|
piarynnert
02-03-2004, 19:59
Hej
Jag har ett citronträd i kruka. Det är c:a 1 meter högt och står under vintern i växthus som håller minst några plusgrader. Under sommaren står det ute. Sedan några veckor har det börjat tappa en hel del blad och är därför inte så fint som det brukar vara. Jag kan inte påminna mig att det tappade så mycket blad vid den här tiden förra året. En skillnaden mot förra året är att det då endast hade några enstaka frukter medan det nu har c:a 15 frukter av varierande storlek.
Är det någon som vet vad som bör göras? Kan man gallra bland frukterna för att stimulera bladtillväxten? Skall man öka gödningen? Eller finns andra åtgärder?
Pia
Ingrid på Västkusten
03-03-2004, 10:13
Även en citrus behöver byta blad ibland :-) Det är dags att starta gödningen nu ungefär, vi är ju i Mars- kan inte trädet hålla frukterna släpper den dem - så mitt förslag är att Du ökar gödningen - använd gäörna Hasselfors Bevattningsgödning. Det blir ju ljusare och ljusare nu så dte är dags att dra på nu :-)
Hälsar Ingrid
Är det normalt att bladen tappas under längre tid? Min kalamondin tappar ett-två blad lite då och då (både blad och bladfäste) och har gjort det under ett par månaders tid nu. Den ser dock väldigt fin ut och har mycken nytillväxt, kan man anta att det är OK då eller är det tecken på något (för mycket/lite gödning, vatten, sol, värme eller annat)? Har börjat göda med Hasselfors, men det är svårdoserat i mindre mängder tycker jag så mängden är väl inte helt under kontroll...
TeliaNet
03-03-2004, 20:11
hej. mitt citron träd som är ca 0,5m har tappat 2 blad förra veckan men det kan ju bero på att jag gjorde en om plantering veckan före. är det så att bladen blir spröda? det kan vara pga för torr luft.
Ingrid på Västkusten
04-03-2004, 07:26
Aha bladfäste med. Nej, det är itne normalt - den reagerar på för mkt vatten när dne släpper bladfästet med. Fenomenet kallas WLF -> Winter Leaf Drop och är mkt svårt att undvika helt och orsakerna bakom tvista de lärde också :-) Läs en mkt bra artikel om just det; http://homepage.ntlworld.com/rongray/wld.htmHälsar Ingrid
Stort tack Ingrid för artikeln, intressant läsning!!! Är lite osäker dock eftersom: 1) i artikeln så står det att "The cleavage is often between the leaf stalk and the leaf blade, the stalk remaining on the tree.", "mina" blad tappas tillsammans med bladstjälken. 2) Trädet (nåja det är bara ca 35-40cm högt) står i 15grC (med extraljus) 3) plantan har fått lite vatten hela vintern (har försööökt att inte vattna för mycket, alltför många plantor dör drunkningsdöden för mig). 4) har en "dim-maskin" bredvid och trädet duschas minst en gång per dag.
Vad som talar för WLD är dock att trädet står en bit innanför ett SV-fönster och solen värmer ju mer och mer. Temperaturen har varit nere till ca 12grC under den kallare vintertiden men är nu uppe på ca 15 grC, trädet (rötterna) kanske inte kommit igång riktigt än... Tempen varierar dessutom mellan 22-23 grC om dagarna och ca 15grC på nätterna om dagen varit solig. Ska testa att vattna med lite varmare vatten och kanske lägga på skuggväv de soliga dagarna... Vad jag förstår så är det inte helt kritiskt dock om det fortfarande finns gott om blad och trädet (tycker i.a.f jag) ser välmående ut och nya blad kommer, eller...?
Har du, eller någon annan, någon kommentar till ovanstående eller någon annan teori om anledningen till blad+bladskaftstapp?
Finns det något tips mot "winter chlorosis" för citrusar? Tycker beskrivningen om "yellow veins, dull-green leaves and sometimes weaker growth" stämmer till en del. Har köpt ett näringstillskott till hibiskusar som kallas just "anti-chlorosis" och innehåller järn vad jag förstår (köpt i Spanien utan engelsk text...), kan det hjälpa min citrus också eller är det olika fenomen?
Ingrid på Västkusten
05-03-2004, 08:03
Ok! Då missuppfattade jag Dig eml :-)
Winter chlorosis - det är alltså gula vener och itne tvärtom alltså att det blir gröna vener som Du har på Ditt träd? Jag ahr aldrig sett detta själv däremot har gröna vener och gula blad ett mkt mera frekvent uppträdande.
Är trädet i god tillväxt är det ingen anledning till oro, jag skulle nog tro att det r värmen och solen som kommer samt byte av 'dräkt' som är på tapeten :-)
Blad tappning då skaftet hänger kvar har å göra med övervattning kallt å fuktigt runt rötterna - jag kallar det övervattning. Bara tappet och så här års skulle jag misstänka är inte helt onormalt, när man änsligt hänger över sina träd glömmer man ofta att de också behöver byta blad då och då ;-)
Hälsar Ingrid
Dr Grön
05-03-2004, 09:16
Jag har just blivit lycklig ägare till en liten citronträdstickling och det skall bli roligt att se hur den kommer att växa och förhoppningsvis trivas hos mig.Jag undrad dock vad det är som har hänt med mitt minst tio år gamla apelsinträd som jag dragit ur en kärna och som levt under bedrövliga förhållanden i torra varma lägenheter och överlevt inte mindre än fyra flyttar runtomkring i Sverige. Nu har vi äntligen hamnat i växtzon 2, trädet stod ute hela sommaren och stortrivdes , jag tror kronan blev dubbelt så stor. På hösten flyttade jag in den i ett frostfritt förråd med lite ljus men med två lysrör och helt plötsligt i slutet på januari månad började den tappa blad efter blad efter blad. Nu har jag ställt den helt ljust inne i vardagsrummet som en sista förtvivlad åtgärd och det återstår bara två blad av den en gång så stolta kronan. Kanske det skall vara så här, men den har inte betett sig så under tidigare vintrar.
TeliaNet
05-03-2004, 09:25
hej. om jag inte minns fel så var det uppe på tapeten här på forumet för länge sen. jag tror de sa att nya blad kommer till sommaren.
Tack Ingrid för ditt svar och jo du har helt rätt, det är gröna nerver och gula blad mitt träd har, inte tvärt om som jag hade fått för mig (kollade i går för att vara säker). Är det alltså "normalt" under vintern eller bör/kan man göra något åt det m.a.p miljö, vattning eller "tillsatser"? När kan blomningssäsongen tänkas börja för citrusar (eller skiljer det väldigt på sorter)? Tycker mig kunna skönja några små bullar som jag gärna vill tro är början till blommor, men är det mest önsketänkande...  ? Har fått en citrusstickling att ta sig och den börjar nu växa till sig  , bör den toppas vid någon speciell höjd eller grenar den troligen sig själv när den så vill (den är idag bara ca 15 cm hög)? Att man "ängsligt hänger över sitt träd" (och alla plantor i övrigt för den delen) kan min sambo vittna om  (undrar om det finns en AAO-grupp någonstans, d.v.s Anhöriga till Anonyma "Odloholics"?). Det är ju sååå svååååårt att inte pytsa på bara liiiiite mer vatten och näring för man vill ju sina plantor sååå vääääääääl  , men erfarenheten säger tyvärr att all välvilja och "omsorg" inte alltid uppskattas av föremålet i fråga  .
