Full version: Kråkbär!
Överbölingen
Även om de är trögplockade så finns det mycket av dem i år.
Jag har googlat lite och hittat några recept men vill ha fler idéer.

Funderar dessutom kring blåbärsvin. Någon?
Monarda
Något recept på kråkbär kan jag tyvärr inte bidra med men däremot hittade jag ett recept på blåbärsvin i en bok som heter "Kungsgrogg och rallarjuice" som utkom 1969 och som innehåller mer eller mindre tillåtna recept. g.gif Vad sägs om "Moster Nillas Nackskott"? Innehåller bl a vete, potatis och bakjäst! wacko.gif Men så är den skriven av en norrman också, Odd Tommelstad.
Boken inköpt på loppis för många år sedan och längst bak under rubriken Egna anteckningar om recept har tidigare ägaren nogsamt beskrivit hur han gick till väga för att koka ur mäsk. Ända till det bittra slutet då han (?) "går till Nisse C, blir borta för länge. Kokat över då jag kommer hem, luktar finkel i hela kåken."

Men sådant håller ni väl inte på med norrut så här kommer receptet på blåbärsvinet, citerat från boken.

"Blåbärsvin

4 kg blåbär
1 kg svarta vinbär
3 kg socker
5 l vatten
jäst, 2 tabl jästnärsalt

Blåbär kan vara svåra att få i jäsning och man bör därför använda sig av en förkultur.
Mosa 1 kg svarta vinbär. Häll över 1/2 l kokande vatten. När detta är kallt tillsätts jästen.
Efter två dagar bör förkulturen vara i god jäsning.

Tredje dagen kokar man blåbären med 3 l vatten i högst 5 minuter. Efter avkylning till rumstemperatur blandas blåbären
med förkulturen. Rör om flitigt.

Saften avsilas efter en dags synlig jäsning. Sockerlagen görs i ordning av 1 1/2 liter vatten och 3 kg socker.
Efter avkylning till rumstemperatur blandas den i saften. Tillsätt jästnärsalt och blanda om väl. Omtappning och buteljering
sker som vanligt. Blåbärsvin brukar bli klart rätt snabbt, men smaken är inget att skryta med till en början. Ett års tålamod
ger rik utdelning, så lägg undan ett par flaskor för kommande högtidsstunder."

Det här är en rolig bok att bara läsa rätt upp och ner. Vad sägs om Granlikör? Bra att ha vid hosta och förkylning. Alkohol i kombination med
terpentin från granskott löser slemmet. Låter logiskt i mina öron.

Avslutningsvis ett poem av författaren:

Gör Ruta, Besk och Nackskott,
tag frukter från Orienten,
läs lagens bokstav, gå sen hem
och trolla med procenten.
Överbölingen
Monarda!
Tack för vintipset och det var ju en roligbok. Den skall jag efterlysa.
Greta i Österbotten
Kråkbärslikör

3.5 dl kråkbär
1.5 dl jordgubbar
4 dl vodka
1 krm vinsyra
5 dl socker /liter silad likör

Krossa kråkbären.Sätt de krossade kråkbären tillsammans med jordgubbarna i en glasburk.Häll vodkan över och tillsätt vinsyran.Skaka om ordentligt.Låt likören stå och dra 8 - 10 dagar på svalt ställe.Skaka om burken dagligen.Sila gm silduk.
Mät upp likören och beräkna hur mycket socker som behövs.Koka upp en sockerlag gm att tillsätta 2 dl vatten per 5 dl socker.Koka sockerlagen tills allt smält.Låt svalna innan den tillsätts i likören.Häll upp på flaskor och förvara svalt.

En starkare likör kan fås genom att röra ner sockret direkt utan att ha kokat det tillsammans med vattnet.

Gustavs favoritsaft.

1 lit kråkbär
1 lit tranbär
0.5 dl jordgubbar
0.7 dl vatten

Rensa och skölj bären,koka upp vattnet och tillsätt bären.Låt koka ca 10 minuter.Kläm bären mot kastrullens kant så att de ger ifrån sej all saft.Sila bärmassan genom en silduk och låt saften självrinna.Mät upp saften och tillsätt sockret,låt saften koka upp.Skumma väl och tillsätt konserveringsmedel eller djupfrys saften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon