna och plockar och sedan knackar dörr och säljer.
mamamaggan
Det måste ha regnat bra hos er . Vi som inte fått mer än kankse 25 - 30 mm på drygt två månader hittar nätan inga kantareller .

Har plockat i samma skog i drygt 45 år men tror aldrig det har varit så dåligt med kantareller som i år. Vi brukar få ihop minst 50 liter och ett bra år det dubbla.
Suz
Var bor ni alla som hittar så mycket kantareller nu??
Vi har varit ut i skogarna i Stockholmstrakten och inte sett några svampar!!
Vi brukar annars plocka massor med kantareller, soppar, karl-johan och taggisar men i år har vi inte ens sett en flugsvamp!!
Tikka
Det har startats en svamptråd under natur, litet tips smile.gif
torhyttan
Var ute igår och plockade 7 liter.Här i mellansverige där jag bor kommer det bli bra med svamp
efter allt regn som kommit.Det skall vara blandskog med lite gräs här och var,inte för tät skog.
Lycka till med svampletandet!
Motti
Tydligen har alla kantareller flyttat till småland rolleyes.gif !för två veckor sedan kom gubben hem med 11 kilo i lördags var vi och ett par kompisar plus dotter med barnbarn ute från kl:10 00 till 16 00 och fick tillsamans ihop 20-25 kilo plus en himmla massa gul taggsvamp ,har suttit och rensat hela eftermiddagen sen fick gubben ta resten när han kom hem !tror inte jag vill se kantareller på ett tag nu confused.gif om några veckor är det dags för Trattkantareller och det lär bli lika mycket men dom torkar vi och dom är mycket lättare att rensa och förvara .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon