win
Hej, Min gula squash, som jag köpte som planta i handelsträdgården, har fått 4-6 frukter ca 25 cm långa.
Skalet på dessa är ganska hårt, i princip måste det täljas bort med en morakniv. Är det något fel med dessa gula squash?
Dom gröna squashen intill, kan man ta bort skalet med en osthyvel.
andersen
CITAT (win @ 11-08-2011, 18:20) *
Hej, Min gula squash, som jag köpte som planta i handelsträdgården, har fått 4-6 frukter ca 25 cm långa.
Skalet på dessa är ganska hårt, i princip måste det täljas bort med en morakniv. Är det något fel med dessa gula squash?
Dom gröna squashen intill, kan man ta bort skalet med en osthyvel.

Kan det vara en pumpa? som du har dom har hårdare skal en squash.
Jultorpet
CITAT (andersen @ 11-08-2011, 19:01) *
Kan det vara en pumpa? som du har dom har hårdare skal en squash.

Ja det låter konstigt! Mina gula squash tycker jag nästan har tunnare och känsligare skal än den gröna. Det kanske är en typ av vintersquash?
Scout
Låter lite konstigt. Men jag har märkt lite samma fenomen på mina "Yellow croockneck" och även lite på "Custard white", att skalen blir stenhårda, men bara om frutken blivit väldigt mogen. Hårda skal gör förvisso att den håller längre, men det är också risk att kärnorna är mer välutvecklade i mitten på frukten.

Prova att skörda frukterna innan de blivit så stora nästa gång.

win
[attachment=63912:GulSquash.jpg]Hej
Så här ser den gula squashen ut, med det jättehårda skalet.
Christa
Har du provat att skörda någon som inte är så stor? De får ju hårdare skal ju längre tid de sitter på plantan.

Jag hade gul squash förra sommaren och de som suttit kort tid var så mjuka i skalet att man kunde äta dom råa med skal och allt medan dom som legat länge är hårda som trä.
Bassam
Hej

Det är hårt skal beror på sorter men de är bra för att de kan lagra lång tid.

H.Bassam
Skruttis
CITAT (win @ 14-08-2011, 06:56) *
[attachment=63912:GulSquash.jpg]Hej
Så här ser den gula squashen ut, med det jättehårda skalet.

Så där ser mina squash ut också. Jag har en sort som heter "Gold Rush".
Om jag skördar dem i det stadiet som på bilden, så är skalen väldigt tjocka och hårda.
Om jag däremot väntar lite tills frukterna liksom börjar svälla upp och bli helt släta, ja då är skalen betydligt tunnare och mjukare.

Varför? Ingen aning faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon