theca
jag hade 2 meloner. den ena skördade jag redan för en tid sedan, då den var mjuk " vid naveln" när jag tryckte och jag tyckte den lär ihålig. innuti var den dock nästan vit/gul. köttet var mjukt men melonen smakade ingenting. usch vad besviken jag var. den vägde lite drygt 1 kg.

nu har jag en till på G men när vågar jag skörda den? ska man göra nåt speciellt för att få sockret att stiga i dom??

rosita
Är det vattenmelon? Var den verkligen mogen? Har du sått köpta frön, eller tagit egna? Om man tar egna frön från en sort som var F1 hybrid, så är det inte säkert att frukten blir samma som från moderplantan.
theca
den såg inte mogen ut, men köttet var mjukt.
jag har köpt frön. det är vattenmelon, sugar baby.
rosita
Det är svårt att veta när vattenmelon är mogen. Många säger att det luktar melon i hela växthuset när melon mognar, men det gällde inte mina vattenmeloner i alla fall. Nu odlar jag gula meloner och det luktar verkligen melon i växthuset när de mognar!
Bassam
Hej

Det betyder att den växt mögla för att de haft mycket vatten och ibland lite vatten plus att du måste stoppa vattnar sista två veckor och den jord har mycket kväv men lite fosfor och kalk.

H.Bassam
Jubbe063
CITAT (Bassam @ 12-08-2011, 00:52) *
Hej

Det betyder att den växt mögla för att de haft mycket vatten och ibland lite vatten plus att du måste stoppa vattnar sista två veckor och den jord har mycket kväv men lite fosfor och kalk.

H.Bassam

Vad jag ser är väl hennes meloner friska men omogna. Så några mögliga plantor tror jag inte att det är. Bara omogna.
*Stintan*
CITAT (Bassam @ 12-08-2011, 00:52) *
Hej

H.Bassam

confused.gif läser du inte inläggen Bassam?
theca
g.gif jag skrev nog väl ingenstans att de hade mögel..tror jag!

nästa år ska jag prova på nån annan sort.

merlin68
Bassam har iaf rätt i att man ska sluta vattna melonplantorna de sista två veckorna innan skörden. Sockerhalten stiger då i frukten, den mognar och blir sötare. Det ska lukta melon i hela växthuset som någon skrev tidigare i tråden.
*Stintan*
CITAT (merlin68 @ 12-08-2011, 23:37) *
Bassam har iaf rätt i att man ska sluta vattna melonplantorna de sista två veckorna innan skörden. Sockerhalten stiger då i frukten, den mognar och blir sötare. Det ska lukta melon i hela växthuset som någon skrev tidigare i tråden.

Vill till då att man bara har en melon per planta.
sara i landet
Ja mina är i olika stadier så de mest omogna vill nog gärna ha mer vatten.
Jag odlar oxå sugar baby och tyckte med att de största borde varit mogna. Jag provade en på över kilot men den var helt omogen! Jag odlade sugar baby förra året med och jag kan inte komma ihåg att det luktade melon. Jag hade helt enkelt tur att de var klara när jag provade dem då.
theca
nu har jag skördat min andra melon, fick bara 2. den första var nog bara omogen.
den andra höll jag torrare några veckor, den var 15 cm i diameter o vägde lite på ett kilo. OCH DEN VAR GOD !
tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon