|
Vad tycker ni,är detta okej?Helt galet tycker jag,låt barn vara barn!!! http://www.dailymail.co.uk/news/article-13...it-lessons.html
Jubbe063
11-08-2011, 16:56
Svårt att uttala sig exakt om de studiematerial som hänvisas till i artikeln.
Men med det sagt övergår jag till generellt om barn och sexualundervisning.
Finns ingen nedre gräns för att tala om för barn om sex. Men det måste ske på barnens initiativ och på en nivå anpassad för barnets mognad.
Ser inget fel i att för nyfiken litet barn berätta i grova drag hur barn kommer till. man behöver inte använda några detaljer, räcker med att berätta att det behövs en man och en kvinna och så vidare.
Till lite större barn kan man komplettera med lite mer detaljer om hur en vagina fungerar, hur barnet växer i magen och utvecklas mm.
På direkta frågor om något kring sex så ska man svara så ärligt man bara kan på ett sätt som barnet förstår. Finns nog inget värre än att barn får fel uppfattning, kanske missförstår eller blir rädda.
Men som sagt, barnets mognad avgör på vilken nivå man ger svaren, och samtalet måste alltid utgå från barnets egna funderingar och frågor. Men alla ämnen kan tas upp om barnet har funderingar, allt från barnalstring, homosexualitet, onani eller anatomiska frågor.
CITAT (Jubbe063 @ 11-08-2011, 17:56)  Svårt att uttala sig exakt om de studiematerial som hänvisas till i artikeln.
Men med det sagt övergår jag till generellt om barn och sexualundervisning.
Finns ingen nedre gräns för att tala om för barn om sex. Men det måste ske på barnens initiativ och på en nivå anpassad för barnets mognad.
Ser inget fel i att för nyfiken litet barn berätta i grova drag hur barn kommer till. man behöver inte använda några detaljer, räcker med att berätta att det behövs en man och en kvinna och så vidare.
Till lite större barn kan man komplettera med lite mer detaljer om hur en vagina fungerar, hur barnet växer i magen och utvecklas mm.
På direkta frågor om något kring sex så ska man svara så ärligt man bara kan på ett sätt som barnet förstår. Finns nog inget värre än att barn får fel uppfattning, kanske missförstår eller blir rädda.
Men som sagt, barnets mognad avgör på vilken nivå man ger svaren, och samtalet måste alltid utgå från barnets egna funderingar och frågor. Men alla ämnen kan tas upp om barnet har funderingar, allt från barnalstring, homosexualitet, onani eller anatomiska frågor. Visst kan man förklara för barn efter deras förmåga att förstå,det håller jag med om! Men inte hade jag velat att personalen på förskolan hade förklarat sådant till mina barn! Det är föräldrarnas ansvar tycker jag! Förritiden,då jag var barn var det för mycket hyss hyss och nu är det alldeles för öppet om det intimaste och det finaste som vi människor har med varandra! VARFÖR skall man ens behöva tala om för barn vad prostitution är?Hur förklarar man för barn vad homosexuelitet är? Jag är glad att jag inga små barn har!
Meriona
11-08-2011, 19:34
Håller med Jubbe helt och hållet. Inte vill jag att det ska bli som för mig att jag hade noll koll. Mina föräldrar har aldrig nånsin sagt ett endaste pip om det här med blommor och bin, så jag kände mig jäkligt dum när de andra ungarna på gården talade om det där och jag inte fattade ett jota. Som tur är vann jag en tecknad bok i ett barnloppis-lotteri som hanterade ämnet, så jag kunde få lite information ändå. Jag var säkert 9 år iallafall, det tror jag. Och det var alldeles för sent.
Sonen var nyfiken redan tidigt, kanske i 3-4 års åldern och vis av skada har vi berättat så gott och lagomt vi kan. Sen har det där aldrig varit nåt bekymmer, sonen tar på sånt snack helt naturligt.
Silos, om barn frågar om prostitution eller traffiking eftersom de hört ordet på nyheterna så måste man såklart förklara vad det är. Samma sak med pedofiler och annat. Aldrig att jag skulle ljuga eller undanhålla någon sanning. Det är dessutom ett ypperligt tillfälle att visa hur illa man tycker om pedofiler och sånt pack.
CITAT (Meriona @ 11-08-2011, 20:34)  Håller med Jubbe helt och hållet. Inte vill jag att det ska bli som för mig att jag hade noll koll. Mina föräldrar har aldrig nånsin sagt ett endaste pip om det här med blommor och bin, så jag kände mig jäkligt dum när de andra ungarna på gården talade om det där och jag inte fattade ett jota. Som tur är vann jag en tecknad bok i ett barnloppis-lotteri som hanterade ämnet, så jag kunde få lite information ändå. Jag var säkert 9 år iallafall, det tror jag. Och det var alldeles för sent.
Sonen var nyfiken redan tidigt, kanske i 3-4 års åldern och vis av skada har vi berättat så gott och lagomt vi kan. Sen har det där aldrig varit nåt bekymmer, sonen tar på sånt snack helt naturligt.
Silos, om barn frågar om prostitution eller traffiking eftersom de hört ordet på nyheterna så måste man såklart förklara vad det är. Samma sak med pedofiler och annat. Aldrig att jag skulle ljuga eller undanhålla någon sanning. Det är dessutom ett ypperligt tillfälle att visa hur illa man tycker om pedofiler och sånt pack. Du är mycket klok med andra ord!
Meriona
11-08-2011, 19:59
Absolut inte, men det är synd att göra om föregående generationers misstag.
Huggorm
11-08-2011, 20:34
Vill man bli riktigt duktig på något, så gäller det att börja träna redan i ung ålder
CITAT (Huggorm @ 11-08-2011, 21:34)  Vill man bli riktigt duktig på något, så gäller det att börja träna redan i ung ålder Det kan man säga. De länder där man inte har sexualundervisning i skolan, eller väntar till gymnasiet (t.ex. USA och Storbrittannien) har också mycket högre antal graviditeter (och aborter) bland unga tonåringar. Det går inte att tiga ihjäl barns sexualitet, och det är bättre att de får information från föräldrar eller lärare än från media.
Här finns om sexualiteten,vad det är: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=24444Alltså är sexualiteten mer än bara samlag om jag nu har fattat rätt!?
Jubbe063
12-08-2011, 12:06
CITAT (silos @ 12-08-2011, 09:02)  Här finns om sexualiteten,vad det är: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=24444Alltså är sexualiteten mer än bara samlag om jag nu har fattat rätt!? Rätt uppfattat. Kön, genus, könsidentitet färgar allt i våra liv. Därför viktigt att som förälder att inte vars honoring, inskränkt eller trångsynt. Risk att man oavsiktligt ger barnen känsla av skam om de inte skulle bete sig enligt samhällsnormen eller de skulle vara homo eller bi.
Nu har jag inte tittat på länken men förr hade jag sagt nej, men numera är det så mycket sex överallt så JA det behövs nog sexualundervisning i lättare form redan för 5-åringar.
Förr (30 år sen) kom man till detta ämne i 2:an, men det räcker inte numera. Det är ju sex överallt, på TV, tidningar, internet, skämt bland folk mm. Så ja jag tycker nog att BRA sexualundervisning för småbarn är bra. Ärligt talat är det nog enklare att ha det för en femåring än en åttaåring, eftersom åttaåringar mer vet vad som är "pinsamt" än en femåring. Så fort barn börjar tycka det är pinsamt och hemligt så är det svårare att nå fram med informationen.
Helén
CITAT (silos @ 11-08-2011, 20:16)  Visst kan man förklara för barn efter deras förmåga att förstå,det håller jag med om! Men inte hade jag velat att personalen på förskolan hade förklarat sådant till mina barn! Det är föräldrarnas ansvar tycker jag! Förritiden,då jag var barn var det för mycket hyss hyss och nu är det alldeles för öppet om det intimaste och det finaste som vi människor har med varandra! VARFÖR skall man ens behöva tala om för barn vad prostitution är?Hur förklarar man för barn vad homosexuelitet är? Jag är glad att jag inga små barn har! Fast jag tror att man numera redan i tidigt ålder MÅSTE börja tala om sånt. Ex. vad homosexualitet är. I annat fall är det lätt att det blir nåt mystiskt och hemligt och då uppstår fördomar lätt eftersom barn då tar till sig vad de HÖR här och där, och det är oftast inte sånt som är liberalt. Det är kanske inte så lätt förklarat men bara att ibland så blir det så att killar gillar killar och inte tjejer. Oavsett vad man tycker om det så finns det ju faktiskt även i naturen. Jag har ex. haft massvis av undulater och faktiskt hade jag 2 stycken hanar som uppskattade varandra mer en honorna... När jag var barn var "folk från andra kulturer" inte sååå vanliga. Det fanns vuxna ibland man kunde höra säga illa om svartskallar och negrer...man hörde saker här och där. Jag minns dock mycket väl att min pappa en gång sa till mig i nån form av "samtal" och man inte skulle bry sig hur folk ser ut eller vad de har för hudfärg, religion eller om de kan svenska bra, det är hur människan ÄR som är viktigt inte hur den ser ut eller låter. Det fastnade i mig och jag drar sen dess aldrig alla över en kam. Det handlar ju förvisso inte om sexualitet, men fördomar bildas lätt om sånt man inte vet så mycket om och därför är det bättre att förekomma detta. Men min pappa lyckades också ta upp ämnet prostitution nån gång på ett bra sätt. Man kan ju tycka att dagis inte borde behöva informera om sånt här, men ärligt talat många föräldrar är för fega att ta upp ämnen som sex eller rasfördomar. Dessutom många föräldrar HAR faktiskt fördomar mot bögar, prostituerade eller folk med fel hudfärg så med tanke på det är det nog bra om de tar upp ämnena på dagis så barn till sådana föräldrar kan få en chans att få bilda sig en egen uppfattning, Helén
Så länge det inte är skrämselpropaganda eller pekpinnar så är det väl ok. Låt barnen bestämma takten så blir det nog bäst.
Orkar inte läsa alla trådar här !men vad sjutton har en femåring för nytta av sexualundervisning ?ta det när de kommer upp i 12-14 årsåldern,har själv ett barnbarn som är 6 år och hon älskar allt som är "HelloKitty"och som är rosa ,inte bryr hon sig om sex i så fall skulle jag börja undra  säger som Silo dra inte in sex i ett minderårigt barns liv låt dom vara barn .Ta det när de blir typ 14 år.Märkligt vad sex tar över allt och alla, inte ska vi pracka på de små det låt dom vara barn och leka tids nog blir vi vuxna ,.
Whiskuchi
16-08-2011, 05:48
CITAT (Motti @ 16-08-2011, 00:05)  Orkar inte läsa alla trådar här !men vad sjutton har en femåring för nytta av sexualundervisning ?ta det när de kommer upp i 12-14 årsåldern,har själv ett barnbarn som är 6 år och hon älskar allt som är "HelloKitty"och som är rosa ,inte bryr hon sig om sex i så fall skulle jag börja undra  säger som Silo dra inte in sex i ett minderårigt barns liv låt dom vara barn .Ta det när de blir typ 14 år.Märkligt vad sex tar över allt och alla, inte ska vi pracka på de små det låt dom vara barn och leka tids nog blir vi vuxna ,. Min fyraåring börjar undra lite över bebisar och var de kommer ifrån, ska jag skylla på storken till hon är 12 (och kommer hem gravid)? Sexdebuten går neråt i åldrarna så att vänta till tonåren vore vansinne!
Jubbe063
16-08-2011, 09:02
CITAT (Motti @ 16-08-2011, 00:05)  Orkar inte läsa alla trådar här !men vad sjutton har en femåring för nytta av sexualundervisning ?ta det när de kommer upp i 12-14 årsåldern,har själv ett barnbarn som är 6 år och hon älskar allt som är "HelloKitty"och som är rosa ,inte bryr hon sig om sex i så fall skulle jag börja undra  säger som Silo dra inte in sex i ett minderårigt barns liv låt dom vara barn .Ta det när de blir typ 14 år.Märkligt vad sex tar över allt och alla, inte ska vi pracka på de små det låt dom vara barn och leka tids nog blir vi vuxna ,. När jag var 14 år kunde jag nog mer om sex än mina föräldrar. De var alltid så obekväma med frågorna och sex kändes nästan fult. Så istället för att gå till dem, tittade man i porrtidningar etc med följden att man fick något skev bild av ämnet, men en förutseende lärare på skolan såg till att jag o mina vänner fick bra information o svar på våra frågor. Såg ni reprisen av dr Phil igår, barnläkare där som så att barn onanerar redan i livmodern. Hon var också inne på att ge info till barnen när de har frågor. Till en början undrar barn mest om dun egen kropp, 3-4 år om vad skillnaden är mellan pojke o flicka samt vad alla delar heter. Samtidigt är barnet mogen att lära sig rätt / fel, tillåtet / förbjudet. Dvs att det inte är ok att andra tar barnet på könet o att de ska berätta om så sker. Sen ökar utbildnungsmängden med sexualitet, läggning, fetischer, preventivmedel, könssjukdomar, pedofili etc.... I den takt barn mognar o i den takt barnet för nya funderingar och frågor.
Piccante
16-08-2011, 09:05
Jag tycker absolut inte man ska ljuga för barn för det ger bara massa konstiga föreställningar eller än värre säga att akta dig för sånt eller usch sån´t pratar vi inte om. för då skuldbelägger man bars undringar. Hade själv en fröken på lågstadiet som sa de mest konstiga saker om sex vilket lämnade oss förbryllade Att svara på barns frågor på ett rakt sätt är inte det samma som att tvinga på dom. Tycker det är bra om det finns handledning för att förklara det för barn.
*Stintan*
16-08-2011, 09:13
CITAT (Motti @ 16-08-2011, 00:05)  Orkar inte läsa alla trådar här !men vad sjutton har en femåring för nytta av sexualundervisning ?ta det när de kommer upp i 12-14 årsåldern,har själv ett barnbarn som är 6 år och hon älskar allt som är "HelloKitty"och som är rosa ,inte bryr hon sig om sex i så fall skulle jag börja undra  säger som Silo dra inte in sex i ett minderårigt barns liv låt dom vara barn .Ta det när de blir typ 14 år.Märkligt vad sex tar över allt och alla, inte ska vi pracka på de små det låt dom vara barn och leka tids nog blir vi vuxna ,. Du verkar ha fastnat på 1950-60-talet nångång
Anders zon 1
16-08-2011, 22:30
Varför skulle barn må dåligt av att få vet något om sex?  Vad dom däremot kan må dåligt av är om vuxna börjar bete sig konstigt och inte svarar på frågor eller ger mysko svar. Barn är ju inte dumma utan märker när vuxna inte är ärliga, något som kan skapa förvirring och skuldkänslor. Jag inbillar mig att vuxna som inte vill prata med barn om sex mest är rädda och fulla av skam och skuldkänslor själva. Egentligen bryr dom sig inte så mycket om barnen - det är mest ett svepskäl för att slippa det olustiga.
Överbölingen
16-08-2011, 23:06
Detta är strid om påvens skägg.
När barnet frågar skall det få svar. Utan att veta så tror jag att det är viktigt att flickorna får klart för sig hur det ligger till väldigt tidigt. Har man som manlig lärare fått hjälpa en flickstackare på högstadiet som fick sin första mens under en lektion så inser man att sexuellt hyschpych är skit.
De kvinnliga barnbarnen i klanen har trots sin ålder på 7 resp 10 år helt klart för sig vad det handlar om. Den mänskliga relationen mellan två som håller av varandra. (Mamman är sjuksköterska på prematuren). Killarna är lite trögare och de har heller inte frågat men jag misstänker att de kvinnliga "varulvarna" lär dem en del.
Alla knullar eller masturberar oavsett kön. Vad är det att hymla om. Ett bra sexliv ger hälsa och lycka. Utan det blir folk grubblande, tungsinta, hyperreligiösa och hypokondriska. Tror i alla fall jag.
CITAT (HelénE @ 12-08-2011, 21:44)  Nu har jag inte tittat på länken men förr hade jag sagt nej, men numera är det så mycket sex överallt så JA det behövs nog sexualundervisning i lättare form redan för 5-åringar.
Förr (30 år sen) kom man till detta ämne i 2:an, men det räcker inte numera. Det är ju sex överallt, på TV, tidningar, internet, skämt bland folk mm. Så ja jag tycker nog att BRA sexualundervisning för småbarn är bra. Ärligt talat är det nog enklare att ha det för en femåring än en åttaåring, eftersom åttaåringar mer vet vad som är "pinsamt" än en femåring. Så fort barn börjar tycka det är pinsamt och hemligt så är det svårare att nå fram med informationen.
Helén  Nu känner jag mig lastgammal... Men minns min barndom OCH sexualundervisningen i 2:an, som gick ut på så ser en pojke-tonåring-vuxen kille ut, så ser en flicka, tonåring vuxen kvinna ut. Och så göra barn grejjen och allt lite enkelt förklarat. Ingen höjde på ögonbrynen för det vad jag vet?
Men varför i all sin dag skulle en 5 -åring ha nytta av sexualundervisning ? de har väl inget sexliv  det enda de behöver veta är att hålla sig undan från snuskgubbar och inte följa med främande män och kvinnor som lockar dom med godis och hundvalpar.Snälla nån låt barna vara barn dra inte in sexundervisning i en femårings liv de har fan ingen nytta av det då .
Jubbe063
17-08-2011, 00:09
CITAT (Motti @ 17-08-2011, 00:19)  Men varför i all sin dag skulle en 5 -åring ha nytta av sexualundervisning ? de har väl inget sexliv  det enda de behöver veta är att hålla sig undan från snuskgubbar och inte följa med främande män och kvinnor som lockar dom med godis och hundvalpar.Snälla nån låt barna vara barn dra inte in sexundervisning i en femårings liv de har fan ingen nytta av det då . Se länkar. http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-...rns-sexualitet/http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=24448http://www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx?id=24440http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=24447http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=24449Den sexuella utvecklingen sammanfaller med den kroppsliga, psykologiska, kunskapsmässiga och den moraliska utvecklingen. Vi måste hela tiden ta hänsyn till barns ålder när vi bedömer deras sexuella beteenden, sexuella nyfikenhet, sexuella intressen och sexuella experimenterande. 0 – 5 år Från det att barnet föds och fram till ungefär sex års ålder är kroppen och kroppens utveckling central för barnet. Barnet lär sig om kroppens funktioner. Sexuellt intresse, nyfikenhet, upphetsning och beteende är oftast spontant och uttrycks direkt, till dess att barnet får tillsägelse att sluta med ett visst beteendet. På så sätt får barnet en vink om att just det beteendet inte är acceptabelt. Det kan till exempel gälla ett barn som rör vid sin snopp eller snippa under en samling på förskolan eller vid matbordet hemma. 6 – 12 år Från sexårsåldern och till början av puberteten, vid ca tolv år (åldern varierar stort mellan barn), saktar den kroppsliga utvecklingen in något. Barnet har fått god kroppsuppfattning och bättre finmotorik. Utvecklingen koncentreras mer kring barnets kunskapsmässiga och mentala färdigheter. Det sexuella intresset består, men barnets behov av självständighet och integritet gör att de vuxna har mindre kontroll över vad det gör och tänker. Barnet har också lärt sig vad som är accepterat beteende att visa upp för andra. Kamraterna får en allt större betydelse under de här åren. 13 – 15 år Under de första tonåren mellan 13 och 15 år ser barns utveckling väldigt olika ut. Hormonerna spelar stor roll och kroppen blir åter central. Flickornas växande bröst och menstruation, pojkarnas målbrott och hårväxt på könsorganen är fysiska markörer för att barnet börjar bli könsmoget. Till detta kommer en ny medvetenhet om kroppens reaktioner och vilken påverkan de kan ha på andra. Tonårstiden är för båda könen en tid av osäkerhet, spänning, av oberäkneliga, fysiologiskt sexuella reaktioner och av starka känslor. Det är också en tid av risktagande. Flickor och pojkar går över gränser för att se vad som händer. De testar roller, de testar andras reaktioner på olika beteenden. Ibland går de med på aktiviteter de egentligen inte vill vara med om och som de ångrar efteråt. Pojken vill bli man. Vara tuff, visa polarna att han har koll på det här med tjejer. Samtidigt som han ofta är vettskrämd och inte vet ett dugg hur han ska bete sig mot den flicka han vill ha. När flickan kommer upp i tonåren är det viktigt för henne att uppfattas som sexuellt attraktiv. Det gör att hon kan hamna i en utsatt position där hennes egna önskningar och egen sexualitet får svårt att göra sig gällande. Istället formar hon sig efter pojkens eller mannens förväntningar. Ännu mer förvirrat kan det bli för den pojke eller flicka som upptäcker att de attraheras av någon med samma kön, eftersom de då också måste ta ställning till hur omgivningen kan reagera på dem som avvikare från heteronormen. 16 – 19 år I de senare tonåren, åldern varierar starkt, saktar den kroppsliga utvecklingen in igen och den hormonella balansen stabiliseras. Den unge har nu förhoppningsvis accepterat den nya bilden av sin kropp och har ofta haft sitt första samlag eller andra sexuella erfarenheter med en partner. Identiteten börjar få en tydligare form. Många har ingått kortare eller längre relationer där sexualiteten är en del.
Anders zon 1
17-08-2011, 00:14
CITAT (Överbölingen @ 17-08-2011, 00:06)  Alla knullar eller masturberar oavsett kön. Vad är det att hymla om. Ett bra sexliv ger hälsa och lycka. Utan det blir folk grubblande, tungsinta, hyperreligiösa och hypokondriska. Tror i alla fall jag. Amen!
Jag kom att tänka på en sak:hur mycket har allt hyss hyssandet och nejandet gjort att pornografi har blivit så stort? När vuxna inte kunnat förklara för sina barn vad sexualitet handlar om,och då dessa växer upp har de vänt sig till b.a.pornografin och de har fått fullständig fel bild av sex.
Under den viktorianska epoken i England blev de "finare"kvinnorna förlamade från midjan neråt för att slippa sex och detta helt omedvetet.
Eller hur somliga nunnor födde barn och tog livet av dessa.
Eller hur präster i katolisismen utnjyttar unga pojkar för sina sexuella behov.
Och incest har väl också sin grund inom hyssjandet och förnekandet av barnens sexualitet?!
Så det kanske inte är helt fel att förklara för barn om sexualitet!
Ugglemormor
25-08-2011, 13:43
Jag måste nog säga här att jag skulle personligen varit bättre utrustad för livet om jag hade fått veta i enkla ordalag vad/varför mor och far "brottades" på mornarna, eller hur barnen blev till. Fick inte ens info om menssen, mer än att det är ruttet som rinner ur min ussla kropp! ---- Detta har jag försökt fråga om min mor i vuxen ålder att varför ljög hon till mig och orsakade psykiskt lidande och varför skulle även min far göra så som han gjorde? Man tiger och lider..... I direkta frågor till barn är det bra att enkelt efter mognad berätta hur sakerna ligger till och sen detta som sker i hemlighet, tycker jag att det är viktigt att berätta till sina barn att vad får andra, vuxna inte göra med barn, och att inte låta dem få skrämma barnen till tystnad..... det måste finnas ett förtroende dit en utsatt barn kan vända sig till. Därför tycker jag att det rena sexualitet och barnafödandet ska de få veta när de är mogna nog, eller börjar fråga om det. Det är en bedömningsfråga i varje enskilt familj.
skånepåg
25-08-2011, 13:46
Plus att barnen mognar tidigare numera, internet kan man kanske skylla lite på  Folk har ju sex redan i 12 års ålder numera och får sin första fylla
Ugglemormor
25-08-2011, 17:49
Japp! Där har du det! ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|