Hustrun skulle frakta två barnbarn till Luleå i går kväll. Ordinarie avgång från Bräcke (80 km från Överböle) kl 22.32. Ny tid 23.15! Hjälpte till med bagaget och stöttade sovande sex- och nioåring. Vinkade adjö och började återresan. Efter två km stod en älgkalv med sin ömma moder vid vägkanten. Detta är en hastighetsanvisning att nu gäller max 60 km/h. Trots 90-skyltar. Har man krockat med älg så inser man strax att myndigheternas skyltning är bara skit. Normal dagtid* tar resan knappa 50 minuter. I natt tog det 1h 15'.
Ytterligare en älg samt tre rävar noterades. Hur många jag inte såg vill jag inte veta.
Dagen blev kort. (arbete skall inte utföras efter kl 18.00 om det inte är livsnödvändigt. (Pensionär).
Röjde ur lite till med elmotorsågen vars ovilja att starta just föranlett ett samtal till Clas Olson. Detta p g min elokunskap. Jag anade skratt när jag fick en förklaring att "kastskyddet" nog stod i framfällt läge. Dvs att strömmen bruten. så var det också så jag röjde och fällde nästan rent det som skall bort på barnbarnens kojby och lekstuga. Ca 100 kvadrat. Lekstugan blir dessutom en superb vakstation för räv under vinterns månskensnätter nu när jag röjt så det blir fri sikt ner på lägdorna. Den ytan skall bli frugans blåsippsrabatt med lite annat kul. För nu når solen dit igen. Barnen har ca 100 kvadrat på översidan.
Kvar är ett par stora granar som lutar lite fel och några stora björkar som lutar lite känsligt. Väntar på att sonen hjälper till. Men han är till fjälls på kalvmärkning.
att sly är så mycket när det kommer ner är märkligt. Det jag tog med röjsågen för några dagar sedan blev tre maxlass på släpvagnen till grannens flisvirkeshög. Och nu efter träden så blir det minst tre till.
Jag tog dessutom en bär- och svamptur med fyrhjulingen vid tretiden. Reultat: en Karl Johan, drygt ett kg blåbär för infrysning och en liter kråkbär. Jag har fått för mig att man kan göra något av dessa bär.
Den lång listan med att göra glömde jag. Tar den i morgon
*Under älgjakt så gäller krypfart dygnet runt.