Ingrid på Västkusten
07-03-2004, 10:46
Hej! AAO -> den var bra! Jag har nog kvalificerat mig flera gånger om för en förening för odlare som aldirg kommer ihåg hur mkt plats de har eller vad de har handlat innan i t ex fröväg. Total medvetslöshet var det i år japp. Snart har jag ett uterum att skoja med ;-) få se om jag lyckas överfylla det redan i år hahahaha! Detta är alltså normalt -> typ 'ge mig mera näring för jag är hungrig' så skall nog blomningen komma igång. Blomning kan ske redan i Februari om man göder tidigt :-) och har bra med ljus och itne för kallt. Sticklingen kan behöva toppas om Du inte vill stamma upp den? Vänta å se -> göd den duktigt med Hasselfors  Uppstammade träd är lättare att placera än små täta buskar. Hälsar Ingrid
Vad härligt att få "bli med uterum"!!! Skulle också vilja ha ett, men med stort hus+udda tomt är det svårt att få till. Får fundera vidare på om det finns en möjlighet ändå, för det vore toppen med lite extra odlingsplats (även om "blom-domänerna" ökar inomhus från år till år, ingen plats för bilen längre i garaget)... Hm, uppstamning av citrussticklingen låter ju jättebra... gör man likadant som med t.ex hibiskus (har en sådan på G)? Finns det någon lämplig höjd innan man toppar i så fall, eller är det lite efter "tycke och smak"? Min stickling var rätt liten, typ en kort bit gren med bara en "bladnod" på där en ny gren (nåja, tunn kvist) nu skjuter ut med kanske 4-5 blad på (hittills), kan det vara ett OK ämne ändå för uppstamning? Jag antar att sticklingen kommer från ett ympat träd, innebär det att den knappast kommer att ge någon frukt p.s.s som en frösådd citrus? Aha, meeer näring till citrusen för att slippa grön/gula blad... och jag som har kämpat så mot mina "bara-liiiiite-till-drifter", men nu ska här gödas  ! Kommer färgen på bladen att förbättras om den får mer gödning eller blir det bara OK färg på nytillväxten? Innehåller Hasselfors allt citrusar behöver eller är det bra att tillsätta något mer (t.ex extra järn)? Kommer förresten blommorna bara nytillväxten eller även på "äldre grenar"?
Ingrid på Västkusten
09-03-2004, 07:35
Toddloo, Udda tomt - ja det kan nog beskriva oss rättså bra. Och har man färmånen att ha ett stort hus kan man ju faktiskt fundera över om man inte skall göra om en del av huset till just uterum. Vi har ju dte tvärtom, för litet hus så vi bygger till och lägger till ett uterum med. Vinterträdgård - attans jag glömmer mig alltid! Ja man gör ungefär som hibiskus misstänker jag ( har aldrig stammat upp en)- man leder upp ett toppskott och tar bort de andra.....sedan toppar man på 'rätt' höjd. Låter som den kommer ifårn ett blommande träd japp :-) Bara lite till är ett bra sätt att beskriva det. Jag som ju i grund å botten är en kaktusmänniska blundar totalt när jag göder citrusar ;-) och änglatrumpeter mfl giriga växter. Ger Du mera näring kommer det att rätta till sig efter ett tag. järn elelr itne - järn är viktigt fast jag använder det itne själv - just i skrivande stund minns jag itne om http://www.globalorangegroves.co.uk/fertilizer.htmlinnehåller Fe Hasselfors gör det itne tror jag. Men byter man jord elelr översta lagret ganska ofta så har man sällan trasslet med att man behöver järn. Blomtillväxt kan komma på nytt som gammelt :-) Hälsar Ingrid
Snyft! I går tappade min stickling sin topp, så någon "stam-citrus" blir det nog inte...  Jag hoppas nu att det inte är p.g.a övervattning som toppen dog och att resten går samma öde tillmötes (har tyvärr dränkt flera frösådda små citrusplantor förrut, blir så lätt bara liiiiite mer vatten)... Trodde jag tagit behövliga försiktighetsåtgärder med denna stickling (lerkruka och mycket inblandade små leca-kulor), att man aldrig lär sig...
Ingrid på Västkusten
09-03-2004, 14:16
Oj så tråkigt :/ men det finns alltid nya tag!
Hälsar Ingrid tröstande ( tänk så här - så många växter jag ahr haft förmånen att odla å ha ihjäääl)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|