Jag har en Klippo Exelent från 1997 som har spruckit i aluminium skölden. Sprickan är mitt på högra sidan och ca 8 cm lång.
Någon som vet om det går att svetsa och tillsatser som behövs för det. Vilken legering är den gjuten i och är det någon som vet någon som kan svetsa det runt Trollhättan/Vänersborg.
Har sökt runt på nätet men inte hittat något/någon som vet.
Många frågor blev det. Hoppas någon svara på några av dom.
Aqvakul
10-08-2011, 19:45
Har du tagit kontakt med Klippo. Det är väl nästan livstidsgaranti på kåpan...
Flemming
10-08-2011, 20:25
Dessa hittade jag på Klippos hemsida.
Skulle inte dom kunna hjälpa dig,då ringer du till Höör i Skåne,där finns Klippos huvudkontor.
0413-29600
Mekaniska arbeten Trollhättan ger 13 svar på hitta.
Någon av dessa kan säkert svetsa aluminium.
Börja med att kontakta den lokala Klippohandlaren,precis som Aqvakul rekommenderar.
http://www.klippo.se/node2859.aspx
Lantmännen Granngården ABSandviksvägen 6461 70 TrollhättanTel:0520-420300
Utegolv i Trollhättan ABVerkmästarevägen 26461 37 TrollhättanTel:0520-38048
Halaj!
Den måste svetsas med TIG-svets. I din sits hade jag slått upp gula sidorna och letat efter firma typ, Nisses svets och smide eller Pelles plåt och svets.
Inget krångel. Du slipper pappersarbete och väntetid.
Du åker dit. De gör det säkert med en gång medan du väntar. Det tar max en kvart och kostar säkert inte mer än en hundring eller så.
//T
Flemming
16-08-2011, 10:52
Birken: Har du kommit till skott eller blev det silvertejp
Jag lämnade in skölden på Vargöns Mekaniska i förra veckan, ska åka in och kolla i morgon om den är klar. Enligt dom är det absolut inget problem med att svetsa den. Dom har svetsat flera stycken tidigare med bra resultat.
Hämtade skölden idag och det blev riktigt bra tycker jag.
Kan varmt rekommendera Vargöns Mekaniska om ni har något som behöver svetsas.
Har lagt upp lite före och efter bilder här.Tack för alla goda råd det var verkligen värt det.
Vad tycker ni om jobbet?
Vilken färg kan användas för att skydda aluminium?
Halaj!
Jag tycker att det var en schysst lagning.
Eftersom aluminium bildar en gastät oxidhinna på ytan som förhindrar ytterligare oxidering är det inte så viktigt att skydda ytan. Men man vill ju att det ska se snyggt ut såklart.
Jag hade nog tagit gammal hederlig hammarlack.
//T
andersen
25-09-2011, 18:16
Ja det ser bra ut, håller med Tapio. En fråga hur mycket kostade lagningen?
malcolm
26-09-2011, 06:49
Hade inte kunnat gjort det bättre själ och vad det gäller färgen så borde det funka med vilken som helst som är avsedd för metall, tex. hammarlack som redan föreslagits.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.