PillaNilla
Upptäckte idag att något djur (troligtvis rådjur) har gnagt av barken på vår dvärgsyrén på stam och det måste ha hänt inatt.Barken är inte helt borta men är rejält skadad så jag undrar om nån vet om man kan "laga" stammen eller kommer den dö?
Nån som har tips?
Shabbadang
Om det finns en sammanhängande remsa bark så kommer den att klara sig, dock med nedsatt vitalitet troligen. Bryggympning kan vara ett sätt att rädda växten, men är rätt komplicerat. I övrigt kan man skära rent skadorna så att kanterna blir rena. Kanske ska du reducera kronan något också, så att den inte börjar sloka. Se till att växten inte saknar vatten och näring.
PillaNilla
Barken är gnagd på ett flertal ställen så det är inte nån stor bit som fattas.Läste nånstans att man kan sno in stammen i gladpac eller nån tät plast så den kan läka sig själv.Funderar även på om det finns nån slags pasta att stryka på.Bladverket hade jag formklippt tidigare,det kanske räcker eller ska jag klippa mer?
ingrids
Att plasta in riskerar nog att ge svampar och bakterier en bra miljö och snarare göra skadan värre. Du behöver inte kleta på något heller. Träd är ganska bra på att läka skador på sikt. Som Shabbadang skriver - vatten och näring är hjälper till (inte för mycket kväve dock såhär års, du vill inte stimulera tillväxt).
Shabbadang
Ja, om skadorna inte är stora så läker de nog fint alldeles av sig själva. Luftighet är det bästa, och som påpekats, ingen drivande gödsel just nu, om det inte föreligger näringsbrist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon