sarhe1
Planterade i våras 4 sorter:

-Mmme Boll: problembarn. Många knoppar men missfärgade bruna, mjuka med viss beläggning. Kanske av regnandet? Verkar skör.
-Ghislaine de Feligonde: blommar fortfarande ganska mycket.
-Officinalis: hmm, färgen blev lite blackigt lilarosa. Samt att den blommade ganska kortvarigt.
-Louise Odier: blommar just nu, ser fin och rejäl ut.

Har ni några förslag på andra sorter. Gärna rosa, långblommande, zon 5. Gärna lite gammeldagska - vi har ett torp mitt i skogen. Vi är där på somrar och helger, så de får vara rätt så tåliga....

/Tack! Sara
Kajsa

Yolande d`Aragon, Portlandsros blommar till hösten, ca 1.5 m, zon 5 och stark doft. Buskros

Jacques Cartier, Portlandsros, samma som ovan i storlek, stark doft, zon 5. Buskros

David Thompson, Rugosa, Kanadaros som blir ca 1.5 x 1.5 m, zon 6, blommar hela säsongen

Prairie Joy, Kanadaros som blir mer än 1.5 m i min zon, doftar en del, zon 6 ros, blommorna kommer i klasar och blommar hela säsongen, favoritros hos mig.

Titta runt i mina album där finns många fler du kan ha

Titta under Rugosa och Kanadarosor där hittar du många rosa för zon 5
sarhe1
Oj oj, vad snygga! Skall kolla i ditt album, bra idée!
kerstin z5-6
I torpmiljö passar Alba rosorna och Gallica väldigt bra-de är visserligen engångsblommande men blommar en månad minst
Anna-Karin C
Rose de rechts. z5 tror jag. Planterade en i våras och den har blommat hela sommaren o blommar fortfarande med lite mindre fyllda mörkt rosa blommor som luktar jättegott.
Har ännu ingen erfarenhet hur den klarar vintern här hos mig i zon 4-5
polecat

Pink Grootendorst, den funkar utmärkt hos mig i Zon 5-6. Jag klipper ner den varje vår och sedan kommer den upp till ca. 1-1,5 m höjd och blommar hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon