HelenaLJ
Jag har av mina föräldrar lärt mig att rabarberstjälkarna ska dras upp så att även det vita längst ner går av, men nu har jag i två olika matlagningsprogram på TV sett att de skär av stjälkarna med kniv en bit ovanför mark. Funderar nu på om det har någon betydelse hur man gör. Någon här som vet vad som är bäst för plantan?
Taraxacum
Har lärt mig att dra upp dem också, men har samma undran...
Peztis
Har alltid lärt mig att man ska dra av dem så att inget sitter kvar. Antar att det då är risk för angrepp och röta.
Bettis
Jag drar också upp dom, så har jag lärt mig men jag har också sett vid några tillfällen på TV att dom skär av dom en bit från marken, inte vet jag vad som är rätt eller fel men det skulle vara kul om någon visste vad som är rätt/fel..
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 10-08-2011, 20:58) *
Har alltid lärt mig att man ska dra av dem så att inget sitter kvar. Antar att det då är risk för angrepp och röta.

tummenupp.gif Samma här!
Men möjligtvis spelar det ingen roll...
Eva i Västerås
Jag har lärt mig att varken dra eller klippa, utan att man ska VRIDA loss stjälkarna.
På unga plantor har jag klippt eller hållit fast plantan och vridit loss stjälken, för att inte slita i rötterna.
Gamla rabarberplantor har ju rötter ner till jordens mitt, så dom kan man nog dra loss bladen från.
Man får ju några centimeter mer stjälk om man drar loss dom. Och det blir mindre ruttnande rester. Men har man klippt bort blomstjälkar är det ju ändå ett eller flera jättehål mitt i plantan.
Så det har förmodligen ingen betydelse hur man gör.
*Stintan*
Man ska rycka/dra upp rabarbern för att förhindra att det går ner röta i plantan.
Anna-Karin Lundberg
Jag såg nånstans att man skulle ta med hela stjälken för att det godaste fanns närmast marken. Att man alltså skulle få med sig hela stjälken. Såna TV-kockar kanske skär för att det är bekvämt, ska gå fort och lätt? Plantan verkar inte ta skada av att skäras, för så gör ju många, men vill man åt det godaste så ska man visst vrida loss hela.
Scout
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 11-08-2011, 08:26) *
Jag såg nånstans att man skulle ta med hela stjälken för att det godaste fanns närmast marken. Att man alltså skulle få med sig hela stjälken. Såna TV-kockar kanske skär för att det är bekvämt, ska gå fort och lätt? Plantan verkar inte ta skada av att skäras, för så gör ju många, men vill man åt det godaste så ska man visst vrida loss hela.

Helt rätt!
Närmast bladet är skaftet trådigast och träigast, närmast roten är bladet tjockast, saftigast, mjällast och godast. Känns som slöseri på det godaste och finaste bitarna att skära av bladet. För en kock skulle jag säga att det är ett rent tjänstefel.

Sen blir rabarbern alltid bäst om man bleker den på våren. Lägg en tunna, balja eller tjock pressening över plantan när den börjar sticka upp så att den inte får något ljus. Då blir hela skaften mjälla, spröda och fina. och inte det minsta trådiga och träiga. Att skala stammarna blir helt överflödigt.
malcolm
Jag har under alla år skurit med en vass kniv så nära marken som möjligt och det har aldrig vållat några problem.
HelenaLJ
Det verkar som att båda sätten går bra, så jag fortsätter att dra upp dem. Som Eva skrev så kan det nog vara bättre att vrida än dra när det gäller unga plantor vilket jag har. Vill ju inte riskera att få med hela plantan. Om några år är det väl bara att dra som vanligt.
HelénE
Jag har ett stort bestånd av rabarber och enda orsaken att jag skär av dem är att jag alltid tar stjälkar/blad som hänger lite, inte syns bakifrån eller så eftersom jag tycker rabarbern är så snygg så det ska inte synas att man tagit av den.

Mina rabarber växer så det knakar så det verkar inte göra nåt att man skär av dem.

Helén
Ålgryte
Ska man låta rabarbern vara i fred så här års eller kan man fortfarande skära / vrida / dra av stjälkarna?

I Trädgårdsprogrammet sa Tareq att man inte ska skörda rabarber efter midsommar...
Piccante
Jag har den principen att om man drar i något och det lossar så är det nog meningen att de ska lossna där... Mogen frukt o bär släpper ju naturligt när de "ska" lossna för att kunna sprida sig så det borde ju vara bäst för plantan att utnyttja den punkt där den naturligt är svagare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon