Full version: Traktorhjul
ingrid fuxwall
så idag låg det ett på gårdsplanen. Finns det någon här som har ett sådant grönskande i sin trädgård - önskar alltså en massa tips om vad jag kan plantera i detta
Peztis
Coolt! På rätt ställe tycker jag att det är det men kanske inte var som helst...

Du bör ju ha något som väller över kanterna, i alla fall! Å något högt i mitten... Ett litet uppstammat träd? Då är det ju fint även under vintern.
Överbölingen
Vi hade ett som sandlåda en gång. Som plantage har jag inte ägnat det en tanke.
Här använder vi traktordäck som vi släpar efter fyrhjuligen till att jämna jordytor och knäcka gräs och småsly längs vilande skogsbilvägar inför älgjakten. Jag skall om någon vecka köra upp 2 km väg. Fast en EU-pall med 100 kg sten ger bättre resultat. Då behövs bara två vändor medan däcket kräver minst fyra. SPB= miljövänligt.
evaisa
Vad som är godkänt som trädgårdskonst är ett kul ämne. Sommargrannen har förvandlat sitt autentiska fiskarhus till ett pyssligt idyll o uppvisnings skärgårdshus. Borta är pappa fiskarens halvfula men helpraktiska fiskegrejor. Istället är trädgården full av skärgårdskitsch. Ett jätteankare, en frälsarkrans, en propeller som glänser på boaväggen, fisknät osv osv......

Han får oss att fundera på om ankaret kan bytas ut mot en dragg, frälsarkransen mot en måsen-flytväst. Är det okej med en kälke?

Fast ett traktorhjul skulle ju fylla upp hela vår trädgård........ :-)

Förslag: Ett litet träd, en akantus? (så taggiga som de är passar ett däck bra som skydd) Eller ett vattenbad?
AgnetaF
...........eller att ha "nära köket" till de kryddväxter du oftast använder.......
*Stintan*
Jag skulle be den skyldige att hämta tillbaka däcket (man kan ju ändra sig whist.gif ) men smaken är ju som baken rolleyes.gif
Fågelvägen
Jag håller med Stintan bravo.gif
På lantgården vi köpte för länge sedan fanns några traktordäck med lite valhänta planteringar i. Passade inte ens i den miljön. Såg för jävligt ut. Men jag är ju inte förtjust i båtar eller slädar fyllda med blommor heller. Smaksak, ja!

Nu var det säkert många som blev arga och kränkta?
Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 11-08-2011, 11:13) *
Jag håller med Stintan bravo.gif
På lantgården vi köpte för länge sedan fanns några traktordäck med lite valhänta planteringar i. Passade inte ens i den miljön. Såg för jävligt ut. Men jag är ju inte förtjust i båtar eller slädar fyllda med blommor heller. Smaksak, ja!

Nu var det säkert många som blev arga och kränkta?

Inte jag iaf....jag gillar inte en massa pryttlar i trädgården som lätt blir dominerande och växterna och deras arrangemang får spela andra fiolen...men smaksak förstås och det skall man egentligen kanske inte ha synpunkter på slap.gif
cato
Smaken är delad.
Det värsta jag sett är en utsliten toastol, fylld med blommor.
evaisa
Hm toastol......

Jag är himla dålig på att pynta men nu har jag hittat massa rostiga grejor på en del av tomten som jag gräver ut....funderar allvarligt på att försöka göra något av det. Men mitt bristande pyntsinne har ännu inte lyckas komma på något :-)
fvd
Gräv ner det så att det inte syns och använd det avgränsare fyll i jord och odla något. Eller också kan du lägga lock på och på förvara något syltburkar eller något annat.

Vilket gott skratt jag fick hade svårt att sluta !!! Jag kan absolut se det framför mig.
cato

Gammalt skrot kan bli snyggt. Men smaken är som sagt delad.
Sen passar inte alla saker överallt.
Farmför vårt gamla uthus har jag gjort detta arrangemang.
Tycker att det passar där. eftersom tidigare ägare varit bönder.
malcolm
CITAT (cato @ 11-08-2011, 13:05) *
Smaken är delad.
Det värsta jag sett är en utsliten toastol, fylld med blommor.

Det hade min granne ett år också men den var borta året efter, tyckte det såg fruktansvärt ut. Mina toastolar åkte direkt till återvinningen när jag bytt ut dem mot nya.
Gunilla T
...och jag har sett en gammal metallsäng som placerats ut i trädgården med växter på.... ohmy.gif
evaisa
[attachment=63879:knippla_..._045__2_.jpg]

Annars kan du alltid göra en krokodil!

(Från årets utställning på Pilane, Tjörn)
*Stintan*
CITAT (cato @ 12-08-2011, 11:22) *
Gammalt skrot kan bli snyggt. Men smaken är som sagt delad.
Sen passar inte alla saker överallt.
Farmför vårt gamla uthus har jag gjort detta arrangemang.
Tycker att det passar där. eftersom tidigare ägare varit bönder.

Det är skillnad på skrot och skrot flirting.gif
Har lite svårt för när man ställer ut gamla grejer som blir förstörda av att stå ute i regn och rusk bara. Menar inte att du gjort det.
Peztis
Stackars Ingrid!
Här var det väl frågan om tips till plantering i ett traktorhjul, inte dess vara eller icke!
evaisa
Visst blev jag inspirerad av frågan men elaka har vi väl inte varit? smiley_small_hug.gif
Peztis
Nä, vi har inte varit elaka! kram1.gif

Men inspiration har det varit lite sämre med! Vi som brukar vara så duktiga på det.
HelénE
Nu har jag funderat på ditt hjul flera dagar. Är avundsjuk men har ingen aning om var jag skulle placera ett sånt...

Nu vet jag inte i vilken zon du bor men i en annan tråd nånstans i dag såg jag någon som funderade på lavendel och brudslöja.

Och skulle inte det passa i ditt traktorhjul?

Fullt med lavendel i mitten och sen brudslöja i kanterna som väller ut över däckskanterna?

Tror det skulle bli riktigt snyggt men jag skulle nog också vilja ha not rosa lite högre i mitten som pricken över i men kan inte komma på vad.

Helén
omk
Gräv ner det till hälften, fäst plast inuti och gör en pyttedamm ?
Eller gräv djupare i mitten och "plantera" näckros ?

Ställ / häng det på högkant, plantera nåt slingrigt inuti och låt det slingriga klättra runt däcket, kanske med hjälp av små dyckert som du slår in i själva gummit.

En "kitsch-hörna" kanske ? Med nån slags växter och däcket målat i nån horribel färg och lite tingeltangel, pärlor, prismor, trädgårdstomtar, plastflamingos, ja du fattar. Kan bli ganska kul, faktiskt !
Tapio
Halaj!

Själv när jag en dröm att ha en merlinmotor som trädgårdstomte:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin

udda? Ja, kanske lite.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon